Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Kun turhat radat laitetaan rullalle ja rahat käytetään tärkeisiin yhteyksiin, saadaan rajallisista ylläpito- ja investointirahoista enemmän irti. Vähäarvoiset radat kannattaa lopettaa, jotta voidaan investoida enemmän. Rautatieliikenteessa tulee keskittyä olennaiseen.
Hyvä, että jotkut uskaltavat tunnustaa väriä. Eli olet siis sitä mieltä, että pääsääntöisesti vähäliikenteiset radat voidaan lakkauttaa. Ei vain "vähäliikenteiset" vaan myös esimerkiksi Uusikaupunki - Turku, Jyväskylä -Äänekoski, Orivesi - Vilppula - Mänttä jne.
Olet siis sitä mieltä, että mm. teollisuuden raakapuukuljetukset voidaan siirtää rekkakuljetuksiin, ja useiden kaupunkien raskaan teollisuuden toimintaedellytykset voidaan lakkauttaa. (Mainitsemallasi listalla mm. Uusikaupunki, Heinola, Mänttä, Äänekoski).
Voin sitten samantien esittää muutaman kysymyksen:
- Kerroppa, montako miljoonaa euroa tapporahaa aiot ko. radoista saada kilometriltä? Kierrätysmateriaali ko. radoilta ei käy runkoverkon kunnostukseen.
- Mistä aiot hankkia rahat mainitun teollisuuden tuottamien verotulojen korvaamiseen?
- Mistä aiot hankkia rahat tieverkon lisääntyviin ylläpitokustannuksiin?
- Miten korvaat raskaan tieliikenteen lisääntyvistä onnettomuuksista aiheutuvat uudet Konginkankaan tyyppiset suuronnettomuudet?
On toki hyvä, että Petterin, Murzun ja PNu:n kommenttien taustalla oleva perusasenne tulee hyvin esille. Se voitaneen tiivistää näin:
"Lukuunottamatta runkoverkon raskainta henkilö- ja tavaraliikennettä, liikenne voidaan Suomessa siirtää yleisesti maanteille. Tästä aiheutuvat lisääntyvät päästöt, energiankulutus, onnettomuudet ja tieverkon ylläpitokustannukset eivät ole ongelma.
Rataverkon tulee ensisijaisesti palvella Helsingin yhteyksiä ja Venäjän yhdysliikennettä sekä muutamia muita raskaita tavaravirtoja.
Näillä perusteella pienempien kaupunkien ja taajamien rautatieyhteys voidaan mielivaltaisesti lakkauttaa.
Uusia henkilö- tai tavaraliikenteen virtoja ei Suomessa voi saada rataverkolle."
Viimeksi muokannut moderaattori: