Assamiehen onnikkabongaukset

Tehty "Hollannikkaista" (VDL Citea) perättäiset ajohavainnot, jotka teoriassa olisivat voineet -- kaikki olla myös ajoja. Linjan 35BK auto #184, linjan 4/4A auto #185 (näköhavainto Tuirasta) & linjan 4/4A auto #186, Tuirasta. Auton #185 ajoa ei tehty, koska ajo olisi ollut sinällään varsin tarpeeton ja suhteellisen vaikeahkosti ennakoitava.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:59 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:55 ----------

Lisäksi merkitään aiempaa ajettua: L1-A140 & L3-A143. Kabusseja kumpainenkin.

Myös on tullut ajettua näitä: L1-A58, L58-A36 & L2-A324.

Nähtyä: L1-A314.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:59 ----------

Näköhavainto autosta A136 eli #136. Uskoisin myöskin ajaneenkin tuon, linjalla L1.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:49 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:44 ----------

Uskoisin hakevani vielä ajokokemuksen, alkuun vieroksumastani autotyypistä Yutong E12. Auto on ulkomuodoltaan hyvinkin helposti tunnistettava -- varsinkin kulmikkaista ulkomuodoistaan päätellen... Mieleeni nousee ensimmäisenä etenkin kaasubussin pirteet. Mutta Yutong on kuitenkin sähköinen kaupunkibussi. Ensikokemukset Volvon sähköbusseilla ovat olleet nyt sentään suhteellisen rohkaisevia.
 
Viimeksi muokattu:
-Lisätään ehkä "uusiakin ajettuja": päivämäärät tarkentamatta - mutta kuitenkin nyt, näiltä aivan lähipäiviltä (ajallinen kesto: n. max. 1 vk/vko tästä taaksepäin...)

Selityksiä/selitykset: L=linja, A=auto, # -tarkennetta ei nyt tässä enää, "selkeyden vuoksi enää käytetä"...

L1-A152, L2-A135, L1-A153. Sittemmin myös: L2-A322 & L21-A45 (mistä myös näköhavainto myöhemmin).

Auton A136 havainto: on jo aiemmin ilmoitettu tässä ketjussa. Ylt.:redface::smile:

---------- Viestit yhdistetty klo 21:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:03 ----------

Ajettuja vuoroja & autoja: L1-A315, L18-A50 (Ajettu ko. linjalla: Pohjantien sillan yli aina Kaijonharjuun, missä linjan pp.), L5-A104.

Nähtyjä autoja: A316, A314, A152 (millä myös ajettu, mistä merkintä edellisessä viestissä).
 
Viimeksi muokattu:
Nähty linjalla 51 oleva havainto autosta Yutong E12 "Pelican". Auton nro oli #18. Havainto on jo vanha, eikä siis tuore. Ajettu linjan 10 autolla #10. Tämäkään havainto ei enää tuore. Poiminnat tehty vanhoista havainnoista, joiden kirjaamisen sijainti (taltiointi) oli epätavallisen odottamaton.

Eilettäin ajettua: linjan 4/4A auto #186 & linjan 21 auto #182, mikä ajettua myös aikaisemmin. Auto #186 ollut näköhavainnon kohteena ainakin, aiemmista merkinnöistä voi niitä tarkistaa. Muistaa en enää kaikkia jaksa, näitä juttuja: nsk. "ulkomuististani".
 
Viimeksi muokattu:
Kauan odotettu ajo; on tehty linjalla 23/23B. Elokuvakeskuksen kohdalla alettu ajo tehty ja ennen yo:ta ("ylkkäri", Linnanmaa) tehty ja lopetettu hieman ennen Iskoa. Auto #189 tullut ajettua. Vdl Citea on eräs, kaikista suurimmin arvostamistani. Autossa on hyvät tilat, vapaahko liikkuvuus, hyvin toimiva ilmastointi - sekä erittäin hyvä näkyvyys joka suuntaan - + myös taaksepäin, mikä varsin hyödyllistä; kuten linjan vaihdosta / vaihdoksia mietittäessä.:redface::cool:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:17 ----------

