- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Oltiin Tampereella viime elokuussa yötä vaimon kanssa, jotenkin ulkopaikkakuntalaisena hämmensi että kaupungin pääkadulla Stockaa vastapäätä on napilla toimivat jalankulkijavalot, yleensä noita on lähinnä keskellä metsää pääteiden varressa paikoissa joissa on pari jalankulkijaa tunnissa...
Nuo napit ovat poissa toiminnasta suurimman osan ajasta. Voi painella vaikka kuinka paljon, niin ei vaikuta valon vaihtumiseen. Tämän voi havaita mm. siitä että napin viereinen valo palaa valmiiksi koko punaisen ajan. Jos nappiohjaus on käytössä, niin valo ei pala kuin sen jälkeen kun nappia on painettu.
Käsittääkseni nappiohjaus on käytössä lähinnä yöllä, mutta enpä muista sellaiseen aikaan eksyneeni Hämeenkadulle, että nappi olisi toiminut.
Havaintojeni mukaan Tampereella nämä napilliset valoristeykset lienevät pääsääntö ja ilman nappia olevat ovat poikkeus. Stockmannin vieressä on todellakin napit Hämeenkadun ylityksessä, mutta vastaavasti kun lähtee vastakkaiselta puolelta Hämeenkatua ylittämään Rautatienkatua rautatieaseman suuntaan, niin siinä ei taas nappia ole.
Aina näin ei ole ollut. Lapsuudessani ei ollut kauheasti nappiohjauttuja valoristeyksiä, ei varsinkaan Hämeenkadulla tai muualla keskustassa. Muistaakseni asiat alkoivat muuttua joskus 1980/90-luvujen vaihteessa, kun siirryttiin kautta linjan näihin nykyisenmallisiin sinisiin laatikoihin. Tämä tapahtui kaiketi viimeistään siinä vaiheessa 90-luvulla kun näkövammaisten merkkiäänet vaihtuivat (aikaisemmin vihreä oli jatkuva ääni ja punainen oli tiheä katkonainen ääni -- nykyisinhän vihreä on tiheä katkonainen ääni ja punainen on harva katkonainen ääni). Aikaisemmat harvat napit olivat olleet hyvin vaihtelevan näköisiä ja toimineet vähän miten sattuu. Jostain syystä napit sitten pikkuhiljaa ilmestyivät vähän joka paikkaan. Tietoa syistä ei ole, mutta veikkaisin että hintaero napittomaan järjestelyyn ei ole suuri ja on varmaankin haluttu varautua valmiiksi nappiohjaukseen joka puolella, jotta liikennevaloautomatiikkaa voitaisiin tarpeen mukaan ohjelmoida uusiksi ilman erillisinvestointeja (?).
Olen ainakin itse niin tottunut näihin nappeihin, etten osaa ajatella että niitä pitäisi olla vain jossain syrjäkulmilla. Ulkomailla olen kyllä muistikuvani mukaan törmännyt nappeihin ihan keskeisilläkin paikoilla, tosin en osaa yhtäkkiä luetella esimerkkejä.
Henkilökohtaisesti olen muuten sitä mieltä, että Suomessa nappiohjauksen viive valojen vaihtumiseen on systemaattisesti säädetty liian pitkäksi. Mitä hyötyä on painaa nappia, jos valo vaihtuu vasta parin minuutin kuluttua? No, autoilijan etua kai siinä ajatellaan, että jalankulkuvaihe voidaan jättää väliin silloin kun sitä ei tarvita. Mutta esim. Ranskassa valo vaihtuu yleensä todella sukkelaan painalluksen jälkeen. Pakkokin: ei muuten kukaan jäisi odottelemaan turhan panttina vaan ylittäisi punaisia päin.
Viimeksi muokannut moderaattori: