Helmin laajennukset ovat täysin tiukkaa faktaa vasta siinä vaiheessa, kun kaupunkisuunnittelulautakunta on ne hyväksynyt, ja ainakin viime aikoina laajennuksia on hyväksytty vain vuodeksi kerrallaan osana liikenteenohjauskeskuksen työohjelmaa.
HKL:llä toivotaan Helmin laajenevan nopeasti keskustasta esikaupunkeihin meneville bussilinjoille. HKL ei itse kuitenkaan yksin päätä asiasta, koska Helmissä HKL vastaa vain ajoneuvolaitteista, risteysten liikennevaloetuuksia hoitaa liikenteenohjauskeskus.
Helmi on edennyt mielestäni varsin hitaasti: 7 vuodessa on saatu mukaan vain ratikkalinjat, 2 bussilinjaa kokonaan (14/B ja 23/N) ja 4 bussilinjaa osittain (16, 18, 65A ja 66/A). Tiettävästi syynä hitaaseen etenemiseen on, ettei liikenteenohjauskeskus ehdi ohjelmoida etuuksia risteyksiin nopeammin. Kaupunkisuunnitteluvirastossa on arvioitu, että tietoteknisenä järjestelmänä Helmi vanhentuu nopeasti ja on poistettava käytöstä joskus 2010-luvulla. Tätä menoa mukaan ei saada kovin montaa linjaa, ennen kuin on jo aloitettava etuuksien siirtäminen sitten seuraavan sukupolven järjestelmään.