Uudet bussit 2021

Nyt kun noita on alettu rekisteröidä ja teipata kylkinumeroita, on tullut enemmän tietoa:
1282 on nivel
1284 ja 1291 ovat A2:ia
1292 ja 1294 ovat A1:iä

Kaikissa mitä minulle on tullut vastaan rekkarit ovat olleet numerojärjestyksessä CPG-XXX, missä XXX = kylkinumero - 1068. Jos olettaa kaikkien olevan noin, voi niitä etsiä Traficomin rekisteristä.

Lisäys: voi siis olla vaikka niin, että ensiksi on numeroitu uusiin sopimuksiin tulevat A1:t ja nivelet vara-autoineen, ja vanhoihin sopimuksiin tuleva kalusto niiden jälkeen.

Lisäys 2: CPG-151 ja CPG-170 ovat A1:iä. CPG-171 on nivel

Autot 1219 - 1238 ovat A1 BYDejä, 1239-1282 letkuja, 1283 teli sekä 1292 - 1294 A1.
 
Uudet BYD:t vaikuttavat kelpo koneilta matkustajan näkökulmasta. Stop-napin ääni kuitenkin kiinnitti huomioni. Se on nimittäin melko traaginen. Tuli lähinnä mieleen tämä: https://m.youtube.com/watch?v=6CZT_XejBzg

Lisäksi vaikuttaa siltä että bussit eivät pysy aikataulussa kovin hyvin (yllätys yllätys kun on jaetut kaistat). Kahdeksan ja yhdeksän välillä aamulla vaikutti siltä että bussit vain pyrkivät pitämään vuorovälit suht. tasaisina ja pyrittiin ajamaan jokainen lähtö. Itse bussien kierrot eivät enää olleet prioriteetti.
 
Aika monesta PL:n Sipoon Yutongista (146-168) puuttuu näyttö sisältä mutta nyt ainakin 151:een on tullut näyttö. Näyttö on samanlainen kuin runkolinjabusseissa, mutta bussissa ei ole mainosnäyttöjä. Ainakin minulle ensimmäinen kerta kun näen tuollaisen jossain muussa kuin runkolinjabussissa. (Ja pahoittelut kuvan huonosta laadusta. Puhelin vähän tärähti.)

IMG_20210817_190533.jpg
 
Ainakin minulle ensimmäinen kerta kun näen tuollaisen jossain muussa kuin runkolinjabussissa.

Myös Nobinan uusissa 2-akselisissa ja yhdessä ainoassa teli-BYD:issä on samanlainen, vaikka eivät olekaan runkolinjabusseja. Tosin missään millä olen matkustanut se ei ole toiminut (vaikka bussin ulkopuoliset linjakilvet ja pysäkkikuulutukset olisivat toimineet), korkeintaan näyttänyt linjanumeroa "200BB".
 
Myös Nobinan uusissa 2-akselisissa ja yhdessä ainoassa teli-BYD:issä on samanlainen, vaikka eivät olekaan runkolinjabusseja. Tosin missään millä olen matkustanut se ei ole toiminut (vaikka bussin ulkopuoliset linjakilvet ja pysäkkikuulutukset olisivat toimineet), korkeintaan näyttänyt linjanumeroa "200BB".

Liittyyköhän tämä ilmeisesti siihen uuteen linjakilpien ohjaamisen vaatimukseen, missä linjakilvet ohjautuu verkossa olevan Mobitecin "HSL ICU602i" kilpien ohjauslaitteen kautta.

Sehän on vaatimuksena nykyään, että tällä tavalla ohjataan kilpiä automaattisesti, ei LIJ:n kautta. Linjakilpilaite hakee LIJ:n lähtöketjun perusteella taustajärjestelmästä mitä auton kuuluu ajaa, ja linjakilpilaite säätää linjakilvet itse automaattisesti.

zige94 osanneen kertoa tämän järjestelmän toimintatavoista paremmin.
 
