Helmin laajennusta jatketaan nyt sitten sekä vanhalla, toimivaksi todetulla tekniikalla (KomFram), että uudella mobiililaajakaistatekniikalla. Jos mobiililaajakaista osoittautuu toimivaksi, voi se syrjäyttää kalliin KomFramin.
Asia menee todennäköisesti jokseenkin näin. Edellytyksenä on luonnollisesti nyt menossa olevan pilotin onnistuminen ja sitä seuraava järjestelmän jatkokehitys. Mikäli kaikki kuitenkin etenee suotuisasti, jo ensi syksynä voidaan ottaa tuotantokäyttöön uuden tyyppiset etuudet ensimmäisellä linjalla.
Pilotin onnistumisen kannalta testattavana on enää lähinnä laitteiston kestävyys. Järjestelmän logiikka on osoittautunut kenttäkokeissa vähintään yhtä hyväksi kuin KomFramin vastaava.
Eri ajoneuvoihin on asennettu hiukan erilaisia laitteita niiden luotettavuuden selvittämiseksi. Koska järjestelmä perustuu pitkälti normaaliin IP-liikenteeseen ja muutenkin Internet-tekniikkaan, voimme käyttää kaupan hyllyltä saatavia laitteita. Vastapainona on tarpeellista selvittää tarvitsemmeko teollisuus- tai ulkokäyttöön suunniteltua laitteistoa vai riittääkö vähemmän järeä ratkaisu. Tältä osin odottelemme vielä ensimmäisiä kunnon pakkasia ja haluamme tietysti myös kartuttaa tarpeeksi monta kilometriä bussin tärinää.
Jatkokehitys keskittyy aikanaan taustajärjestelmään, josta on tähän mennessä rakennettu vain pilotin kannalta tarpeellinen osa. Tuotantoon mentäessä on tärkeää pystyä käsittelemään suuri määrä linjoja ja lukea sisään kaikki tarvittavat tiedot automaattisesti. Lisäksi suunnitteilla on KomFramin tapaan myöhässä tai edellä olon näyttö kuljettajille ja KomFramiinkin tulossa oleva etuuksien sitominen aikatauluihin.
Ajoneuvot kartalla -sovellus on tarkoitus julkistaa helmikuussa. Nykyinen versio edustaa muutamassa tunnissa tehtyä demoa, jonka perusteella HKL päätti hankinnasta. Koska sovellusta ei nyt pääse katsomaan, liitän mukaan ruutukaappauksen. Useimmat huomaavat varmasti nopeasti, että linjanumerot ja autojen sijainnit eivät aivan vastaa toisiaan
Buscomilta on vasta tilattu tarvittava liitäntä matkakorttijärjestelmään, jotta saamme linjanumerot luettua.
Toisena sovelluksena helmikuussa valmistunee wlan-yhteyden aloitussivu, joka kertoo linjan seuraavat pysäkit. Pysäkkien nimet ovat linkkejä, joista pääsee tarkastelemaan niiden seuraavia ohitusaikoja. Lisäksi aloitussivulla näytetään mahdolliset häiriötiedotteet, pari uutisotsikkoa ja linkit reittioppaaseen ja linjaoppaaseen suoraan linjan sivulle. Tämä sovellus on muuten valmis, mutta Buscom-kytkentä tarvitaan taas linjan tunnistamiseen.