Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jos jotain voisi ehdottaa, niin linjanumeron 90 voisi jättää noille Ruoveden ja Virtain ym. seudun ulkopuolelle ajelevien vuorojen käyttöön. Samalla linjan 28 sekä nykyiset 90:n tähän liikennepakettiin kuuluvat vuorot voisi korvata kokonaan uusilla linjanumeroilla esim. seuraavasti:
40 Pyynikintori - Sorila
41 Pyynikintori - Sorila - Aitoniemi
42 Pyynikintori - Kämmenniemi/Terälahti/Kaanaa/Viitapohja ym.
Voisiko sitten tuolle 42:lle tulla kenties myös joitakin lisäkirjaimia käyttöön sen seikan selkiyttämiseksi, mitä kautta/mistä/mihin kukin vuoro ajaa?
Ihan vain sen takia, ettei aikatauluissa tatvitsisi enää katsoa kellonajan perässä mitään Wmti+ -merkintöjä.
Voihan se noinkin toimia, mutta en tykkää. Mulla on mietteissä tällainen osittain nimim. Allisonin dippatyöhön perustuva seutulinjanumerointi, jonka olen tännekin joskus kertonut:Jos jotain voisi ehdottaa, niin linjanumeron 90 voisi jättää noille Ruoveden ja Virtain ym. seudun ulkopuolelle ajelevien vuorojen käyttöön. Samalla linjan 28 sekä nykyiset 90:n tähän liikennepakettiin kuuluvat vuorot voisi korvata kokonaan uusilla linjanumeroilla esim. seuraavasti:
40 Pyynikintori - Sorila
41 Pyynikintori - Sorila - Aitoniemi
42 Pyynikintori - Kämmenniemi/Terälahti/Kaanaa/Viitapohja ym.
Voisiko sitten tuolle 42:lle tulla kenties myös joitakin lisäkirjaimia käyttöön sen seikan selkiyttämiseksi, mitä kautta/mistä/mihin kukin vuoro ajaa?
...
Seudun rajan yli mennään sitten kolminumeroisilla reittinumeroilla. Esimerkiksi nykyiset Ruoveden vuorot voisivat olla 900, Virtain 901...
- 40-sarja Kangasalan nauhataajama
- 50-sarja Lempäälän suunta
- 60-sarja Pirkkala
- 70-sarja Nokia
- 80-sarja Ylöjärvi (sans Siivikkala)
- 90-sarja Aitolahti (ottaen huomioon, että Olkahinen ja Nurmi ovat nimenomaan Aitolahtea, 90Y jatkaa nykyiselläänkin Aitolahteen sekä Teiskoon kun taas 95 jatkaa Aitolahden taajama-alueelta Ruutanaan ja Suinulaan. Tämä korostuu jos Nurmi-Sorila rakennetaan suunnitelmien mukaisesti Vt9-bussien kiertäessä Nurmin kautta)
Tässä jää kaupunkiliikenne pulaan numeroista. Numerot 1...39 ovat nyt jo melkein kaikki käytössä.
Voi hyvällä syyllä kysyä, onko linjanumerointi tehokasta. Esimerkiksi 1 ja 11 voisivat yhtä hyvin olla 1 ja 1V (V niinkuin Villilä), ja tarvitaanko Takahuhdintiellä erikseen linjoja 19 ja 29 vai voisiko nämä esim. yhdistää?Tässä jää kaupunkiliikenne pulaan numeroista. Numerot 1...39 ovat nyt jo melkein kaikki käytössä.
En tykkää tästä ajatuksesta. Ensinnäkin se tuhoaisi koko vanhan muistisäännön linjastosta, joka soveltuvin osin jäisi omassa visiossani ennalleen (lukuunottamatta toki Kangasalan nauhataajamaa ja Lempäälän 71:ä), toisekseen Tampereen ns. kaupunkiliikenteeseen olisi aivan liian suuri määrä linjanumeroita. Siivikkala, Sääksjärvi ja Vuores ja miksei Pirkkalankin taajama-alueet voisivat ihan hyvin olla 1–39-tariffialueessa, johon numeroitaisiin oikeastaan koko ideoimani "kaupunkiliikenne"-tariffialue, johon siis Tampereen kantakaupungin lisäksi kuuluisi Vatiala, Sääksjärvi, Pirkkala (joko kokonaisuudessaan tai kehätien sisäpuoli), Pitkäniemi-Kolmenkulma, Vuorentausta ja Siivikkala.1...99 pitäisi jättää Tampereen alueella pyöriville linjoille. Naapurikuntiin jäisi 100...999. Teiskoa voisi linjanumeroinnissa pitää naapurikuntana, mutta Siivikkalan, Sääksjärven ja Vuoreksen voisi sisällyttää Tampereeseen. Taksarajojen ja linjanumeroinnin ei ole välttämätöntä orjallisesti noudattaa kunnanrajoja, varsinkaan Sääksjärven ja Siivikkalan kaltaisilla alueilla.
...vanhan muistisäännön...
Tarkoitinkin juuri seutuliikenteen kymmennumerojärjestelmää. Mallissani seudun ulkopuolelle jatkavat, ELY:n luvalla tai ostamana liikennöitävät yhteistariffilinjat numeroitaisiin numeroavaruuteen 400-999 sen mukaan, mitä kautta ne poistuvat seudulta, viimeisen numeron määrätessä kaupunkiseudun ulkopuolisen reitin.Kaupunkiliikenteen puolella ei nykyään ole olemassa minkäänlaista numeroinnin muistisääntöä, eikä sellaista pysty käytettävissä olevalla numeroavaruudella luomaan edes täysremontilla. Vanha lähiliikenteen muistisääntö "pysyy ja paranoo", jos linjanumerot kerrotaan kymmenellä, ja korjataan muistisäännön vastaiset linjanumerot.
Seudun rajan yli mennään sitten kolminumeroisilla reittinumeroilla. Esimerkiksi nykyiset Ruoveden vuorot voisivat olla 900, Virtain 901...
Tilaisuudessa annettiin ymmärtää, että VE1 on ainoa, jota käytännössä tutkitaan, vaikka en voi ymmärtää, miten ihmeessä voi tulla halvemmaksi järjestää esim sunnuntai-iltaisin vuoro Teiskoon katkaistussa mallissa, kuin että sama auto jatkaisi Ähtäriin ja hoitaisi käytännössä ilmaiseksi tämän liikennetarpeen, joutuuhan se joka tapauksessa sen kautta kulkemaan.