Uudet bussit 2021

Runkolinjojen linjakilvistä puheen ollen; miksei 40:ssä mainita välipistettä? Haaga on kuitenkin sen verran merkittävä osa linjaa, että luulisi niissä lukevan 40 Kannelmäki via Haaga tai vastaavaa.

Mitä muuten lukee linjan 42 linjakilvissä? Kannelmäki via Maununneva? Toiseen suuntaan ainakin Kamppi via Töölö.

Tai uudistetulla linjalla 41? P-Haaga as. via Riistavuori
 
Mitä muuten lukee linjan 42 linjakilvissä? Kannelmäki via Maununneva? Toiseen suuntaan ainakin Kamppi via Töölö.

Tai uudistetulla linjalla 41? P-Haaga as. via Riistavuori

Ainakin vanhemmat VDL autot on näyttänyt 41 Pohjois-Haaga ja 42 Kannelmäki ilman via töölön kohdalla. 41 luulisin kilvissä olevan via Etelä-Haaga ja 42 taitaa olla kuten ennenkin tuo via Maununneva.
 
On PL:lläkin näköjään joitakin ongelmia linjakilpien kanssa uusissa busseissaan. Tänään matkustin 844:llä Taasjärvelle. Määränpää ja linja olivat ulkona muistaakseni ihan oikein, mutta huomasin jossain Östersundomin kohdilla että sisällä olevassa taulussa luki "842 Taasjärvi". En muista oliko numero alusta alkaen väärin mutta se sitten vaihtui oikeaksi Söderkullan keskustan kohdilla.
 
Kävin läpi ottamiani kuvia linjojen 41 ja 42 busseista, kuvat tältä ja viime viikolta.


  • Linja 41 suunta 1, kuvauspaikka Töölön alueella: 41 Pohjois-Haagan as.
  • Linja 41 suunta 2, kuvauspaikka Haagan alueella: 41 Kamppi
  • Linja 42, suunta 1, kuvauspaikka Töölön alueella: 42 Kannelmäki as.
  • Linja 42, suunta 2, kuvauspaikka Kanneltie, Kannelmäki: 42 Kamppi via Töölö

Edellä kerrotuissa tilanteissa kalustona on ollut 800-sarjan VDL (kokoluokka A1).
 
En käsitä edes miksi 560:n kilpi muuttuu Myyrmäessä Honkasuoksi. Käytännössä tuo päätepysäkki on kuitenkin Myyrmäessä. Linjan reitti on tulostettavassa aikataulussa seuraavasti: 560 Rastila(M)-Vuosaari(M)-Kontula(M)-Malmi-Myyrmäki.
Enkä ole muutenkaan juuri kenenkään nähnyt matkustavan Myyrmäen asemalta "Honkasuon" päättärille. Tuo kilpitieto on siis melko turha.
Honkasuo voisi näkyä kilvissä päätepisteenä jos se sijaitsisi selkeästi keskemmällä kyseistä aluetta. Nyt kuitenkin päätepysäkki on Myyrmäessä.

Tulostettavan aikataulun Myyrmäen pään ajat on merkitty "Myyrmäki (Honkasuo)". Kertonee suurimmalle osalle aikataulun käyttäjistä perusajatuksen.
 
On PL:lläkin näköjään joitakin ongelmia linjakilpien kanssa uusissa busseissaan. Tänään matkustin 844:llä Taasjärvelle. Määränpää ja linja olivat ulkona muistaakseni ihan oikein, mutta huomasin jossain Östersundomin kohdilla että sisällä olevassa taulussa luki "842 Taasjärvi". En muista oliko numero alusta alkaen väärin mutta se sitten vaihtui oikeaksi Söderkullan keskustan kohdilla.

Samaa järjestelmää kuin Nobinan bydeissäkin. Juuri noista Sipoon busseista oon täällä kirjoitellut. Ei ne toimi 100% luotettavasti ennen kuin HSL tai urakoitsija asian korjaa. Naurettavaa räpellystä näin kuljettajan silmistä katsoen. Kollega joutui tänään lähtemään tyhjin kilvin ajamaan 831:stä kun ei saatu lukuisista yrityksistä "automaatti" kilpiä näkymään ja manuaalista puuttui 831 ihan kokonaan. 1,5 sivun päästä kesken ajon järjestelmä löysi signaalin ja automaatti kilvet tulivat näkyviin. Tässä uudessa systeemissähän HSL/urakoitsija tuottaa laitteisiin myös manuaalikilvet, ei liikennöitsijä enään. ICU:sta löytyy kaikki HSL:n alueen linjat kun manuaalisesti ettii, myös metrot, ratikat & junat.

