Jaaha. Että kuljettajien vuositasolla oikeastaan ainoat kaksi päivää , jolloin ihan kaikilla olisi mahdollisuus viettää vapaata perheen yms. kera ollaan viemässä pois, että takavuosien tyhjien penkkien liikuttelu paikasta A paikkaan B saadaan jälleen käynistettyä. Täysin turhaa tulee tuo juhannuksen sekä mahdollisesti myös joulun liikenne olemaan. Ei varmasti kokeilun kustannuksia saada lipputuloilla maksettua.
Ei ole nykypäivää kuvitella, etta VARSINKAAN kuljetusalalla olisi tietyt päivät vuosittain työstä vapaata. Useimmilla aloilla kuitenkin näin on, mutta tässä päästään jo ammatinvalintakysymysten äärelle.
Toisekseen uskoisin, että jokaisesta alan yrityksestä löytyy riittävä määrä vapaaehtoisia töihin tulijoita niin juhannuksena kuin joulunakin paremman palkkakorvauksen ansiosta (pyhäpäivä). Tällöin vastaavasti halukkaat saavat viettää sitä ainakin omasta mielestään ansaitsemaansa vapaata joko omassa viihtyisässä seurassaan, tai vaikkapa perheen parissa. Tämä tietenkin edellyttäisi sitä, että työnantajat selvittäisivät etukäteen vapaaehtoisten halukkaiden määrän, sekä hyödyntäisi heitä mahdollisimman tarkoin kyseisen ajankohdan työvuorosuunnittelussa. Mikäli vapaaehtoisia töihin halukkaita olisi enemmän (varsin todennäköisesti olisi) kuin tuotanto vaatii, arvottaisiin työvuorot vapaaehtoisten kesken. Esimerkiksi tulevana juhannuksena töihin päässeet olisivat sitten "karenssissa" tulevan joulun työvuoroarvonnassa.
J_J (ja aiemmin myös Jani) veivät oikeastaan sanat suustani. Miksi juuri juhannuksena ja jouluna pitää olla liikenne seis, miksei yhtä lailla uutenavuotena, pitkänäperjantaina ja pääsiäisenä, vappuna ja vaikka vielä itsenäisyyspäivänä? Olen melko lailla varma, että yhdessä jos toisessakin bussifirmassa ja erityisesti TKL:ssä on vuonna 2012 hiljaisen ajan linjastoa ajamaan riittävästi niitä, jotka pitävät mieluummin vapaana ramadanin tai uudenvuoden, vaikka joutuisivat jouluna ja juhannuksena töihin. Pyhälisä on monelle erinomainen konsultti, ja hiljaisen ajan linjasto tunnin vuorovälillä (+ 2 Rauhaniemi–Tahmela) per linja riittää siihen kulkemiseen, mihin jouluna ja juhannuksena joukkoliikennettä tarvitaan.
Tämä on arvovalinta: kuljettajien yhtenäiskulttuurimaiset kaksi yhteisvapaapäivää vs. kansalaisten kulkutarpeet. Olen itse sitä mieltä, että joukkoliikenteen ollessaan julkinen, kunnallinen palvelu pitää olla käytettävissä vuoden jokaisena päivänä ainakin päiväsaikaan, koska osa kansalaisista jää muuten käytännössä neljän seinän sisälle jumiin (taksi on joukkoliikenteen pakkokäyttäjille yleensä liian kallis).
Tästä olen siinä määrin samaa mieltä, että täysin turhaksi tyhjien penkkien liikutteluksi tuo menee, jos kysyntä tulee todella vähäistä. Töissä voisin kyllä tuollaisena päivänä olla, itselleni juhannus ei koskaan ole sen isompi juhla ollut. Pointti vain on siinä, että onko täysmittaisilla busseilla päristäminen tyhjässä kaupungissa järkevää varojen käyttöä vai ei?
Voi olla turvallisempaa laittaa telibussi liikenteeseen kuin tavallinen bussi, jos jostain ennalta-arvaamattomasta syystä paikassa X onkin mieletön määrä lössiä. Viime juhannuksena oli ihan kohtuullisen paljon porukkaa Tahmelan rannassa kokkoa sytyttämässä, mutta eipä kulkenut bussi.
Moni muu sen sijaan on, täyttä autoa on tuolloin ajettu suuntaan jos toiseenkin.
Kiitos tiedosta, en ole koskaan matkustanut kynttilävuoroilla vaikka houkutus on ollut kova, koska olen yleensä niiden liikennöintiaikaan ollut aloittamassa jouluateriaa…
On toki totta, että nykyään yhä isompi joukko hoitaa kynttiläasiansa hautuumaille omalla autollaan. Vielä 90-luvulla näillä oli toki paljonkin enemmän käyttäjiä, kuin nykyään. Se mikä näihin myös houkuttelee kulkijoita on niiden tarjoama ilmainen kyyti. Moni ei tätä seikkaa taida vieläkään tietää, tai sitten asia pääsee unohtumaan. Kerran vuodessahan näitä vaan tietysti ajetaan..
…mistä päästäänkin siihen, että ihmisillä on vissiin erilaiset joulutraditiot. Meilläpäin hautausmaalla "asioidaan" joko aatonaattona tai jouluyönä jos silloinkaan, ja noin klo 17–19 syödään kinkkua, jonka jälkeen käy Pukki, jonka jälkeen hissutellaan joulupäivään asti, jolloin lähdetään pojan toisille isovanhemmille. Aiempina vuosina kaupungin toiselle laidalle suhaus on tapahtunut jo jouluaaton iltana.