Havainnot Nysse-liikenteestä, kevät 2022

Tänään linjalla 8, Väinö Paunu Oy, bussi numero 149.

Oli niin kova tuuli ettei takaovi mennyt kiinni. Bussi seisoi ainakin 3 minuuttia kun ei saanut takaovea kiinni tuulessa. Koskee kaikkia 141-149 ja vastaavia busseja.

Olin bussissa etupenkillä ainakin 2 h kuljettajan kanssa ja ovien avautumis/sulkeutumisongelmaa oli miltei jatkuvasti.

Kuljettajan mukaan linjalla 10 autoissa 12x ja esim. 72 tai 15x oviongelmia ei ole koskaan.

Kun autot hankittiin 2014, ongelmaa oli uudesta asti.

Hienoa tehdä töitä kun jatkuvasti saa lotota avautuuko ovi vai ei! Myös etuoven kanssa on aina välillä jotain ongelmaa eikä keskiovetkaan nikottelematta aina avaudu.

Onko kukaan muu huomannut, että linjalla 8 ei näy TKL-vuoroja Google Mapsissa, kuinka ne saisi takaisin. Nyt näkyy vaan lakon jälkeen Paunun vuorot.

Lisäksi nauroimme kun edessä oli Länsilinjojen auto, joista oli perästä lähtenyt osa jonnekin, sekoitimme sitä alkuun Pirtilin autoon. Auto oli muistaakseni 165.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:41 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:41 ----------

Väinö Paunu Oy, 10.05.2022, bussi numero #144. Lähtö 14.44 pysäkiltä 0518. Linjalla 8.

Matkalippujen tarkastus Härmälässä, ei matkalipuitta matkustavia.

Väinö Paunu Oy, 10.05.2022, bussi numero #143. Linjalla 8.

Sivuikkunassa takana pieni töhry sisäpuolelta, menee jossain välissä putsaukseen.

Väinö Paunu Oy, 10.05.2022, bussi numero #142. Linjalla 8.

Näyttäisi tulleen pitkä kaistale kulumaa bussin sivuun ovien puoleiselle sivulle ilmeisesti johonkin ajosta liian läheltä pidemmältä matkalta.

Väinö Paunu Oy, 10.05.2022, bussi numero #156. Linjalla 8.

Yksi penkki takana on miltei irti ja natisee liitoksistaan kun siihen istuu. Lähinnä penkin selkäosa on irtoamaisillaan. Ruuvit vetää ympyrää tms. tai ei ole kiristetty.

Väinö Paunu Oy, 09.05.2022, bussi numero #149. Lähtö 16.45 pysäkiltä 7060. Linjalla 8.

Asiakas potki täyden bussin kylkeä jäädessään rannalle suunnilleen Metson kirjaston kohdalla suutuksissaan. Kuski viittoi perästä tulevasta TKL:stä (haamubussi) ja auto oli muuten tyhjä. Bussi säästyi vaurioilta. Bussijuoksijat...
TKL:n tyhjä auto ei ole missään vaiheessa päässyt ohittamaan meitä, vaikka oltiin reilusti myöhässä. Siitä ei siis ollut mitään hyötyä asiakaskuorman tasaamisessa kahden bussin välillä. Ehkä tarkoituksella? TKL ajeli hiljaa perässä.
Vaikka kuljettaja sanoi joka pysäkillä että perässä tulee tyhjä TKL, niin ihmiset meni silti Paunun autoon, kuulematta että seuraavassa autossa olisi istumapaikkojakin. Autoa olisi pitänyt odottaa alle minuutti.

Busseissa 142 ja 149 on saattanut kuulua molempina päivinä kuljettajan puhuvan etupenkkiläiselle, me puhuttiin useammankin lenkin ajan linjalla 8 :smile: Eilen kertoi vielä aikataulunsa, niin tulin tänäänkin kyytiin, kun halusi jutella.

