On mennyt tunteella toteutettavaksi monet miljoonia maksavat liikennehankkeet.
Aloitetaanpa vaikka Hämeentien raitiovaununopeutuksesta. Juttelin erään raitiovaunumiehen kanssa ja hänen mukaansa Kurvin ja Hakaniemen välillä voi minuutin tai kaksi saada pois kun synkronoi liikennevalot raitsikoille aina vihreiksi ja poistamalla välillä olevat parit pysäkit. Sillä oma kaistahan on raitiovaunulla nytkin. Ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään.
Raidejokeriin mätetään 460 milliä ja hyvään tulokseen pääsisi kuitenkin sijoittamalla nykyiseen (siis jo maksettuun) infrastruktuuriin alle sata miljoonaa tekemällä muutaman eritasoristeyksen ja muutaman bussiväylän jolloin busseilla pystyttäisiin hoitamaan liikenne yhtä hyvin. Tehdään vaikka osa vuoroista pikajokereiksi, jotka kävisivät vain vilkkaimmilla pysäkeillä ja muuten ohittelisivat perusjokerit. Ja onko se niin maailmanloppu, jos joskus pari bussia on peräkkäinkin jollain pysäkillä. Kun raitiovaunut ruuhkautuvat niin ne ei edes pääse toisistaan ohi, tämä on oma huomioni, kai joku raitiovaunu-uskova todistaa tämänkin vääräksi.
Kruunuvuorensiltakin tuntuu melko kalliilta, mitä maksaisi pikabussi tai jopa pikaskuru Herttoniemi - Tahvonlahti, joka kuljettaisi samat matkustajat. Mielestäni tässäkin on tunneseikat päällimmäisinä kun tällaisesta siltaratkaisusta puhutaan.
Tamperekin haaveilee jostain raitiovaunusta, laskettaisiinpa rehellisesti kulut. Ainakin erään HSL:n pomon kanta on tuplaten vastaavaan bussiliikenteeseen nähden.
Aloitetaanpa vaikka Hämeentien raitiovaununopeutuksesta. Juttelin erään raitiovaunumiehen kanssa ja hänen mukaansa Kurvin ja Hakaniemen välillä voi minuutin tai kaksi saada pois kun synkronoi liikennevalot raitsikoille aina vihreiksi ja poistamalla välillä olevat parit pysäkit. Sillä oma kaistahan on raitiovaunulla nytkin. Ei tarvitsisi tehdä yhtään mitään.
Raidejokeriin mätetään 460 milliä ja hyvään tulokseen pääsisi kuitenkin sijoittamalla nykyiseen (siis jo maksettuun) infrastruktuuriin alle sata miljoonaa tekemällä muutaman eritasoristeyksen ja muutaman bussiväylän jolloin busseilla pystyttäisiin hoitamaan liikenne yhtä hyvin. Tehdään vaikka osa vuoroista pikajokereiksi, jotka kävisivät vain vilkkaimmilla pysäkeillä ja muuten ohittelisivat perusjokerit. Ja onko se niin maailmanloppu, jos joskus pari bussia on peräkkäinkin jollain pysäkillä. Kun raitiovaunut ruuhkautuvat niin ne ei edes pääse toisistaan ohi, tämä on oma huomioni, kai joku raitiovaunu-uskova todistaa tämänkin vääräksi.
Kruunuvuorensiltakin tuntuu melko kalliilta, mitä maksaisi pikabussi tai jopa pikaskuru Herttoniemi - Tahvonlahti, joka kuljettaisi samat matkustajat. Mielestäni tässäkin on tunneseikat päällimmäisinä kun tällaisesta siltaratkaisusta puhutaan.
Tamperekin haaveilee jostain raitiovaunusta, laskettaisiinpa rehellisesti kulut. Ainakin erään HSL:n pomon kanta on tuplaten vastaavaan bussiliikenteeseen nähden.