Finnoonniityn linja-autovarikko

Näyttäisi olevan erilainen kuvio kuin Ojangossa. Ojangossahan Vantaa ei hakenut vuokralaista avoimella haulla, vaan teki HSL:n kanssa sitoumuksen, jolla HSL järjestää varikolle vuokralaisen ensimmäisen 30 vuoden ajan.

Tässä taas on kyse Finnoonniityn nykyisestä varikkoalueesta, jolle Espoo hakee suoraan uutta vuokralaista sen jälkeen, kun Pohjolan Liikenteen nykyinen vuokrasopimus päättyy 14.3.2026. Selvästikin siis haetaan joko suoraan liikennöitsijää (tai liikennöitsijöiden yhteenliittymää) vuokralaiseksi tai kiinteistösijoittajaa, joka vuokraisi varikolta tiloja yhdelle tai useammalle liikennöitsijälle. Tässä yhteydessä varikkoaluetta on mahdollista laajentaa.
 
Onko millään muulla firmalla kuin Pohjolalla mahdollisesti kiinnostusta tähän?

Esimerkiksi Nobinan kanssa, aikaisemmin sanottiin Klovin olevan lähes täynnä. Onko Nobinalla mitään tarvetta osallistua tähän, jos vaikka voittaa lisää Etelä-Espoon liikennettä?
 
Viimeksi muokattu:
Espoon kaupunki: Espoon kaupunki hakee toimijaa Nöykkiössä sijaitsevaan linja-autovarikkokortteliin

Kilpailutetaanko tämän tulevan varikon linjat yhdelle liikennöitsijälle Ojangon varikon tapaan?

Tuolta kaivoin PDF-documentistä tekstin:
Maanvuokrauksen pääperiaatteet
Tontin vuokraamisessa noudatetaan kaupungin tonttien vuokrauksessa
tavanomaisesti noudattamia luovutusehtoja sekä kaupunginhallituksen
elinkeino- ja kilpailukykyjaoston mahdollisesti päättämiä lisäehtoja.
Vuokrasopimuksen vuokra-aika on enintään 20 vuotta vuokrasopimuksen
allekirjoittamisesta. Vuokrakausi alkaa aikaisintaan 15.3.2026.

Vuokra on X euroa vuodessa (perusvuokra). Tontin perusvuokra on
hakumenettelyssä tontista tarjottu vuokra. Kyseinen perusvuokra tullaan
sitomaan maanvuokrasopimuksessa elinkustannusindeksiin siten, että
perusindeksiluku on tarjoamisajankohdan elinkustannusindeksiluku.
Tarjoamisajankohdalla tarkoitetaan ajankohtaa, jolloin vuokratarjous on
toimitettu kaupungille.
Tontille on rakennettava vähintään 50 % hakijan hakemuksessa esittämästä
linja-autovarikon linja-autokapasiteetista rakennusvalvontaviranomaisen
hyväksymään käyttöönottokuntoon kolmen (3) vuoden kuluessa
vuokrasopimuksen allekirjoittamisesta.

Hakijan hakemuksessa esittämä linja-autovarikon linja-autokapasiteetti on
kokonaisuudessaan rakennettava tontille rakennusvalvontaviranomaisen
hyväksymään käyttöönottokuntoon viiden (5) vuoden kuluessa
vuokrasopimuksen allekirjoittamisesta.

Mikäli vuokralainen laiminlyö rakentamisvelvollisuuden täyttämisen,
vuokralainen sitoutuu maksamaan vuokranantajalle sopimussakkoa, jonka
määrä on viivästysajan vuokra 4 kertaisena. Sopimussakkoa tulee maksaa
kuitenkin enintään 5 vuodelta.

Tonttia ei saa vuokrata edelleen rakentamattomana ilman kaupungin lupaa.
Mikäli näin tapahtuu, sitoutuu vuokralainen maksamaan kertasuorituksena
korvauksen, jonka määrä on tontin luovutusajankohdan vuosivuokra 30-
kertaisena.

Vuokrasopimus voidaan allekirjoittaa, kun rakennushankkeelle on myönnetty
rakennuslupa ja muut toiminnat vaatimat luvat.
 
Tässä taas on kyse Finnoonniityn nykyisestä varikkoalueesta, jolle Espoo hakee suoraan uutta vuokralaista sen jälkeen, kun Pohjolan Liikenteen nykyinen vuokrasopimus päättyy 14.3.2026.

Palatakseni asiaan, eikö liikennöintisopimus ole elokuun puoleen väliin asti voimassa. Mitäs noi linjat muutoin hoidetaan? Olisikohan tuossa moka, ja tarkoittanee 14.8.2026.
 
Palatakseni asiaan, eikö liikennöintisopimus ole elokuun puoleen väliin asti voimassa. Mitäs noi linjat muutoin hoidetaan? Olisikohan tuossa moka, ja tarkoittanee 14.8.2026.

Minä sain käsityksen, että kyse on varikon vuokrasopimuksesta eikä liikennöintisopimuksesta.
 
Minä sain käsityksen, että kyse on varikon vuokrasopimuksesta eikä liikennöintisopimuksesta.

Saman asian käsitin myös, mutta juuri tuo mainitsemani liikennöintisopimus on voimassa elokuulle, tuota variknoa käytetään sen hoitamiseen, vai maksaako uusi liikennöitsijä vuokraa toisesta varikosta jota ei saa useaan kuukauteen käyttää itse. Eräs toinen yritys olisi aikanaan halunnut varikot ilmaiseksi, kun joutuvat ajamaan niinkin kaukaa emovarikosta katsottuna.
 
mutta juuri tuo mainitsemani liikennöintisopimus on voimassa elokuulle, tuota variknoa käytetään sen hoitamiseen

Ja sinä olet varma asiasta että Pohjolan Liikenteellä on vuokrasopimus voimassa liikennöinnin loppuun saakka? Ettei vaan vuokrasopimus heillä loppuisi ennen kuin liikenne loppuu.
 
Ja sinä olet varma asiasta että Pohjolan Liikenteellä on vuokrasopimus voimassa liikennöinnin loppuun saakka? Ettei vaan vuokrasopimus heillä loppuisi ennen kuin liikenne loppuu.

Mietin, onko järkeä ajaa esim Pasilasta käsin, Sojan (Hyljekuja) varikko on täysi.
 
Takaisin
Ylös