Bussinkuljettaja hakattiin tajuttomaksi Elielinaukiolla

Mutta se olisi aivan hyvä jos tuo lakko toteutuisi koska moni nuori lähtee vasta 20-23 aikoihin kotia mutta itse kuulun tuohon väliin jolloin osaan kyllä lähteä jo 8 bussilla. Ja harmi että se on juuri viikonlopulle kun se olisi voinnut alkaa aikaisemmin :)
 
Mutta se olisi aivan hyvä jos tuo lakko toteutuisi koska moni nuori lähtee vasta 20-23 aikoihin kotia mutta itse kuulun tuohon väliin jolloin osaan kyllä lähteä jo 8 bussilla. Ja harmi että se on juuri viikonlopulle kun se olisi voinnut alkaa aikaisemmin :)

ai. Kummasti niitä lasten lippuja saa yölinjoilla myydä :D no hinta on kuitenkin samaja 4/6e(olisi kyllä seutulippu saanu pysyä 5e:ssä ja sisäinen nousta myös 5e:hen). Viimeiset tavalliset lähdöt ovat "koulukyytejä"
 
HSL:ko järjestää? Miksi ihmeessä? Sehän on bussiliikennöitsijän oma, sisäinen asia, jos firma haluaa vartiointia henkilökunnalleen.

Niin, tämä viimeisin pahoinpitely tapahtui auton ulkopuolella, Elielinaukion terminaalissa. Voisin kuvitella että liikenteen tilaaja olisi vastuussa siitä että asiakkaat ja liikennehenkilökunta voisi näissä turvallisesti liikkua. Jos liikennöitsijät joutuvat itse hankkimaan terminaaleihin omat vartijansa ollaan tilaanteessa jossa esim. Helbin tilaamat vartijat katsovat vierestä kun toisen firman kuljettajaa tai asiakasta pahoinpidellään? "Ei kuulu meille?"
 
Niin, tämä viimeisin pahoinpitely tapahtui auton ulkopuolella, Elielinaukion terminaalissa. Voisin kuvitella että liikenteen tilaaja olisi vastuussa siitä että asiakkaat ja liikennehenkilökunta voisi näissä turvallisesti liikkua. Jos liikennöitsijät joutuvat itse hankkimaan terminaaleihin omat vartijansa ollaan tilaanteessa jossa esim. Helbin tilaamat vartijat katsovat vierestä kun toisen firman kuljettajaa tai asiakasta pahoinpidellään? "Ei kuulu meille?"
Tarvitaan HSL-vartijoita, joiden kustannukset jakautuvaisivat kaikille HSL-alueen yhtiöille lukuunottamatta U-/kaukoliikennelinjoja. Vartijoita olisi suurimmilla metro-ja juna-asemilla sekä vaikka Elielinaukiolla, Erottajalla, Kampissa, Tapiolassa, Herttoniemessä, Hakaniemessä, Itäkeskuksessa, Tikkurilassa, Malmilla, ehkä myös Mellunmäessä, Myyrmäessä ja Sörnäisissä. Nämä korvaisivat myös suunnitellun metropoliisin.
 
tkp tuo esille tärkeitä käytännön hankaluuksia.

Niin, tämä viimeisin pahoinpitely tapahtui auton ulkopuolella, Elielinaukion terminaalissa. Voisin kuvitella että liikenteen tilaaja olisi vastuussa siitä että asiakkaat ja liikennehenkilökunta voisi näissä turvallisesti liikkua.

Vaikka Elielinaukiolta lähteekin busseja, se on silti katualuetta. Katualueella järjestystä valvoo poliisi. Tallinnanaukio on toistaiseksi Suomen ja varmaan koko EU:n ainoa katualue, jossa poliisi on ulkoistanut järjestyksenpidon yksityiselle vartiointiliikkeelle.

Tietysti voidaan aina keskustella siitä, tulisiko ulkoistettuja kohteita lisätä tai tulisiko kenties koko jiipeetoiminta antaa vartiointiliikkeille Helsingissä. Mielenkiintoista siitä ainakin tulisi.

