kuukanko sanoi:
Minä en voi uskoa millään, että automaattisten ovien toiminta olisi 20 - 45 sekuntia kuljettajan ohjaamia ovia hitaampaa, enkä ole sellaista nähnyt niissä automaattimetroissa, joilla olen kulkenut. Automaattiset ovet ovat toimineet Helsingissäkin raitiovaunuissa nopeammin jo vuosikymmenten ajan.
Tässä on nyt kaksi eri asiaa.
Automaattiovet ovat toki hyvä asia, ja nopeuttavat liikennettä silloin kun niitä valvoo kuljettaja tai kuten Docklandsin automaattimetrossa junaemäntä tai kuten Singaporen automaattimetrossa, asemavalvoja.
Ihmisen on helppo valvoa toisten ihmisten toimintaa ja todeta, koska ovet voidaan panna kiinni ja juna lähettää liikkeelle. Tämä on asia, jonka ihminen voi hoitaa konetta paremmin.
Automaattimetron oviongelma syntyy siitä, että pelkästään automaatin valvomille oville on säädettävä pitkät varoajat, ennen kuin juna voidaan päästää liikkeelle. Lisäksi jos joku jää sulkeutuvan oven väliin, ovet avataan taas 10-15 sekunniksi. Tekoälyn, myös automaattimetron logiikan, on hankalaa mallintaa ihmisten toimintaa ja ennakoida sitä. Siksi homma täytyy hoitaa pitkillä varoajoilla.
(Tässä on taustalla isompi ongelma tekoälyn rajoitteista ja mahdollisuuksista jonka voi tiivistää siten, että nykyisen tekoälyn ja automaattien suurin ongelma on ihmisen käytöksen ennakoiminen ja siihen reagoiminen. Automaatti voi hoitaa kiihdyttämisen ja linjasuojastuksen yhtä hyvin tai paremmin kuin ihminen).
Olen itse nähnyt huhtikuun lopulla, miten Kööpenhaminan metron liikenne oli täysin sekaisin ovien kanssa tapahtuneista ongelmista. Ovien sulkeutumisajat oli yritetty säätää lyhyiksi liikenteen nopeuttamiseksi, mutta koska linja oli ylikuormitettu, ihmisiä jäi ovien väliin vähän väliä. Sen vuoksi vaunut jäivät aikataulusta ja koko järjestelmä puuroutui.
Junaemännät joutuivat simputtamaan ihmisiä ulos vaunuista. Myös aivan normaaleista syistä viivästyvät ihmiset (esimerkiksi nainen jolla oli pyörä mukana) jäivät metroon jumiin. Kööpenhaminan metro on muutenkin surkea esimerkki siitä, miten joukkoliikennettä EI pidä suunnitella. Ongelma ei ole siinä, että järjestelmä on metro tai automaattinen, vaan jatkuvassa ylimielisessä suhtautumisessa käyttäjiin. Voin kertoa tästä laajemmin toiste.
Lyonin MAGGALY-automaattimetrossa ongelma on hoidettu 45 sekunnin ovien aukioloajalla sekä sillä, että matkustajia on koulutettu odottamaan seuraavaa junaa. (Tämän kertoi automaattimetron suunnitelleen SEMALY:n insinööri Henri Brezinski Helsingissä seminaarissa 26.5).
Helsingin metrossa ei mitenkään voida pitää kiinni nykyisistä noin 15 sekunnin pysäkkiajoista, jos metro automatisoidaan.
On sitten toinen asia, miten paljon pysäkkiaikoja joudutaan pidentämään.
Kööpenhaminassa automaattimetron ongelmiin vaikuttaa myös järjestelmän raju alimitoitus. Vaunujen koko ja kapasiteeti on pienempi kuin useilla pikaraitioteillä ja asemat mitättömän pieniä. Se ruuhkauttaa koko järjestelmää.
Helsingissä yhtä vakaviin ongelmiin voidaan joutua, jos esimerkiksi toinen metrolinja tai Länsimetro alimitoitetaan.