En nyt puhelimella ala lainaamaan edellisiä viestejä, koska hankalampi pätkiä. Mutta tosiaan, Sipoon yutongeihin jälkiasennetaan näytöt kunhan niitä tulee. Ymmärtääkseni tavarantoimittajalla toimitusvaikeuksia. Eilisen ja tämän päivän aikana on jo moniin ilmestynyt.

Ja joo, tuo uusi systeemi toimii kuten Karosa totesi, kuljettajan näkökulmasta ainakin. LIJ-laitteeseen syötettävä lähtöketju yhdistää Mobitecin ICU:n taustadataan ja hakee suoraan verkon välityksellä kilpitiedot. GPS seuranta pitää huolen siitä missä ollaan ja vaihtaa tarvittaessa tekstiä, esim. Sipoon linjoilla "Via" välipiste vaihtuu useamman kerran matkan aikana. Samasta datasta tulee myös nuo uusien sisänäyttöjen tekstit. Pysäkkikuulutukset tulee käsittääkseni LIJ:sitä.
"Vanhassa" systeemissä kilpi- & sisänäytön tiedot tuli LIJ:n datasta. Nyt LIJ ei kerro tosiaan ICU:lle kuin mitä lähtöketjua nyt ajetaan. En tiedä kertooko suoraan ICU:lle, vai kertooko LIJ palvelimelle että Autolinjojen auto 5555 kirjautui lähtöketjuun 222 ja palvelin kertoo ICU:lle että Autolinjojen auto 5555 on ketjussa 222.

JOS homma toimisi täydellisesti niin kuljettajan ei tarvitse lähtöketjun alussa tehdä kilville mitään, kuten ei ennenkään. Kun laite toimii oikein niin kuljettaja toimii samalla tavalla kuin LIJ:n ohjaamissa kilvissä, tieto tulee vaan eri kautta. Valitettavasti noissa on ollut vähän alkukankeutta. Normaalisti kilven pitäisi kytkeytyä päälle kun oot lähtöpysäkillä ja lähtöön on alle 5min. Päätepysäkille saavuttaessa pitäisi tulla EI LINJALLA (kyllä, caps lockilla).

Koko homma kuulostaa vaikeammalta kuin se oikeasti on. Syytä en tiedä, miksi on haluttu tehdä uusi systeemi. Huhuja liikkuu että koko LIJ kuopattaisiin, jonka vuoksi on juuri tämä uusi ICU tehty. Sipoon Yutongeissa ja Nobinan autoissa oli HSL-alueen ekat kilpiohjaukset tällä uudella systeemillä ja jatkossa se vaaditaan tulevissa kilpailutuksissa.
 
Viimeksi muokattu:
...LIJ-laitteeseen syötettävä lähtöketju yhdistää Mobitecin ICU:n taustadataan ja hakee suoraan verkon välityksellä kilpitiedot. GPS seuranta pitää huolen siitä missä ollaan ja vaihtaa tarvittaessa tekstiä, esim. Sipoon linjoilla "Via" välipiste vaihtuu useamman kerran matkan aikana...

Tästäköhän johtuu kun toissapäivänä Itäväylällä Mellunmäentien risteyksessä tuli vastaan Itäkeskukseen menossa oleva 841 kilvitettynä "Itäkeskus via Östersundom"
 
LIJ-laitteeseen syötettävä lähtöketju yhdistää Mobitecin ICU:n taustadataan ja hakee suoraan verkon välityksellä kilpitiedot.

Toivottavasti uusi kilpien ohjaustapa tuo mukanaan parannuksia linjakilpiteksteihin. Nykyiselläänhän joillakin linjoilla on kilpiä, missä teksti on pienellä ja siltikään ei mahdu näkymään kilvessä vaan katkeaa kesken. Mitä noita uusia autoja tullut nähtyä niin vaikuttaa ainakin olevan tilankäyttö parempaa.
 
