Mitä mieltä olisitte Haagan ja Kannelmäen linjaston uudistamisesta? Tavoitteina voisivat mielestäni olla linjaston selkeyttäminen, liityntäliikenteen lisääminen, mutta samalla säteittäisen liikenteen jatkaminen.
Nykytilanne lyhykäisyydessään (automäärät Kuukankorven nettisivuilta):
40 EA-Pohjois-Haaga, 4+2 autoa
41 KP-Kannelmäki (Pelimannintie), 4+2 autoa
42 Erottaja-Kannelmäki, 4+4 autoa
43 EA-Hakuninmaa (Perhekunnantie), 5+3 autoa
46T (Prisma-) Kannelmäki-Hakuninmaa (Kalannintie), 1+0 autoa
47 KP-Hakuninmaa (Edita), 0+4 autoa
Edellä EA=Elielinaukio, KP=Kamppi. Automäärissa X+Y tarkoittaa siis X autoa kokopäivävuorossa ja Y ruuhkavuoroa. 46T:tä ajetaan pikkubusseilla, muissa telejä ei yksinkertaisuuden vuoksi ole eroteltu.
Uusi linjasto olisi seuraavanlainen:
40 ennallaan
41 lopetetaan
42 lopetetaan
43 EA-Ruskeasuo-Vihdintie-Eliel Saarisen tie-Thalian aukio, josta nykyistä reittiä Hakuninmaalle. Ajantasauspysäkit Huopalahden asemalla ja Kannelmäen asemalla.
46 Kuten linja 43 uudessa ehdotuksessa, mutta loppupätkä Vanhaistentie-Kanneltie-Kalannintie. Ajantasauspysäkit Huopalahden asemalla ja Kannelmäen asemalla.
47 reitti Hämeenlinnanväylää ennallaan. Kaarelantien kautta kulkevat vuorot merkitään K-tunnuksella. Lisäksi K-vuorot ajavat reittiä Hämeenlinnanväylä-Kaivokselan lenkki (linjan 452K tapaan)-Hakuninmaa (Edita)
Vuorovälit (ja automäärät) olisivat seuraavat:
Linja: vuoroväli päivällä/vuoroväli ruuhkassa (X+Y automäärä)
40: 20/12 (4+2)
43: 20/10 (4,5+5,5)
46: 20/10 (4,5+5,5)
47: 30/15 (3+3). Päivällä linjaa 47K
Automäärissa X+Y tarkoittaa siis X autoa kokopäivävuorossa ja Y ruuhkavuoroa. Linjoja 43 ja 46 ajettaisiin päivällä samoilla autoilla (90 min kierrosaika). Ruuhka-aikana ko. linjojen kierrosaika 100 min.
Päiväliikenteessä linjan 47K vaihtoehtona voisi olla linjan 40 tihentäminen 10 minuuttiin tai linjojen 43/46 tihentäminen 6,7 minuuttiin eli lähtöminuutit 00, 07, 13, 20, 27, 33 jne.
Liikenteestä vapautuisi linjan 46T auto. Lisäksi linjan 47K lähdöt korvaavat ruuhkasuunnassa ja päivälläkin linjan 452 K-lähdöt, jonka kalustosäästöä ei ole huomioitu. Myyrmäen ja Kaivokselan tarjontaa kompensoitaisiin sillä, että Vantaan sisäisen linjan 35 B-lähdöt ajettaisiin peruslinjalla, mikä tuntuisi olevan mahdollista ilman kalustolisäystä.
Seurauksena olisi liityntäliikenteen kasvattaminen, mutta samalla hyvä säteittäinen linjasto. No, Manskun ruuhkista bussit tulevat milloin sattuu, mutta Huopalahden asemalle voisi lisätä keskimääräisen aikaan minuutin ajantasausta, jotta paremmin pysytään aikataulussa.
Linjasta 43/46 muodostuisi runkolinja. Pitkällä tähtäyksellä 43/46 olisi oikein sopiva ratikkalinjaksi.
Nykytilanne lyhykäisyydessään (automäärät Kuukankorven nettisivuilta):
40 EA-Pohjois-Haaga, 4+2 autoa
41 KP-Kannelmäki (Pelimannintie), 4+2 autoa
42 Erottaja-Kannelmäki, 4+4 autoa
43 EA-Hakuninmaa (Perhekunnantie), 5+3 autoa
46T (Prisma-) Kannelmäki-Hakuninmaa (Kalannintie), 1+0 autoa
47 KP-Hakuninmaa (Edita), 0+4 autoa
Edellä EA=Elielinaukio, KP=Kamppi. Automäärissa X+Y tarkoittaa siis X autoa kokopäivävuorossa ja Y ruuhkavuoroa. 46T:tä ajetaan pikkubusseilla, muissa telejä ei yksinkertaisuuden vuoksi ole eroteltu.
Uusi linjasto olisi seuraavanlainen:
40 ennallaan
41 lopetetaan
42 lopetetaan
43 EA-Ruskeasuo-Vihdintie-Eliel Saarisen tie-Thalian aukio, josta nykyistä reittiä Hakuninmaalle. Ajantasauspysäkit Huopalahden asemalla ja Kannelmäen asemalla.
46 Kuten linja 43 uudessa ehdotuksessa, mutta loppupätkä Vanhaistentie-Kanneltie-Kalannintie. Ajantasauspysäkit Huopalahden asemalla ja Kannelmäen asemalla.
47 reitti Hämeenlinnanväylää ennallaan. Kaarelantien kautta kulkevat vuorot merkitään K-tunnuksella. Lisäksi K-vuorot ajavat reittiä Hämeenlinnanväylä-Kaivokselan lenkki (linjan 452K tapaan)-Hakuninmaa (Edita)
Vuorovälit (ja automäärät) olisivat seuraavat:
Linja: vuoroväli päivällä/vuoroväli ruuhkassa (X+Y automäärä)
40: 20/12 (4+2)
43: 20/10 (4,5+5,5)
46: 20/10 (4,5+5,5)
47: 30/15 (3+3). Päivällä linjaa 47K
Automäärissa X+Y tarkoittaa siis X autoa kokopäivävuorossa ja Y ruuhkavuoroa. Linjoja 43 ja 46 ajettaisiin päivällä samoilla autoilla (90 min kierrosaika). Ruuhka-aikana ko. linjojen kierrosaika 100 min.
Päiväliikenteessä linjan 47K vaihtoehtona voisi olla linjan 40 tihentäminen 10 minuuttiin tai linjojen 43/46 tihentäminen 6,7 minuuttiin eli lähtöminuutit 00, 07, 13, 20, 27, 33 jne.
Liikenteestä vapautuisi linjan 46T auto. Lisäksi linjan 47K lähdöt korvaavat ruuhkasuunnassa ja päivälläkin linjan 452 K-lähdöt, jonka kalustosäästöä ei ole huomioitu. Myyrmäen ja Kaivokselan tarjontaa kompensoitaisiin sillä, että Vantaan sisäisen linjan 35 B-lähdöt ajettaisiin peruslinjalla, mikä tuntuisi olevan mahdollista ilman kalustolisäystä.
Seurauksena olisi liityntäliikenteen kasvattaminen, mutta samalla hyvä säteittäinen linjasto. No, Manskun ruuhkista bussit tulevat milloin sattuu, mutta Huopalahden asemalle voisi lisätä keskimääräisen aikaan minuutin ajantasausta, jotta paremmin pysytään aikataulussa.
Linjasta 43/46 muodostuisi runkolinja. Pitkällä tähtäyksellä 43/46 olisi oikein sopiva ratikkalinjaksi.