- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Kun junat myöhästelevät, pohjautuu informaatio nykyisin kuulutuksiin ja kuulutuksiin. Ja valitettavan usein kuulutus kaikuu niin paljon tai hukkuu meteliin, ettei siitä saa mitään selvää. Lisäksi ihmiset tulevat asemille eri aikoihin, eivät juuri kuulutuksen aikaan. Samaa kuulutusta saisi hokea joka asemalla minuutin välein, jotta se palvelisi kaikkia ihmisiä. Ja nykyään tilanne on se, että hyvä jos kerran kuulutetaan.
Ihmettelen, miksei asemille voisi laittaa ns häiriöinfonäyttöjä. Häiriötilanteissa ihmisiä kiinnostaa miten kauan häiriö kestää, laiturimuutokset, mistä häiriö johtuu, jatkoyhteydet, yms. Näitä tietoja voisi olla häiriöinfonäytössä. Tarkoitan niitä litteitä sinipohjaisia näyttöjä joita on mm Tikkurilan aseman ulkoseinällä, ovat toimineet tähän asti hyvin pakkasellakin.
Esimerkiksi Helsingin asemalla häiriöinfonäyttö voisi olla 1-3 raiteilla omansa. Katoksen alla oma (iso sellainen). Elielin puolella jossain keskeisellä paikkaa. Tai sitten useampia vähän sinne ja tänne. Muilla asemilla keskeisillä junan odotuspaikoilla olisi häiriöinfonäyttö. Näin vältyttäisiin turhalta odottelulta, jos näytössä lukisi, että sähkölanka on pudonnut alas ja korjaaminen vie 2 tuntia. Tai että juna on tulessa Leppävaarassa, ja rantaradan junaliikenne on poikki. Näin ihmiset tajuaisivat välittömästi hakeutua muihin kulkuneuvoihin ilman turhaa informaation odottelua.
Myös IC2-vaunuissa sekä pendoliinoissa voitaisiin käyttää katossa olevia näyttöjä infoamiseen. Nykyään kun pendoliino jää myöhään, tulee kuulutus sen yhden kerran. Sitten väliasemilta tulevat eivät tiedä tuon taivaallista miksi juna on myöhässä, milloin saavutaan perille. Niinpä häiriötilanteissa kattonäytöissä voisi lukea myöhässäkulun syy, arvioitu saapumisaika eri asemille (päivitys JUKU:sta 1min välein), jatkoyhteydet, jne jne, mitä kaikkea ongelmaa vain voi tulla. Kaikilla olisi näin mahdollisuus saada info oman ymmärtämiskapasiteettinsa mukaan. Ilman että kuulutus tuli ja meni, ja mitähän se setä oikein siinä mumisi, kun tuo lapsilaumakin piti niin kovaa ääntä. Tottakai isommissa ongelmatilanteissa kuulutus voisi toimia lisätehosteena, varsinkin jos juna pitää tyhjentää hämeenlinnan asemalle, sähkölankojen rikkoontumisesta johtuen.
Lisäksi Helsingin raiteilla voisi olla erikoislaiturinäytöt, joissa olisi mahdollisuus kuvallisesti ilmaista jotenkin, että samalla raiteella on kaksi lähijunaa, joista toinen lähtee junaan K klo 15.10, ja toinen junaan I klo 15.14. Ettei ihmisten tarvitsisi turhaan kokeilla jokaista lukittua ovea. Ehkä parempien näyttöjen ansiosta samalta raiteelta myöhemmin lähtevää lähijunaa ei edes tarvitsisi lukita, eikä I-junaan menevien tarvitsisi värjötellä pakkasessa.
Tärkeistä asioista informoiminen ei ole sama kuin infoähky.
Ihmettelen, miksei asemille voisi laittaa ns häiriöinfonäyttöjä. Häiriötilanteissa ihmisiä kiinnostaa miten kauan häiriö kestää, laiturimuutokset, mistä häiriö johtuu, jatkoyhteydet, yms. Näitä tietoja voisi olla häiriöinfonäytössä. Tarkoitan niitä litteitä sinipohjaisia näyttöjä joita on mm Tikkurilan aseman ulkoseinällä, ovat toimineet tähän asti hyvin pakkasellakin.
Esimerkiksi Helsingin asemalla häiriöinfonäyttö voisi olla 1-3 raiteilla omansa. Katoksen alla oma (iso sellainen). Elielin puolella jossain keskeisellä paikkaa. Tai sitten useampia vähän sinne ja tänne. Muilla asemilla keskeisillä junan odotuspaikoilla olisi häiriöinfonäyttö. Näin vältyttäisiin turhalta odottelulta, jos näytössä lukisi, että sähkölanka on pudonnut alas ja korjaaminen vie 2 tuntia. Tai että juna on tulessa Leppävaarassa, ja rantaradan junaliikenne on poikki. Näin ihmiset tajuaisivat välittömästi hakeutua muihin kulkuneuvoihin ilman turhaa informaation odottelua.
Myös IC2-vaunuissa sekä pendoliinoissa voitaisiin käyttää katossa olevia näyttöjä infoamiseen. Nykyään kun pendoliino jää myöhään, tulee kuulutus sen yhden kerran. Sitten väliasemilta tulevat eivät tiedä tuon taivaallista miksi juna on myöhässä, milloin saavutaan perille. Niinpä häiriötilanteissa kattonäytöissä voisi lukea myöhässäkulun syy, arvioitu saapumisaika eri asemille (päivitys JUKU:sta 1min välein), jatkoyhteydet, jne jne, mitä kaikkea ongelmaa vain voi tulla. Kaikilla olisi näin mahdollisuus saada info oman ymmärtämiskapasiteettinsa mukaan. Ilman että kuulutus tuli ja meni, ja mitähän se setä oikein siinä mumisi, kun tuo lapsilaumakin piti niin kovaa ääntä. Tottakai isommissa ongelmatilanteissa kuulutus voisi toimia lisätehosteena, varsinkin jos juna pitää tyhjentää hämeenlinnan asemalle, sähkölankojen rikkoontumisesta johtuen.
Lisäksi Helsingin raiteilla voisi olla erikoislaiturinäytöt, joissa olisi mahdollisuus kuvallisesti ilmaista jotenkin, että samalla raiteella on kaksi lähijunaa, joista toinen lähtee junaan K klo 15.10, ja toinen junaan I klo 15.14. Ettei ihmisten tarvitsisi turhaan kokeilla jokaista lukittua ovea. Ehkä parempien näyttöjen ansiosta samalta raiteelta myöhemmin lähtevää lähijunaa ei edes tarvitsisi lukita, eikä I-junaan menevien tarvitsisi värjötellä pakkasessa.
Tärkeistä asioista informoiminen ei ole sama kuin infoähky.