Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Tiedoksenne pieni kiskoliikenteen parannus.
Pari asiaa nousee mieleen:
- Paljonko pysähdykset maksoivat, vai maksoivatko mitään?
- Miten suhtaudutaan muihin toivottuihin lisäpysähdyksiin, esim. vaikkapa Aura / Kyrö tai Paimio?
Keskisuomalainen 14.10.2006
Pari asiaa nousee mieleen:
- Paljonko pysähdykset maksoivat, vai maksoivatko mitään?
- Miten suhtaudutaan muihin toivottuihin lisäpysähdyksiin, esim. vaikkapa Aura / Kyrö tai Paimio?
Keskisuomalainen 14.10.2006
Keskisuomalainen 14.10.2006 sanoi:Kolho sai kiskobussipysäkkinsä
Rainer Liimatainen
Vilppulan Kolho ja Oriveden keskusta on hyväksytty Haapamäen ja Oriveden aseman välisen kiskobussiliikenteen uusiksi pysähdyspaikoiksi. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan uudet pysäkit voidaan ottaa käyttöön kesäkuun alusta, mikäli kunnat ja Ratahallintokeskus luovat tarvittavan infrastruktuurin siihen mennessä.
VR Osakeyhtiö esitti elokuussa, että kiskobussien tulon myötä välille voidaan lisätä kaksi uutta pysähdyspaikkaa. Tarjolla oli myös Lyly, mutta kolmatta pysähdystä ei kaikkien vaihtoyhteyksien saavuttaminen olisi yhtiön mukaan enää suonut.
Lyly pudotettiin pois, koska siellä on vain 350 asukasta, eikä asutus muodosta varsinaista keskittymää. Kolhossa asukkaita on 1 350, ja asutus on keskittynyt radan molemmin puolin kahdeksi asuinalueeksi, jotka sijaitsevat alle kilometrin etäisyydellä radasta.
Henkilöjunaliikenne Haapamäen ja Oriveden aseman välillä kuuluu ministeriön ja VR Osakeyhtiön välisen ostosopimuksen piiriin. Sopimuksen mukaan yhtiöllä ei ollut oikeutta muuttaa välipysähdyksiä ilman ministeriön kirjallista hyväksyntää.
Ministeriön päätös oli iso voitto Kolholle, jossa viime talvena syntyi varsinainen kansanliike oman pysähdyspaikan saamiseksi.