Laajasalon puolesta
Minäpäs olenkin optimisti, ja äänestin Laajasaloa. Ja ystävien tapaan, tässä perustelut:
Yleiskaava edellyttää Laajasaloon kiinteätä joukkoliikenneyhteyttä, ja sillä on jopa aikataulu yleiskaavassa. Vaikka jotkut eivät pidä sillasta, tunnelia ei kuitenkaan koskaan tule. Vaihtoehdot sille, ettei siltaa ja joukkoliikenneyhteyttä tehdä, ovat hyvin vaikeat, ja niistä syntyy vielä suuri poliittinen sota. Sekä poliittisista että teknisistä syistä.
Poliittisista sen vuoksi, että asia on jo kerran yleiskaavassa päätetty, ja tämän tason päätösten pyörtäminen jopa virkamiesvaltaisessa Helsingissä voi osoittautua liian kovaksi palaksi.
Teknisesti sikäli, että sekä auto- että joukkoliikenteen vieminen Herttoniemen kautta tulee olemaan käytännössä mahdotonta. Pelkästään Herttoniemen tunneli- ja siltaratkaisut maksavat yhden 50 Me, ja joukkoliikenteen ratkaisuja ei tässä vielä ole edes olemassa. Tierakentaminen Laajasalon saarella on toinen 50 Me. Mutta kumpikaan ei ratkaise sitä, mihin ne autot menevät Kulosaaren sillalta.
Viira on hyvä arvaus sekin, mutta siihen ei liity mitään tällaisia paineita. Radan paikka on yleiskaavassa vain varaus, puhumatta, että sillä olisi aikataulua. Kun ei ole puutetta tilasta ratikalle, vielä vähemmän on puutetta tilasta autoille ja busseille. Yksinkertaisesti ei ole mitään "pakkoa" tehdä ratikkaa, ja siksi se jää tekemättä, jos nykyinen meno jatkuu.
Mutta keväällähän kaikki voi olla toisin... :wink:
Antero