- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Siivosin tässä arkistoani ja löysin lehtileikkeen 10.5.1990 ilmestyneestä Helsingin Sanomista. Jutun otsikko oli "Juna pysähtyy yhä harvemmin" ja siinä kerrottiin VR:n lopettavan 27.5.1990 84 vähäkäyttöistä seisaketta ja asemaa. Jutun yhteydessä oli mielenkiintoinen taulukko, jossa oli ilmoitettu jokaisen lakkautettavan liikennepaikan kohdalla kaksi numerotietoa: junia/viikko ja matkustajia/juna. Lukemat kertovat matkustajamääristä lokakuussa 1989.
Suurimmat matkustajia/juna-lukemat olivat rataosalla Tampere-Haapamäki:
Ruutana 1,2
Suinula 2,9
Siitama 3,2
Oripohja 3,5
Hirsilä 1,7
Korkeakoski 3,0
Lyly 2,4
Kolho 2,6
Kolhoon on junien pysähdykset sittemmin palautettu. Uusi Juupajoen seisake sijaitsee lähellä entistä Korkeakosken pysähdyspaikkaa. Uusi Oriveden keskustan seisake sijainnee aika lähellä entistä Oripohjan pysähdyspaikkaa.
Siitaman suurta lukemaa selittänee muun joukkoliikenteen puuttuminen?
Muilla rataosilla oli taulukossa vain kahdella liikennepaikalla matkustajia/juna-lukema yli 2 : Tuira 2,6 ja Petäjävesi 2,2. Sittemmin on pysähdykset palautettu Petäjävedelle.
Taulukossa kiinnittää huomiota se, että Joensuun ja Nurmeksen välillä sijaitsevien Paukkajan ja Lamminkylän matkustajia/juna-lukemaksi on merkitty pyöreä nolla. Lisäksi Turku-Uusikaupunki-välille on merkitty viidelle liikennepaikalle pyöreä nolla. Lukema 0,1 on yhteensä kymmenellä liikennepaikalla eri rataosilla.
Jutussa kerrottiin myös, että samassa yhteydessä VR oli poistamassa kyltit 30 sellaiselta paikalta, joissa junia ei silloin pysähtynyt eli ne lakkautettiin virallisesti. Kerrottiin myös muun muassa, että kun Tampereen ja Porin väliltä poistettiin seisakkeet pari vuotta aikaisemmin, niin matkustajamäärät nousivat aluksi noin 60%. VR:n kerrottiin uskovan, että myös 27.5.1990 tapahtuva 84 liikennepaikan lakkautus vaikuttaisi matkustajamääriin vastaavalla tavalla.
Suurimmat matkustajia/juna-lukemat olivat rataosalla Tampere-Haapamäki:
Ruutana 1,2
Suinula 2,9
Siitama 3,2
Oripohja 3,5
Hirsilä 1,7
Korkeakoski 3,0
Lyly 2,4
Kolho 2,6
Kolhoon on junien pysähdykset sittemmin palautettu. Uusi Juupajoen seisake sijaitsee lähellä entistä Korkeakosken pysähdyspaikkaa. Uusi Oriveden keskustan seisake sijainnee aika lähellä entistä Oripohjan pysähdyspaikkaa.
Siitaman suurta lukemaa selittänee muun joukkoliikenteen puuttuminen?
Muilla rataosilla oli taulukossa vain kahdella liikennepaikalla matkustajia/juna-lukema yli 2 : Tuira 2,6 ja Petäjävesi 2,2. Sittemmin on pysähdykset palautettu Petäjävedelle.
Taulukossa kiinnittää huomiota se, että Joensuun ja Nurmeksen välillä sijaitsevien Paukkajan ja Lamminkylän matkustajia/juna-lukemaksi on merkitty pyöreä nolla. Lisäksi Turku-Uusikaupunki-välille on merkitty viidelle liikennepaikalle pyöreä nolla. Lukema 0,1 on yhteensä kymmenellä liikennepaikalla eri rataosilla.
Jutussa kerrottiin myös, että samassa yhteydessä VR oli poistamassa kyltit 30 sellaiselta paikalta, joissa junia ei silloin pysähtynyt eli ne lakkautettiin virallisesti. Kerrottiin myös muun muassa, että kun Tampereen ja Porin väliltä poistettiin seisakkeet pari vuotta aikaisemmin, niin matkustajamäärät nousivat aluksi noin 60%. VR:n kerrottiin uskovan, että myös 27.5.1990 tapahtuva 84 liikennepaikan lakkautus vaikuttaisi matkustajamääriin vastaavalla tavalla.