Wanha kunnon Scania vs. Volvo keskustelu, vai "katiskoja" Scaniat... aika raju kannanotto. Kyllä ne savuttajat täällä Turussa on Volvoja ja toisaalta kun Volvo piilottaa pakoputkensa "ovelasti" kuttaperkka-muovipuskurinsa taakse, niin savut jää piiloon kunnes on taas se puskurinkulma palasina. Scania taas on valinnut puskurin läpivientimallin jossa ei piilotella pakoputkea. Myös jurinat ja mölinät koneista täällä on yleensä Volvosta, välillä kuulostaa kun noissa olisi aina äänenvaimennin tai pakoputki hajalla. Koripuolella niin Carrus on kuollut ja nykykorit on mitälie Puola-virityksiä. Lahti/Scala on Suomesta ja hyvä niin. Kova istumatuntuma voi olla myös kunnon jousituksesta johtuva, eli kuten Sisussa aikoinaan. Eli bussin jousitus on tehty täydelle autolle ei penkkienkuskaus vuorolle. Aikoinaan kun vielä oli Liikennelaitos niin oli pakko-pulla Volvo ostoksia, vaikka oli tiedossa mm. Volvon selvästi isompi kulutus. Surullisia oli Volvo/Ajokki yhdistelmät, ikävä kyllä olen niitä joutunut ajamaan. Ilolla ei ollut rajaa sitten kun sai ajaa 1976-81 Scaniaa 80-luvun lopun Volvon sijasta. Senverta historiaa kun raotetaan niin Volvo-jobbarit/lobbarit olivat 1950-60 luvulla inokkaimmin Raitiovaunuja hävittämässä tekosyineen. Ironista kyllä, sitten nr.30-55 olikin Scanioita ja nr.56 lähtien taas Sisuja jne. Taka-moottori Volvot "Leyland-ajalta" poistuivat aikoinaan vähin äänin. Itse olen iloinen että TuKL on jälleen palaamassa Scania-taloksi, puolestani Volvot saisi kaupata vaikka kaikki Tampereelle tai kelle ne nyt kelpaavatkin. Kaiken huipuksi Scania on yleensä ollut kalliimpi kuin Volvo, ilmankos Volvo onkin kiinnostava hankinta yksityisille.
Mutta sitten varsinaiseen aiheeseen 25.04.2012. Tuli nyt viimehetkillä kuvattua linjojen: 4 - 61 (ja P1-P3) wanhukset. Huomiotavaa oli "TLO-väriset" LS-linjojen autojen tolkuton kunto; taka/etupuskurit jokatoisessa palasina, linjakilvet ja takaikkunat "hiessä", ajovaloja pimeinä lähes jokaisessa, kyljissä erilaisia syviä raahautumia sekä lommoja ym. Todellisia esimerkkejä siitä kuinka kun hävitään linjat, niin ajetaan niin kauan kun kestää huoltamatta/korjaamatta. Anderssonilla oli molempina autoina linja 8:lla Muurisen "popniittiperäiset" autot, eli mm.peräluukut oli kursittu kasaan niiteillä. Linjalla 4/40 seikkaili ikäloppu Carrus-telit ja mm. Muurisen Lahti 402 ilman takaikkunaa. Linjoilla 6, 9, 13, 61 mitä nyt oli sattunut löytymään mm. lisää Carrus-telejä eli ex.18/32/42 linjalla loppuunrääkätyt autot. TuKL käytti P1-P3:lla yksinomaan Scania OmniCitejä, pikku-volvot ja möhkö-mersut olivat jo poissa. Eipä tule ikävä noita poistuvia autoja oli ne sitten LS-linjojen tai TuKL autoja. Mutta kilpaa auringon kanssa paistoi/kiilteli TuKL:n uudet upeat Scania/Lahti-Scalat.
Kiitos JLT hyvästä kilpailutuksesta sekä kaupungin päättäjille oikeista päätöksistä.
JLT kuljettaja(t)/matkustaj(at) kiittää! Lopuksi hyvää loppukevättä/alkukesää niin Scania kuin Volvo miehille
PS. Katsoin nyt noita hyviä kuvia Vähätorin bussiesittelystä. Ovaalissa on kirjaimet PL (katsokaapa kuvia), surkuhupaiseksi tekee tuo maatunnuksen näköinen merkki jossa "PL-maatunnus", olisikohan PUOLAlaisille tarkoitettuja palvelulinjoja :mrgreen: ?!