Helsinki, HSL kuntayhtymänä tai yksityinen liikennöitsijä voi toki aina esittää Helsingin poliisilaitokselle toiveen siitä, että järjestyksenvalvontaa jossain kohteessa lisättäisiin. Mutta toive on vain toive, ja kun sisäasiainministeriö ei lisää määrärahoja eikä muitakaan resursseja, niin toiveeksi se mitä todennäköisimmin myös jää.

Taannoin toisessa topikissa esitin ratkaisuksi tähän kunnallista poliisia. Ministeriön alainen poliisilaitos toimisi kuten nytkin, mutta sen lisäksi kunnilla olisi oikeus perustaa oma, kunnallinen poliisilaitos, jonka tehtäviin kuuluisi järjestyksenvalvontaa sekä liikennevalvontaa. Tehtävissä työskentelisi luonnollisesti vain koulutettuja poliiseja.

Jos liikennöitsijät joutuvat itse hankkimaan terminaaleihin omat vartijansa ollaan tilaanteessa jossa esim. Helbin tilaamat vartijat katsovat vierestä kun toisen firman kuljettajaa tai asiakasta pahoinpidellään? "Ei kuulu meille?"

Liikennöitsijät, tai kuka tahansa, vaikka sinä, voi kyllä palkata vartijoita Elielinaukiolle. Siellä saa seisoskella Otson haalareissa ihan siinä missä farkuissa tai Dressman-puvussakin. Vartijalla on myös täsmälleen samat oikeudet ja velvollisuudet kuin sulla ja mulla, jos ne siellä seisoksii. Esim. jokamiehen kiinniotto-oikeus.

Tietysti haalarimies saattaa pelkällä läsnäolollaan karsia väkivaltatilanteita, jolloin vartijasta voisi olla hyötyä.

Liikennöitsijät voivat myös tehdä yhteistyötä, ja se olisikin suotavaa. Malliin Helb ostaa kohteen A, Veolia kohteen B vartioinnin jne. ja kaikki vartijat palvelevat kaikkia osallistuvia liikennöitsijöitä. Joku liikennöitsijä voi tietysti yrittää säästää ja olla vapaamatkustaja, mutta sellainen liikennöitsijä ei sitten olisi kovin haluttu työnantaja, jos sen kuljettajat kokisivat muita suurempaa turvattomuutta.

Liikennöitsijät voivat tietysti myös ehdottaa yhteistyötä HSL:n kanssa niin, että HSL ostaa vartioinnin ja laskuttaa siitä liikennöitsijöitä esim. lähtöjen määrän suhteessa per terminaali. Mutta nykyisten liikennöintisopimusten voimassaoloaikana ei voi HSL:lta muuta vaatia, rahan on tultava liikennöitsijöiltä.

Tulevissa sopimuksissa voidaan tietysti tehdä mitä tahansa. HSL voi kirjata ehtoihin, että linjalla X on päätepysäkeillä oltava vartiointi tiettyyn aikaan, ja liikennöitsijä huolehtii. Tai HSL voi kirjata ehtoihin, että se huolehtii vartioinnista ja laskuttaa siitä x euroa / kuukausi. Tai mitä tahansa muuta. Kaikissa tapauksissa vartiointikulut tulevat mutkan kautta HSL:n maksettaviksi, mutta vasta niissä uusissa sopimuksissa.
 
Tota, ei kai liikennetsöijät maksa esimerkiksi Kampin terminaalin siivouksestakaan eli miksi sitten vartioinnista jos sellainen halutaan järjestää?

Sinänsä kaupungin ihan oma järjestyksenpitoa hoitava viranomainen on kannatettava asia, ja on sitä kannatettukin, mutta akuuttiin tarpeeseen tuollaista ei löydy.
 
Tota, ei kai liikennetsöijät maksa esimerkiksi Kampin terminaalin siivouksestakaan eli miksi sitten vartioinnista jos sellainen halutaan järjestää?

Kampin terminaali on eri asia, se ei ole katualuetta. Kuten ei ole metro- ja rautatieasematkaan. Sen sijaan ratikka- ja bussipysäkit (maan tasossa) ovat.