Todettu pysäkillä tapahtuneen ilkivaltaa. Keskimmäinen lasi-ikkuna hajotettu, moottoritien E75 liepeillä - missä myös lehtomaista metsämaisemaa sekä pyörätietä. Tuo pysäkki sentään varsin uudehko. Kulkusuuntana keskustasta pohjoiseen, 1 pysäkki ennen Iskoa. Todettu myös muilla pysäkeillä, pahaa roskaantumista. Yritetty hieman siivota edes jotain sieltä.:icon_frown::mad:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:33 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:28 ----------

^Tietojen hakemisten jälkeen, tätä ketjua tullaan päivittämään... Haku joudutaan tekemään inaktiivista (ei verkossa oleva) Nokian puhelimesta, mihin tehty tekstiviestien luonnos-tallennuksia...
 
Viimeksi muokattu:
Tänään nähtyä: KA-2 & KA-1 lähes suunnilleen peräkkäin ajaen. Näköhavainto tehty Torikadulla. Myös Pelikaaneja havaittu, Oulun keskustasta etelään. Pelikaani-ajoja voidaan tehdä Oubus:in kalustolla. Linjoilla 50 & 54B tehty näköhavainnot Heinäpäässä + linja 63 näistä vähän myöhempänä. Tuo Pelikaani on sama, kuin Yutong E12 "Pelican".

Tänään ajettua: L21-A177, L63-A25 & L2-A106. Kolmen bussin kiertue muodosti siten; nsk. rengasmatkan eli mentiin ympäri keskustan kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Edelleen on ajettu linjalla 23B, autoa #168. Eli: L23B-A168.

Tänään päättyy linjan 21 poikkeusreitti, ja se siirtyy huomisesta alkaen: entiselle päätepisteelleen eli -pysäkille, Tinatielle.

Kauan kaivattu & sitkeästi odotettu, Pelikaani-sähköbussin ajo on lopulta tapahtunut (Yutong E12 Pelican) ..! Ajettu linjan 51 kiinalais-valmisteista sähköautoa #43: eli L51-A43. Ja tuo autotyyppihän siis todettu puolimatalikkaaksi. En edes millään pahalla tahdollakaan, löytänyt muuta moitteen sijaa, kuin matalahko takaosa - mikä saattaa haitata pitkäkasvuisia henkilöitä, sekä ehkä hieman meluisahko ajokoneisto - esimerkiksi Volvo 9700 Electric-versioon verraten... :cool: :cool: :redface: :mrgreen:

Myös muita ajeluja tehty. Menot & paluut linjan 21 Vdl Citeoilla. Kirjataan nämä/näitä tähän myöhemmin...
 
Viimeksi muokattu:
Merkitään siis ne nyt, nämä bussiajelut - jotka tehty ma 4.9.-23. Luulin ensin, niiden poikkeusajojen kestävän hieman hitusen pidempään. Kaikki tehdyt ajot olivat ilta-ajeluista.

L1-A309, L2-A135. Pelikaani-ajelu: L51-A43. Sitten L1-A316.
Edelleen on jatkettu myöhempänä: L21-A45, L50-A33 (dsl-Scania, ei siis kiinalainen sähköbussi Pelican/Yutong E12) , L23B-A168 & lopuksi L21-A177.
 
Tänään ajettua: L1-A108 & L10-A30. Eräs aiemmin kehumani & ylistämäni kuljettaja Anna; hän tulikin Toripakan L9:n vaihtopysäkille. En enää muista auton n:roa, mutta tyyppi oli Vdl Citea eli "Hollannikas". Myös L2 autoa ajettu, nro ei tullut talteen, mutta "teluri" taisi se olla. Valitan sitä niin kovin, eli näistä keksimistäni & kehittelemistäni: "uudis-termeistä"!

