Mutta jos junalla pääsisi Oopperalle ja Hakaniemeen niin niihin ajan kanssa syntyisi esimerkiksi enemmän työpaikkoja, ja muutenkin toki käyttäjiä tulisi lisää. Esimerkiksi Mannerheimintien ja Runeberginkadun kulmassa oleva talo on enmuistaminkänimisenyrityksen entinen pääkonttori joka on muutettu asunnoiksi, näin tuskin olisi jos se olisi rautatieaseman päällä.
Huomiona - tavallaan kertoo helsinkiläisestä kaupunkisuunnittelusta kohtuullisen paljon, että Rautatieaseman vieressä on tori ja Töölönlahden rannoilla keskustan viimeisiä rakentamattomia tontteja. Nykysuunnitelmien mukaan alueen vapaata maata ei käytetä järin tehokkaasti tulevaisuudessa. Pasilassa on koko rautatieaseman toinen sivusta rakentamatta, joskin suunnitelmat ovat kohtuulliset. Hakaniemessä metroaseman ja mahdollisen Pisara-aseman yllä suurehko tori, eikä varmaan aikomustakaan rakentaa sitä. Mahdollisen Oopperan Pisara-aseman yllä taas on kantakaupungin alueen suurin parkkipaikka ja toisaalta pari julkista pytinkiä keskellä huomattavan kokoista puistoaluetta.
Pitäisikö Pisara-asemat rakentaa sittenkin Etu-Töölöön, Punavuoreen ja vaikka Kurviin? Meinaan, että saataisiin kaikki hyöty asemista irti, niiden yläpuolelle kolmensadan metrin säteelle mahdollisimman paljon rakennettua kerrosalaa? Jotenkin tuntuu siltä, että ainut tapa onnistua on sijoittaa asemat niille paikoille, joissa on jo nyt paljon rakennusmassaa. Historia kun osoittaa, ettei sitä kyetä asemien yhteyteen jälkeenpäin rakentamaan.