Itselle tuo romuloota teki jekut myös. Ajoin lähtölaituriin Rautatientorilla, kilvissä luki 785K Nikkilä ihan oikein. Pari minuutin päästä asiakas kysyi että mikä linja tämä on ja totesin että 785K. "No hyvä, kun tuolla edessä ei lue mitään."
No eipä joo lukenut, koska tuo amatöörien viritys, sori nyt vaan mutta sitä se koko systeemi on, oli vaihtanut automaattitekstin pois. No, ei hätää. Minä tomerana laitan manuaalisesti siihen 785K. Lähdetään Rautatientorilta ja kaikki on ok. Vähän ennen Koskelan hallia säädän radion voimakkuutta ja silmiin osuu ICU (ovat allekkain yläpaneelissa), jossa lukee EI LINJALLA. Eli tuo amatöörien viritys oli vaihtanut jossain vaiheessa Rautatientorin ja Koskelan hallin välillä 785K:n tunnukset itsekseen EI LINJALLA-tunnuksiksi. No, HSL:n piikkiin tuo menee kun niiden toimittama järjestelmä joka ei toimi, mutta sääliksi käy silti mahdollisia matkustajia. Onneksi ei ollut kuin ~20min seuraavaan vuoroon.
 
Samaa järjestelmää kuin Nobinan bydeissäkin. Juuri noista Sipoon busseista oon täällä kirjoitellut. Ei ne toimi 100% luotettavasti ennen kuin HSL tai urakoitsija asian korjaa. Naurettavaa räpellystä näin kuljettajan silmistä katsoen. Kollega joutui tänään lähtemään tyhjin kilvin ajamaan 831:stä kun ei saatu lukuisista yrityksistä "automaatti" kilpiä näkymään ja manuaalista puuttui 831 ihan kokonaan. 1,5 sivun päästä kesken ajon järjestelmä löysi signaalin ja automaatti kilvet tulivat näkyviin. Tässä uudessa systeemissähän HSL/urakoitsija tuottaa laitteisiin myös manuaalikilvet, ei liikennöitsijä enään. ICU:sta löytyy kaikki HSL:n alueen linjat kun manuaalisesti ettii, myös metrot, ratikat & junat.

Itselle tuo romuloota teki jekut myös. Ajoin lähtölaituriin Rautatientorilla, kilvissä luki 785K Nikkilä ihan oikein. Pari minuutin päästä asiakas kysyi että mikä linja tämä on ja totesin että 785K. "No hyvä, kun tuolla edessä ei lue mitään."
No eipä joo lukenut, koska tuo amatöörien viritys, sori nyt vaan mutta sitä se koko systeemi on, oli vaihtanut automaattitekstin pois. No, ei hätää. Minä tomerana laitan manuaalisesti siihen 785K. Lähdetään Rautatientorilta ja kaikki on ok. Vähän ennen Koskelan hallia säädän radion voimakkuutta ja silmiin osuu ICU (ovat allekkain yläpaneelissa), jossa lukee EI LINJALLA. Eli tuo amatöörien viritys oli vaihtanut jossain vaiheessa Rautatientorin ja Koskelan hallin välillä 785K:n tunnukset itsekseen EI LINJALLA-tunnuksiksi. No, HSL:n piikkiin tuo menee kun niiden toimittama järjestelmä joka ei toimi, mutta sääliksi käy silti mahdollisia matkustajia. Onneksi ei ollut kuin ~20min seuraavaan vuoroon.

Saatoin ilmaista ajatukseni vähän huonosti mutta en siis yrittänyt pistää noita ongelmia PL:n piikkiin. Vähän vain ärsyttää kun täällä puhutaan niin paljon sellaiseen sävyyn että Nobina sitä ja BYD:t tätä. Ongelma on, kuten mainitsitkin, HSL:n/ulkopuolisen aiheuttama ja sellainen jonka vain HSL/ulkopuolinen voi korjata. Se vaikuttaa kummankin liikennöitsijän busseihin joissa on tämä uusi järjestelmä. Kuskit ja liikennöitsijät tekevät parhaansa jos saavat näytettyä edes jotain informaatiota matkustajille.
 
Saatoin ilmaista ajatukseni vähän huonosti mutta en siis yrittänyt pistää noita ongelmia PL:n piikkiin. Vähän vain ärsyttää kun täällä puhutaan niin paljon sellaiseen sävyyn että Nobina sitä ja BYD:t tätä. Ongelma on, kuten mainitsitkin, HSL:n/ulkopuolisen aiheuttama ja sellainen jonka vain HSL/ulkopuolinen voi korjata. Se vaikuttaa kummankin liikennöitsijän busseihin joissa on tämä uusi järjestelmä. Kuskit ja liikennöitsijät tekevät parhaansa jos saavat näytettyä edes jotain informaatiota matkustajille.

Tämän järjestelmän kanssa pitäisi kuljettajien vakiovarustukseen kuulua kynä ja paperia :lol: Viime kädessä se on kuitenkin matkustaja joka kärsii. Kuljettajat saa kuitenkin jokaiselta minuutilta palka, jos & kun menee tuon järjestelmän temppujen vuoksi ylitöiden puolelle. Matkustaja ei saa mitään ja kuten tänäänkin omassa tapauksessani, todennäköisesti jää kyydistä ja joutuu odottamaan seuraavaa.

Mukavaa on myös se että sisänäyttöjen sisältö tulee tuosta uudesta järjestelmästä. Eli jos automaatti ei toimi niin ei sisänäytötkään ei toimi ja/tai näyttää pahimmillaan edellisen linjan tietoja, kuten mun ajamassa autossa. Kuulutukset toimii onneksi, kun tulevat edellisestä järjestelmästä.
 
Ovathan nämä nivelet hienoja. En vain pidä niiden penkkijärjestelyistä. Turhan paljon penkkejä poikittain ja vastakkain, itse mieluiten istuisin eteenpäin. Onneksi penkkejä sentään enemmän kuin esim tukholmalaisissa haitareissa mutta saisi niitä olla vielä enemmän.
Osassa Tukholman nivelistä on enemmän istumapaikkoja kuin 45, yli 50:kin. Taaempaa lastenvaunupaikkaa ei usein (kokomatalissakaan) ole, vaan se on korvattu istumapaikoilla. Nivelen kohdallakin on istumapaikkoja (tosin ikkunattomia).
 
Osassa Tukholman nivelistä on enemmän istumapaikkoja kuin 45, yli 50:kin. Taaempaa lastenvaunupaikkaa ei usein (kokomatalissakaan) ole, vaan se on korvattu istumapaikoilla. Nivelen kohdallakin on istumapaikkoja (tosin ikkunattomia).

Jossain Mersuissa on nähdäkseni aika vähän penkkejä.
 
Nivelen kohdallakin on istumapaikkoja (tosin ikkunattomia).

Low entry- ja korkealattianivelissä nivelen kohdalle saa jopa 4 istumapaikkaa (tuttua meiltä pääkaupunkiseudultakin Wiimojen ajalta). Täysmatalissa nivelissä käytävä on taas niin kapea nivelen kohdalla, ettei siihen mahdu istumapaikkoja.
 
Tämän järjestelmän kanssa pitäisi kuljettajien vakiovarustukseen kuulua kynä ja paperia :lol: Viime kädessä se on kuitenkin matkustaja joka kärsii. Kuljettajat saa kuitenkin jokaiselta minuutilta palka, jos & kun menee tuon järjestelmän temppujen vuoksi ylitöiden puolelle. Matkustaja ei saa mitään ja kuten tänäänkin omassa tapauksessani, todennäköisesti jää kyydistä ja joutuu odottamaan seuraavaa.

Tähänhän on helppo ratkaisu. Pitää vain siirtyä takaisin vanhanaikaisiin nauhakilpiin. Niiden avulla pystyy valitsemaan minkä vaan numeron eli ei ainakaan tule vastaan ongelmaa ettei linjaa olisi systeemissä.:D
 
Tähänhän on helppo ratkaisu. Pitää vain siirtyä takaisin vanhanaikaisiin nauhakilpiin. Niiden avulla pystyy valitsemaan minkä vaan numeron eli ei ainakaan tule vastaan ongelmaa ettei linjaa olisi systeemissä.:D

Tosin kuljettajan työmäärää lisäisi paljon :D Ei tarvisi mennä kuin vuosi taaksepäin ja jatkaa edellisellä systeemillä, jonka toimintavarmuus oli oman kokemuksen mukaan 99,5% :tongue:
 
Eikö 100% toimintavarmuus kelpaa?

Vanhakin systeemi hajosi välillä. Edellisessä kilpitieto tuli lähdölle kirjautuessa LIJ:stä, mutta jos LIJ oli kokonaan mykkä (harvinaista) ei kilvet myöskään toiminut, kuin manuaalilla. Ja tämän manuaalin päivitysvelvollisuus oli liikennöitsijällä.
 
Takaisin
Ylös