Vai onko niin, että jokainen metron vastustaja on Anterosta joukkoliikenteelle eduksi? Vaikka onhan tälläkin foorumilla tullut hyvin selväksi, että metron vastustaminen on Anterolle sydämenasia.
Noh noh, nyt taas tulkitaan asioita omin päin.
Puuttumatta siihen, miten metro määritellään, minä en vastusta "metroa" vaan tarpeettomia suuria investointeja ja joukkoliikenteen palvelutasoa ja kilpailukykyä heikentäviä ratkaisuja. PK-seudulla vaan näyttävät nämä liittyvän metroksi nimitettyyn joukkoliikenneratkaisuun.
Seudun joukkoliikenteelle on eduksi, ettei siihen haaskata turhaan rahaa, ettei sen palvelutasoa lasketa ja ettei kilpailukyky heikkene. Metron nimellä ajetut hankkeet ovat johtaneet tähän, ja vastaavien hankkeiden toteuttaminen tulevaisuudessa heikentää joukkoliikenteen asemaa edelleen, kuten PLJ 2007:n suunnitelma ennustaa.
Antti Talvitie esitelmöi TKK:n Liikennelaboratorion 40-vuotisjuhlassa tiemaksuista liikenne- ja yhteiskuntatalouden näkökulmasta (ja on luennoinut aiheesta myös kursseilla). Hänen viestinsä oli ja on, että nykytilanne ilman tiemaksuja johtaa yhteiskuntatalouden kannalta huonoon tilanteeseen, jossa resursseja käytetään heikosti ja muu yhteiskunta subventoi tienkäyttäjiä. Talousteorian perusteella tämä on osoitettavissa, samoin se tiemaksun suuruus, joka johtaisi optimitilanteeseen. Ei kuulostane autoliikenteen puolustamiselta?
Talvitie on arvioinut H:gin metrohankkeita jo 1980-luvulla. Helsingin ja Espoon palkkaamat konsultit ovat laskeneet länsimetrosta vuonna 2005 samat asiat, jotka Talvitie totesi siitä jo 1980-luvulla, mutta konsultteja ei sentään syytetä autoilun puolustajiksi.
Minusta Petteri sanoi asiasta aivan oikein. Liikennepoliittiset ja tieteelliset näkemykset ovat eri asia. Talvitie on minusta rehellisesti ja johdonmukaisesti taloustieteen kannalla riippumatta siitä, tukeeko taloustiede autoilua tai joukkoliikennettä. Poliitikot pk-seudulla näyttävät olevan johdonmukaisesti taloustiedettä vastaan. He haluavat metron, vaikka se on yhteiskuntataloudellisesti vahingollista. Ja he eivät halua tiemaksuja, vaikka ne olisivat yhteiskuntataloudellisesti eduksi.
Maaliskuussa on vaalit, äänestäkää viisaita poliitikkoja! :lol:
Antero