Tästäköhän johtuu kun toissapäivänä Itäväylällä Mellunmäentien risteyksessä tuli vastaan Itäkeskukseen menossa oleva 841 kilvitettynä "Itäkeskus via Östersundom"

Näyttäisi paikannus tökkivän hieman laajemminkin: Tänään 831K Itäkeskukseen Länsimäentien risteyksessä samoilla teksteillä
 
Tästäköhän johtuu kun toissapäivänä Itäväylällä Mellunmäentien risteyksessä tuli vastaan Itäkeskukseen menossa oleva 841 kilvitettynä "Itäkeskus via Östersundom"

Näyttäisi paikannus tökkivän hieman laajemminkin: Tänään 831K Itäkeskukseen Länsimäentien risteyksessä samoilla teksteillä

Tämä on joku virhe tuossa uudessa systeemissä. Samaa on monilla muilla meidän ajamilla linjoilla. Esimerkiksi 841 Nikkilään näyttää 841 Nikkilä Via Söderkulla Östersundomiin saakka, jonka jälkeen näyttää vain 841 Nikkilä. Normaalisti tuo via Söderkulla pitäisi näkyä muistaakseni Kallbäckin pysäkille asti. Sitten taas esimerkiksi linjalla 843 näkyi Viat ihan oikein ainakin Kalkkirannan suuntaan.

Paikannus itsessään kyllä toimii, eli se jumi tapahtuu jossain HSL:n datassa. Sinänsä suurta vahinkoahan ei tuossa onneksi tapahdu. Mutta isompia virheitäkin löytyy, kuten 841B näyttää Nikkilästä lähtiessä ihan oikein 841B Söderkulla, mutta jossain välissä matkaa muuttuu muotoon 841B Itäkeskus via Östersundom. 841B Nikkilän suuntaan näyttää taas 841B Nikkilä via. Eli via:n perässä pelkkää tyhjää. 986B näytti Järvenpään asemaa, vaikka päätepysäkki on jo Rajakulmassa.

Tänään ajoin 788 Rautatientorille ja siirryin siirtoajona Itäkeskukseen. Kilvet tyhjenivät Rautatientorilla ihan kuten pitikin, mutta jossain välissä Itäväylää oli alkanut näyttämään itsekseen taas 788 Rautatientori via Nikkilä.
 
Tänään näin linjakilpien jumittumisen Nobina 1228:ssa. Se tuli Espoon aseman lähtöpysäkille 245A:n lähtöön 15.26 kilvin "246K Espoon keskus". Koska 246 lähtee Espoontorin puolelta, tulivat matkustajat heti ihmettelemään mikä linja oikeasti on. Kuljettaja yritti aikansa ja totesi linjakilpien olevan jumissa. Hänellä oli kansiossa nippu valmiiksi tulostettuja linjanumeroita paperilapuilla, mutta sieltä ei löytynyt 245A:ta. Sitten sammutettiin bussin virrat ulkona kyljessä olevan luukun takaa, odotettiin että tietokoneet sammuu, virrat takaisin päälle ja odotettiin että tietokoneet taas käynnistyy. Sitten kilvet sai vaihdettua ja matkaan päästiin 8 min myöhässä.
 
Olen katsellut jonkin verran köysikujan varikolta lähteviä ja sinne saapuvia nivel-bydejä ja niiden kilvityksiä. Esimerkiksi tänään alkuiltapäivästä varikolta ajoi ulos nivel jonka kilvissä oli jo valmiiksi "30 Myyrmäki". Auto kääntyi vihdintielle ja oli todennäköisesti matkalla eiraan vuoroaan aloittamaan. Vähän myöhemmin vihdintiellä kohti köysikujaa ajoi toinen nivel, jonka kilvissä oli "40 Elielinaukio". Osassa nivel-bydeistä kilvet ovat varikkosivuilla kuitenkin ihan oikein, eli "EI LINJALLA".
 
Tulin 30:llä Paciuksenkadulta Konalantielle. Ulkona linjakilvessä 30, mutta sisällä katossa linjana 20 ja näytöllä koko ajan jumissa "Eiran sairaala Viiskulma". Kuulutukset olivat oikein.
 
Takaisin
Ylös