---------- Viestit yhdistetty klo 20:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:08 ----------

Paikalliset alueen tietyöt sekä viemärien uudisrakennukset, korjaukset saatu siltä osin päätökseen. Joten L21 palautunut takaisin, entiselle päätepisteelleen Tinatielle.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:11 ----------

Yritetään saada vielä, ainakin ajo taikka pari -- tältä uudelta kiinalais-kalustolta. Esim. Kaakkurin kautta Oulunlahteen liityttäessä taikka päinvastoin. Tavoite on saada näitä kerättyä kasaan, noin 5 vrk mittaisella viiveellä. Ylt
 
Kävin viime perjantaina (pe, 15.9.-23) bussiajeluilla aina Pateniemeä myöden. Tein harha-ajeluita ja pysäkkien väärin-bongaamisia. Mutta osuin kuitenkin illaksi kotiin. En ottanut talteen niitä useita ajeluita, kuten: linjan 21 auto #182. Linjan 21 aloitus- ja päätepiste on nyt muuttunut, takaisin Tinatielle Oulun Kaukovainiolla. Olin yrittänyt tavoitella, noilla ajeluillani - niitä kiinalaisia uusia sähköbusseja. Ne ovat tyyppiä: "Pelikaani" eli Yutong E12 Pelican.

---------- Viestit yhdistetty klo 18:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:51 ----------

Tänään (ma, 18.9.-23) toteutettua: 2x perättäis-ajelut kiinalaisilla sähköbusseilla. Ajettu on: linjan 50 auto #40 sekä linjan 51 auto #43. Auton suunta ja sama linja ajettu toistamiseen, joskin hieman eri osuuksin. Ajettu päätepysäkille Kuvenöörille. Otettu myös kännykkä-kameralla bussikuvia. Siitä ollaan huolella varmistuttu, ettei näissä kuvissa esiinny muita tahattomia henkilöitä. Nyt myös on muitakin ajoja taltioitu. Viime pe, ei näin tehty - osin hajamielisyyden eli distraktiviisuden johdosta, Muita tämän päivän ajoja voidaan ilmoitella myöhemmin.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:58 ----------

Tullaan ilmoittamaan kaikessa kokonaisuudessaan, tämän kuluvan päivän tehdyt toteutetut lähiliikenteen bussien ajelut. Tallennusalustana on toiminut: Nokian 108-mallinen puhelin (Nokia 108), jossa käytetty tekstiviestien muotoilevaa tallennusta.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:07 ----------

Koskilinjat ovat laajemmalti muuttuneet Koiviston Autoksi. Tästä syystä, tulen jatkossa käyttämään KA-lyhennnettä operaattorin merkiksi. Esim. KA-104 = Koiviston Auton bussiauto nro #104. Joka sekin on tänään tullut ajettua.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:11 ----------

-No tästä tulen kyllä vielä kierouttamaan, tätä sekavaa sotkuista viestiketjua. L= linja, A= auto, KA = Koiviston auto. >=> LKA = Liminka *hirn, hirn, hirnuu...* :twisted: :lol: ;)

---------- Viestit yhdistetty klo 21:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:14 ----------

Tänään ajettua. Tehty Kaakkurin & Limingantullin kautta, tehtävä nsk. mutkamatka. L2-KA-303, L2-KA-104, L3-KA-143, L50-A40, L51-A43, L4/4A-KA-5 (sähköbussi), L23-KA-175, myös linjan/saman linjojen autojen kohtaaminen Raksilassa (L23-KA-48). Siunatuksi lopuksi: L2-KA-146.
---------- Viestit yhdistetty klo 21:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:39 ---------

---------- Viestit yhdistetty klo 21:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:41 ----------

Olen siis, tänään pystynyt tekemään sille jotain: eli tehnyt suorittavaa vertailua - kahden eri tyyppisen sähköbussin ajokokemuksista. Vertailukohtina ovat: Volvo 9700 Electric (luultava/oletettava valmistusmaa: Puola) sekä Yutong E12 "Pelican" eli Pelikaani (valmistusmaa: Kiina).

