Joka tapauksessa silloin olin itse töissä Helsingissä, ja kuljin töihin bussilla. Vaimoni oli töissä Espoossa, ja oli käytännössä pakotettu käyttämään autoa. Tiedättehän, tuo keskustan kautta kiertäminen...
Aika kalliiksi tulee tuo päivittäinen ajansäästö, jos haluaa autoa sen takia ylläpitää. Keskustan kautta kiertäminen ei ole mikään suuri hidaste, jos menee vaikka Hakunilasta Tapiolaan.
Aikoinaan n 10 vuotta sitten minulla oli työpaikan vaihto edessä: Syy: työpaikkani joka aiemmin oli rantaradan varrella ilmoitti muuttavansa Tapiolaan, ja minä taas olin juuri muuttanut Vantaan Korsoon, joka on yksi edullisimpia paikkoja asua asuntojen hintoihin ja työmatkoja ajatellen, edellyttäen että työmatkan pystyy tekemään junalla.
Vertailin joukkoliikenteen aikatauluja miten pääsee kotoa Korsosta Tapiolaan, ja totesin että nopeimmillaan n 1h 10 min. Ja tämä taas siksi että Tapiolaan ei mene metroa vaan bussit sinne lähtevät kaikki Kampista, jonne siirtyääkseen rautatieasemalta pitää varata vähintään 15 minuuttia odotuksineen. Metron kanssa matka olisi kestänyt alle tunnin. Reittiopasta ei siihen aikaan ollut, mutta käytin vertailuissa omaa kkemusta ja itämetron toteutuneita matka-aikoja Rautatietorilta Herttoniemeen.
Jokeria ei siihen aikaan vielä ollut, mutta vaikka olisi, ei se olisi lyhentänyt matka-aikaa keskustan kautta kiertämiseen verrattuna, kuten eivät kehä I:ä pitkin kulkevat bussitkaan eivät tehneet. Matkusaminen pitkiä matkoja bussilla on lisäksi sen verran puuduttavaa ja epämukavaa hommaa että vapaehtoisesti en olisi ryhtynyt.
Sain onneksi toisen työpaikan radan varrelta. Vanhan työnantajani olisi pitänyt nostaa liksaani yli 2000 mk/kk, minkä katsoin autolla ajamisen hinnaksi, että olisin suostunut jäämään.
Tämä kuitenkin riitti syyksi miksi aloin 1990-2000-luvun taitteessa eri nettikeskusteluissa, lähinnä Länsiväylä-lehden, vaatia länsimetroa, nimenomaan etelä-Espoon suurten työ- ja opiskelupaikkojen vuoksi, jonne nykyisin tullaan enimmäkseen vain autolla töihin. Jos eteläinen Espoo olisi pelkästään nukkumalähiöitä täynnä, ilman mitään työpaikkakeskittymiä, ei se metrottomuus häiritsisi niin paljon "sudetti-espoolaisia".
Nykyisin olen taas "sisä-espoolainen" mutta ei sekään häritse että joudun veroillani osallistumaan länsimetron kustannuksiin. Espoon väkiluku kasvaa joka päivä joten se kustannus jokaiselle jaettuna jää aika pieneksi, ja metro pitää huolen että kaupunki tulee jatkossakin pysymään houkuttelevana työpaikkojen sijoittelua ajatellen.
Muutkin, light-rail- vaihtoehdot olisivat olleet tervetulleita, mutta Ruoholahteen asti ulottuvan metron olemassaolon vuoksi vertailut eivät suosineet näitä, koska vaihtoehtoinen rata olisi kuitenkin pitänyt saada jollain tavalla keskustaan asti, ja Ruoholahden metropätkää, jos sitä ei olisi voitu hyödyntää millään tavalla, olisi jäänyt vajaaseen käyttöön. Kysehän oli kuitenkin kahden kaupungin yhteisestä hankkeesta, ei pelkästään Espoon tai Helsingin.
t. Rainer