Ilmeisesti sain siis tämän äänestyskoneen toimimaan, kun se otti ääneni vastaan.
Perustelut:
Länsimetro on nyt hyväksytty aivan muista syistä kuin siksi, että se parantaisi joukkoliikenteen asemaa. Se tuli enemmän kuin selväksi eilisessä kokouksessa.
En usko, että länsimetroa oikeasti tehdään vielä pitkään pitkään aikaan. Espoossa todellista valtaa pitävät ovat sorvanneet kasaan ehtolistan, jonka toteutuminen on lähes mahdotonta. Valtiolta odotetaan yhtäkkiä maksuosuutta Jokeriin, samoin Kivenlahden metroon. Tiehankkeista Kehä II on kohdannut aiemmin Helsingin vastustuksen. Ehtojen toteutuminen tuollaisina ei ole realistista, ja voipi hyvin olla, että niin on tarkoituskin. Metro on nyt valittu, jotta kaupanpäällisinä saadaan muuta "hyvää" kuten kehätiet ja jokeri. Ehtolista on nerokas.
Jos sitten kävisikin niin, että ehdot sopisivat Helsingille ja valtiolle, niin edessä on vielä monta ongelmaa. Ensin pitäisi löytää parisen miljoonaa metron suunnitteluun. Sitten saadaan vasta tietää, mitä koko hanke Matinkylään maksaa. Vähintään 650 Me, uskon. Lyödään vaikka vetoa. Ja päälle vielä alv. Kun se on kallistunut, niin silloin valtuustossa istuvien on helppo sanoa, että kun se on noin kallis, niin sitä ei tehdäkään. Kasvot säilyvät ja kehätiet ovat silloin jo ehkä valmiit.
Eikä kukaan vielä tiedä, mitä kaikkia yllätyksiä merenlahtien pohjalta ja Espoon maaperästä löytyy. Kun kävi ilmi, millaisia ruhjeita kalliotunneliin suunnitellun Laajasalon metrolinjan varrella oli, niin HKL:n suunnitteluyksikössä pitkin hampain todettiin, ettei sinne taida mitään metroa voida edes tehdä. Keinot ehkä olisivat, mutta hinta nousisi niin absurdiksi, ettei sellaista voi edes esittää. Vaikka Santiksessa olisikin se satatuhatta asukasta. Voi olla, että Espoossakin käy vielä näin, kun tosissaan päästään tutkimaan. Tai voi olla, ettei.