Kyllä se niin vaan tässä käymään pääsi, että Volvo vei voiton. Eihän toki, se Yutong E12:kaaan eli Pelikaani, mikään huono ole. Mutta: Volvo 9700 Electric on hiljaisempi, sekä siinä on tähän toiseen verraten, huomattavasti paremmat & laajemmat näkymät. Ikkuna-alat poikkeavat toisistaan huomattavan paljon. Lisäksi Volvo on Yutong E12:ta matalampi ja siten helppo-kulkuisempi lattiatasoiltaan. Yutong E12:n takaosasto saattaa tuottaa, tosiaan tuskaa pidempi-kasvuisille henkilöille. Lisäksi se on huomattavan ahdasta. Yutong E12:n ehdottomia plussa-puolia ovat: useat latauspistokkeet (USB-C/jännite 5V).

---------- Viestit yhdistetty klo 22:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:55 ----------
 
Viimeksi muokattu:
^-Korjataan tietovirhe, ei siis Volvo 9700 e / Electric, vaan: Volvo 7900 e / Electric. Pahoittelen tätä sekaannusta niin kovin! :oops:
 
Viimeksi muokattu:
Yutong E12 "Pelican" eli Pelikaani (valmistusmaa: Kiina).

Mistä olet moisen lempinimen kaivanut Yutongille?

Pelican taitaa ainoastaan olla Yutongin maahantuoja, eikä mallinimi autolle.

Pelican Bus & Coach is the UK and Ireland importer and distributor for YUTONG buses and coaches. Based near Leeds, Pelican Bus & Coach is a wholly owned subsidiary of Pelican Engineering Co. Ltd which was established in 1919.
 
^-No niin, en muuta enää muista, kuin sen että pikahaulla - tuli useita ehdotuksia ja tuloksia nettihaussa. Onneksi tätä ei kuitenkaan tarvinne tähän tarkemmin lähteistää... :???: :roll: :rolleyes:
 
^^- No hyvä on. En voi aivan kaikkea tietää, etenkään mistään nsk. virallisista & virallistamattomista eri bussityyppien lempinimistä. Joten "ostin sen" ihan noin, tuosta vaan. UK-maissa eli Britanniassa (Yhdistyneet Kuningaskunnat; United Kingdom) siis käytössä, tuo nsk. kutsumanimi: Pelikaani, suom. Pelican. :lol:

Enkä jaksa alkaa ruveta verbaalisesti kalistelemaan ja väittelemään, joka ikisestä maailman mahdollisesta detaljista! Tuota hommaa: olin saanut tehdä, jo muualla aivan kotitarpeikseni. Siinäpä sitä: "tämän kuluvan illan arvuutteluleikkiä". :twisted: :evil:

---------- Viestit yhdistetty klo 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:53 ----------

Uhkaan lopettaa kokonaan, nämä ajojen merkitsemiset. Sillä niin aina menee kaikki niin väärin, että mitäkä mieltä - sitä tätä jatkaa, enää olisikaan..?! :eek: :icon_frown:
 
Viimeksi muokattu:
* https://pelicanyutong.co.uk/buses/e12-electric-bus/

^-Niin, siis tämä eli tuo yllä oleva ollut viitekohtanani näissä havainnoissa. En ole osannut sitä edes lainkaan siihen, sellaiseen yhdistääkään, ettei tuo olisi: valmistajan esille tuoma nimi. Valitan tätä, niin kovin syvästi! :( :eek:

---------- Viestit yhdistetty klo 19:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:18 ----------

^^^-Olin vielä lisäksi, kaiken tämän huipuksi: lähellä sekoittaa uusimpia Scanian ja Volvon esille tuomia bussityyppejäkin. Ajankohdan esittäisin olevan: OTP:n harjoittaman linjaliikenteen murtumiseen konkurssiin & uusien linjaoperaattorien, kuten lähinnä OuBus:in esillemarssiin. Ylt.
 
Viimeksi muokattu:
Ajettua eilen: linjan 51 sähköauto #42. Linjaa operoi Oubus Oy. Lisäksi oli tarjolla vaihdon mahdollisuus, linjan 7 sähköbussiin nro #40.

Lisäksi koettu eräs varsin erityislaatuinen tapahtuma, mikä tapahtui Välkkylän pysäkillä: suuntana E. Sen tarkempi kuvaaminen ei oikein istu, tähän kategoriaan kunnolla.
 
Takaisin
Ylös