- Liittynyt
- 4 Marraskuu 2008
- Viestit
- 420
Kun vanhojen saksalaisten vaunujen hankkiminen varavaunuiksi näyttää olevan nykyään yleisempikin trendi (viimeisimpänä Norköping), niin rupesin miettimään, että paljonko noiden käyttö itse asiassa maksaa. Mannejen hankintahintahan on ainakin Helsingissä ollut sen verran edullinen (en muista summia, enkä löytänyt pienellä googlauksella, mutta olikohan luokkaa , että jos käyttökustannukset eivät ole huomattavan suuria, ne lienevät taloudellisesti melko kannattavia.
Mutta siis, varsinaisesti halusin kysyä, onko Helsingissä tehty mitään arvioita siitä, paljon eri ratikoiden (NR:t, Variot, Mannet) käyttökustannukset eroavat toisistaan? Lähinnä tuon eron pitäisi kai näkyä vaunukilometreissä, jos ei huolto- ja korjauskuluja jostain syystä allokoida vaunupäiville. Yksikkökustannusraporteissahan asiaa ei käsitellä tällä tasolla, mutta jos tuosta on jotain laskelmia tai valistuneita arvauksia, niin se olisi kiinnostavaa.
Täydellisessä maailmassahan vanhojen vaunujen käyttökustannukset ovat korkeita, ja uusissa on matalia, mikä tasapainottaa uusien suurempia pääomakustannuksia. Käytännössä sitten ei ole ollenkaan niin selvää, että Varioiden käyttökustannukset ovat alemmat kuin NR:ien. Tosin Varioiden ongelmista ei ole kuullut viime aikoina niin paljon, eli onko 10km/h vaihdenopeus auttanut, vai ovatko ne muuten alkaneet toimia luotettavammin?
Niin, ja ironisena referenssivaihtoehtona tuli mieleen, että olisiko taloudellisesti järkevää hankkia uusiksi ratikoiksi yksinomaan Saksassa käytöstä poistettua kalustoa. Varmasti ei ole, mutta tuon kannattamattomuuden pitäisi näkyä jossain luvuissa.
---------- Viesti lisätty kello 11:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:05 ----------
Tuli vielä mieleen, että jos tuollaisia vertailuja on jostain kansainvälisesti, niin sekin tietysti olisi mielenkiintoista.
Mutta siis, varsinaisesti halusin kysyä, onko Helsingissä tehty mitään arvioita siitä, paljon eri ratikoiden (NR:t, Variot, Mannet) käyttökustannukset eroavat toisistaan? Lähinnä tuon eron pitäisi kai näkyä vaunukilometreissä, jos ei huolto- ja korjauskuluja jostain syystä allokoida vaunupäiville. Yksikkökustannusraporteissahan asiaa ei käsitellä tällä tasolla, mutta jos tuosta on jotain laskelmia tai valistuneita arvauksia, niin se olisi kiinnostavaa.
Täydellisessä maailmassahan vanhojen vaunujen käyttökustannukset ovat korkeita, ja uusissa on matalia, mikä tasapainottaa uusien suurempia pääomakustannuksia. Käytännössä sitten ei ole ollenkaan niin selvää, että Varioiden käyttökustannukset ovat alemmat kuin NR:ien. Tosin Varioiden ongelmista ei ole kuullut viime aikoina niin paljon, eli onko 10km/h vaihdenopeus auttanut, vai ovatko ne muuten alkaneet toimia luotettavammin?
Niin, ja ironisena referenssivaihtoehtona tuli mieleen, että olisiko taloudellisesti järkevää hankkia uusiksi ratikoiksi yksinomaan Saksassa käytöstä poistettua kalustoa. Varmasti ei ole, mutta tuon kannattamattomuuden pitäisi näkyä jossain luvuissa.
---------- Viesti lisätty kello 11:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:05 ----------
Tuli vielä mieleen, että jos tuollaisia vertailuja on jostain kansainvälisesti, niin sekin tietysti olisi mielenkiintoista.