Kukahan muuten mahtaa maksaa sen Kampin terminaalin siivouksen? Metroasemilla siitäkin huolehtinee operaattori eli HKL ja rautatieasemilla vastaavasti kiinteistön omistaja.
 
Kampin terminaali on eri asia, se ei ole katualuetta. Kuten ei ole metro- ja rautatieasematkaan. Sen sijaan ratikka- ja bussipysäkit (maan tasossa) ovat.

Kukahan muuten mahtaa maksaa sen Kampin terminaalin siivouksen? Metroasemilla siitäkin huolehtinee operaattori eli HKL ja rautatieasemilla vastaavasti kiinteistön omistaja.

Eiköhän sillä koko kampin kauppakeskuskompleksilla ole yhteinen kiinteistöpalvelu joka hoitaa myös bussiterminaalin siivouksen. Mutta ehkä kampin bussiterminaalia ei voi laskea tähän keskusteluun, kun bussit ovat seinän takana eristyksissä ulkomaailmasta, jonka lisäksi sisällä kiertää iltaisin vartijoita, minkä lisäksi se sulkeutuu sitten, kun viimeinen "tavallinen" vuoro on sieltä lähtenyt.
 
Kampin terminaali on eri asia, se ei ole katualuetta. Kuten ei ole metro- ja rautatieasematkaan. Sen sijaan ratikka- ja bussipysäkit (maan tasossa) ovat.

Kukahan muuten mahtaa maksaa sen Kampin terminaalin siivouksen? Metroasemilla siitäkin huolehtinee operaattori eli HKL ja rautatieasemilla vastaavasti kiinteistön omistaja.
Siivouksesta on varmaan joku diili kauppakeskuksen kanssa, sisältyisikö vuokrasopimukseen?

Muuten en ymmärrä miksi vartiointikuluja pitäisi kierrättää liikennöitsijän kautta, samanlaisia yleiskuluja ne on kuin vaikkapa pysäkit.
 
Onko tämä lakko muuten siis liikennöitsijöiden vai kuljettajien järjestämä? Jos siis toteutuu.

Jos on kuljettajien järjestämä niin saattaa tulla muutama rikkuri yötyölisien perässä?

Jos on liikennöitsijöiden järjestämä niin estetäänkö rikkureiden tulo töihin maksamalla palkat täysin normaalisti heille, joilla olisi työvuoro pe-la- tai la-su-yönä?
 
Nyt muutama perusjuttu työtaisteluista: lakon järjestävät aina työtekijät. Työnantajan (esim. liikennöitsijät) vastaava toimenpide on työsulku.

Tässä yhteydessä on siis kyse HSL-alueella liikennöivien bussifirmojen kuljettajien (ja heidän etujärjestöjensä) järjestämästä lakonuhasta. Tämä lakko pannaan käytäntöön, jollei työntekijöiden esittämiin vaatimuksiin suostuta tai niitä ei toteuteta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on mätää touhua. "Vangitsemiselle ei ollut perusteita" Eikö sairaalakuntoon hakkaamisessa ole tarpeeksi perusteita?
 
Näinhän se käy täällä Suomessa. Bussinkuljettajaakaan ei ole voitu kuulustella vielä (sattuneesta syystä), joten asiaa ei voida vielä tutkia. Ja Suomen lain mukaan pidättämisellekin on aikaraja.

Suomen laki sanoo sanoi:
Pidätetty tulee vapauttaa heti, kun edellytyksiä pidätykseen ei ole tai kolmantena päivänä kahdeltatoista jos vangitsemista ei ole esitetty. Jos vangitsemisvaatimus esitetään ennen pidätysajan päättymistä on se käsiteltävä viimeistään neljän päivän kuluttua pidätyksestä jolloin pidätysaika on korkeintaan 96 tuntia.

Tämän jälkeen pidätetty pitää vapauttaa tai vangita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vangitseminen

Suomessa rikoksesta epäilty on syytön, kunnes toisin todistetaan.

Pelkään pahoin, että tekijöiden päitä vielä silitellään ja kuljettajaa syytetään provosoinnista :(.
 
Takaisin
Ylös