Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Saattaa olla, että 100- ja 200-sarjalaisten kuulutuslaitteet ovat sen verta vanhoja etteivät enää kykene automaattisesti toistamaan kuulutusta ovien avauduttua. Kuljettaja voi kuitenkin tarvittaessa infolaitteesta toistaa kuulutuksen.M300-junissa on tosiaan parannettu kuulutuksia. Onkohan näitä parannuksia tulossa myös M100- ja M200-sarjoihin? Mainintojesi lisäksi pääteasemilla ilmoitetaan myös englanniksi "Terminus, please leave the train". Ja tällöinkin kun ovet on avattu, muistutetaan kolmella kielellä poistumaan junasta vielä kerran.
Sen huomion tein myös, että on ihan satunnaista ilmeisesti kaikissa junasarjoissa, muistuttaako Kampin kääntöraiteelle menevä juna kuulutuksen lopuksi että "seuraava juna Ruoholahteen lähtee samalta raiteelta hetken kuluttua". Mistä lie johtuu?
M300-junissa on tosiaan parannettu kuulutuksia. Onkohan näitä parannuksia tulossa myös M100- ja M200-sarjoihin? Mainintojesi lisäksi pääteasemilla ilmoitetaan myös englanniksi "Terminus, please leave the train". Ja tällöinkin kun ovet on avattu, muistutetaan kolmella kielellä poistumaan junasta vielä kerran
Miksi tuo kuulutus sanotaan sana kerrallaan?
Useimmat ihmiset pitäisivät kuulutusta Tplttelehrreaeamaviisenneus jossain määrin vaikeasti avautuvana. Siksi on tapana kuulutuksissa artikuloida sana kerrallaan, paitsi ranskankielisillä seuduilla.
18.1. n. klo 9 metroliikenne jonkin aikaa kokonaan pysähdyksissä. Myllypuroon pysähtynyt M316 sai poikkeusluvan ajaa Itäkeskukseen. Seisaus ei ilmeisesti ollut pitkä, mutta Itiksessä pois jääneenä minulla ei ole tietoa kestosta tai syystä.
Reittiopas ei sanonut mitään, mutta M300:sten ohjaamojen hyvän eristyksen vuoksi kuului koko ensimmäiseen vaunuun aamulla metrossa :lol: