Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Ruotsin "yhteiskuntarakentamisministeri" Mona Sahlin (sd) esittää Dagens Nyheterissä, että Ruotsista tehtäisiin fossiilisista polttoaineista (hiili, öljy, maakaasu) riippumaton yhteiskunta vuoteen 2020 mennessä:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=468440&previousRenderType=6
Ehdotus on hyvin kiinnostava. Sahlinin perustavoite on, että vuonna 2020 vaihtoehtoiset polttoaineet ja energiaratkaisut olisivat käyttökelpoisia vaihtoehtoja hiilelle ja öljylle kaikissa tilanteissa. Öljystä ja hiilestä ei toki vielä olisi kokonaan luovuttu, mutta niitä ei olisi missään pakko käyttää.
Sahlinin puheenvuorossa kummallista toki on, että hän mainitsee käytännössä vain yksityisautojen vaihtoehtoiset polttoaineet sekä yksityisasuntojen lämmittämisen vaihtoehtoiset keinot keinona murtaa riippuvuus hiilestä ja öljystä.
Huomattavasti yksityisautojen polttoaineratkaisuja tehokkaampaa olisi lisätä sähkökäyttöistä ja vaihtoehtoisilla polttoaineella kulkevaa joukkoliikennettä, sekä tuottaa energia tähän kotimaisilla uusiutuvilla energiantuotantokeinoilla (tuulivoima, vesivoima, metsien energiakäyttö, kaatopaikkojen biokaasun käyttö jne).
Tärkeä näkökohta on, että sähkökäyttöisellä joukkoliikenteellä, erityisesti raideliikenteellä, voidaan vähentää henkilöliikenteen energiankulutusta kokonaisuudessaan. Samalla luodaan autolle houkuttelevia vaihtoehtoja ja alennetaan liikennöintikustannusta matkustajaa kohden.
Omasta mielestäni Suomessa keskeisiä keinoja purkaa riippuvuutta fossiilisista polttoaineista olisivat:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=468440&previousRenderType=6
Ehdotus on hyvin kiinnostava. Sahlinin perustavoite on, että vuonna 2020 vaihtoehtoiset polttoaineet ja energiaratkaisut olisivat käyttökelpoisia vaihtoehtoja hiilelle ja öljylle kaikissa tilanteissa. Öljystä ja hiilestä ei toki vielä olisi kokonaan luovuttu, mutta niitä ei olisi missään pakko käyttää.
Sahlinin puheenvuorossa kummallista toki on, että hän mainitsee käytännössä vain yksityisautojen vaihtoehtoiset polttoaineet sekä yksityisasuntojen lämmittämisen vaihtoehtoiset keinot keinona murtaa riippuvuus hiilestä ja öljystä.
Huomattavasti yksityisautojen polttoaineratkaisuja tehokkaampaa olisi lisätä sähkökäyttöistä ja vaihtoehtoisilla polttoaineella kulkevaa joukkoliikennettä, sekä tuottaa energia tähän kotimaisilla uusiutuvilla energiantuotantokeinoilla (tuulivoima, vesivoima, metsien energiakäyttö, kaatopaikkojen biokaasun käyttö jne).
Tärkeä näkökohta on, että sähkökäyttöisellä joukkoliikenteellä, erityisesti raideliikenteellä, voidaan vähentää henkilöliikenteen energiankulutusta kokonaisuudessaan. Samalla luodaan autolle houkuttelevia vaihtoehtoja ja alennetaan liikennöintikustannusta matkustajaa kohden.
Omasta mielestäni Suomessa keskeisiä keinoja purkaa riippuvuutta fossiilisista polttoaineista olisivat:
- Ruotsin alueellisten joukkoliikenneviranomaisten järjestelmän kaltainen järjestelmä myös Suomeen sekä keskisuurten kaupunkien yksityisten joukkoliikennemonopolien purku esim. Oulussa, Lahdessa, Jyväskylässä, Kuopiossa jne.
- Paikallisjunaliikenteen palauttaminen pääosalle suurten ja keskisuurten kaupunkien välisistä ja läheisistä rautatielinjoista.
- Raitiotien ja paikallisjunien laajentaminen Helsingissä, erityisesti raitiotiet lähiöihin ja kehälinjoina kaupungin ympäri.
- Pikaraitiotiet Turkuun ja Tampereelle sekä mahdollisesti myös keskisuuriin kaupunkeihin, joissa on mahdollisuuksia duoraitiotielle.
- Johdinauton toteuttaminen kaupunkibussien runkolinjoille siellä missä ei ole mahdollisuuksia raitiotielle.
- Uusiutuvat bussien polttoaineet kuten biokaasu ja etanoli. Huomatkaa, että maakaasu ja nestekaasu eivät ole uusiutuvia luonnonvaroja.