Jos tämä kaikki oikeasti tapahtuu kuin mitä suunnitelmassa esitetään on jo suuri ihme, sillä näytää siltä, että joka puolella Vantaata tulisi palvelut lähes kaksinkertaisiksi nykyiseen verrattuna. Tätä kuitenkin suuresti epäilen, sillä ainakaan Leppävaaran liityntäliikenne ei ole enää sillä tasolla kuin mitä se parin ensimmäisen vuoden aikana oli. Tuntuu lähes mahdottomalta ajatella, että uudet linjat 50 ja 52 tarjoaisivat ruuhka-aikoina keskimäärin 5 min vuorovälin Myyrmäen ja Tikkurilan välille, johon lisättynä päälle vielä 53 ja 54 yhteinen 15 min vuoroväli. Eli kyseiselle välille olisi ruuhka-aikaan 16 autoa per suunta eli lähes tuo kaksinkertainen määrä nykyiseen verrattuna.
Mutta kokonaisuudessaan tuleva linjasto näyttää erittäin onnistuneelta:
Esimerkiksi linjojen 61 ja 68 uudelleenjärjestely vaikuttaa järkevältä, kunhan porrastukset saadaan kohdilleen myös linjan 62 kanssa. Toisaalta hiukan jäi pohdituttamaan tuo 61:n katkaisu kahdeksi erilliseksi linjaksi, sillä 61 tällä hetkellä muodostaa eräänlaisen rungon aluekeskusten välille.
Liityntäliikenteessä näyttää olevan tavoitteena "jokaiselta junalta jokaiselle junalle" -periaate, jolloin 20 min muodostuu vakioksi useille liityntälinjoille jopa sunnuntaisin. Sopisi tällainen käytäntö Leppävaaraankin! Itselläni loksahti suu auki, kun huomasin Vierumäkeen ja Pohjois-Nikinmäkeen tulevan 20 min vuorovälillä kulkevan sunnuntailiikenteen. Siis saman verran kuin tämänhetkinen Keskustan ja Munkkivuoren vuoroväli sunnuntaisin. Hmm...
Negatiiviset piirteet löytyvät sitten suunnitellusta bussiliikenteestä:
Mielestäni Pähkinärinne - Hämeenkylä -alueelta Keskustaan nopein yhteys on ja tulee olemaan linja 363 ja tälle kaavaillaan vuorovälien harvennusta sekä reittimuutosta Konalan kautta.
Vantaanlaaksossa tullaan todennäköisesti myös kaipaamaan lakkautettavia linjoja 415, 451 ja 474.
Myöskin Mikkolasta Keskustaan käytetään nykyään hyvin paljon nopeaa 731:stä, joka tullaan siirtämään melkein kymmenen minuuttia hitaammalle reitille.
Mielenkiintoiselta vaikuttaa linjan 615 jakaminen kahdelle eri linjalle. Tämäkin tulee todennäköisesti aiheuttamaan hämminkiä alussa, mutta päällisinpuolin tuo 615/616-reitistö tuntuu hyvältä ainakin ajatellen kasvavaa Kartanonkosken aluetta.
Koko remonttihan tapahtuu neljässä vuodessa, joka on todella vähän nähden siihen, että käytänössä kaikki Vantaan linjat tulevat muuttumaan. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää toteutetaanko Seudullisessa joukkoliikennesuunnitelmassa suunniteltuja muutoksia. Nehän kohdistuivat linjaan 68 sekä 46 ja 69 yhdistämiseen.
Mitäs muut ovat mieltä tästä remontista??