Kuljettaja mm. halusi näkemyksiä siihen mihin ratkaisuun hän päätyy siinä tilanteessa, että joutuu Nekalaan kulkemaan, niin häntä erityisesti mietitytti onko Paunulla enää jatkossa töitä. Päätökset hän tekee itse, mutta kerroin kantani.
Minä näen, että Paunun linjakilometrit tulevat lähivuosina vähenemään entisestään, ja jos ei eläkeikä ole ovella ei kannata jäädä sinne välttämättä väkisin Notkumaan, vaikka 10 vuotta onkin ollut talossa. Entinen Länsilinjat-kuski.

Voisiko tämän jatkuvan turhan asiaankuulumattoman postaamisen lopettaa? Menee mielenkiinto kaikkiin aiheisiin. Näille voisi olla oma ketju jos johonkin pitää tunkea.
 
11.5.

TKL #5 / 5
TKL #6 / 8
TKL #23 / 86 (tuli Vuorentaustassa vastaan tuulilasikuormassa)
TKL #111 / 37
 
11.5.
TKL #132 /7
TKL #108 mainostaa VTS-koteja ja #109 on myös puettu mainoasuun, mutta unohdin jo mitä se markkinoi.
 
11.5.
TKL #132 /7
TKL #108 mainostaa VTS-koteja ja #109 on myös puettu mainoasuun, mutta unohdin jo mitä se markkinoi.

Tällä hetkellä #132 onkin linjalla 5, ja linjalla 7 on #131. Ja TKL #23 on tänään linjalla 8 (arvatenkin taas tuulilasikuormassa).

Tuo #109 mainostaa Air Balticia.
 
Voisiko tämän jatkuvan turhan asiaankuulumattoman postaamisen lopettaa? Menee mielenkiinto kaikkiin aiheisiin. Näille voisi olla oma ketju jos johonkin pitää tunkea.
Riippuu varmaan siitä mitä sinulle tulee mieleen havainnoinnista.

Havaitseminen on neurotieteiden näkökulmasta aivoissa tapahtuva toiminto, jossa aistien tuoma tieto käsitellään ja sitä verrataan muistista haettuun tietoon, jolloin syntyy havainto, jäsentynyt ja yleensä tunnistettavissa oleva psyykkinen kokemus. Neurotieteilijät esittävät, että ihminen saa aistitietonsa näkö-, kuulo-, tunto-, haju-, maku- ja tasapainoaistielimistään. Havainto on havaitsemalla tehty huomio tai mielle todellisiksi tajutuista asioista, jopa tutkimistarkoituksessa tehty huomio.

Olen aiemmin kuullut entisen ajan bussifanilta, Valtterilta, että joukkoliikennefoorumit ovat melko kilpailuhenkisiä paikkoja ja olisi varmaan pitänyt häntä uskoa.

Ja joku tässä epäili, että 6.6. rauhoittuu, niin silloin on kyllä kalenteri täynnä paunuilua linjalla 6 :) Havainnot tosin kirjaan omaan lokiin ettei kukaan mieltänsä pahoita niistä.
 
Riippuu varmaan siitä mitä sinulle tulee mieleen havainnoinnista.

Havaitseminen on neurotieteiden näkökulmasta aivoissa tapahtuva toiminto, jossa aistien tuoma tieto käsitellään


Tämä ketju on kuitenkin tarkoitettu kaluston ollessa poikkeuksellisella linjalla, reitillä tai muuhun liikenteeseen vastaavan havaitsemiseen, eikä siihen että miltä pilvet näyttävät kun istut Paunun bussin kyydissä.
 
Todettakoon tähän moderaattorin kantana, että foorumin ajatus on vaihtaa yleisesti harrastajia kiinnostavia tietoja ja käydä keskustelua niistä. Kovin arkiset tapahtumat eivät herätä yleistä kiinnostusta ja jos niistä haluaa kertoa, voi niistä kertoa vaikka omissa somekanavissaan. Joissakin tapauksissa olen sallinut pidempiaikaisen kertomisen arkisista asioista silloin kun käyttäjä on tehnyt niitä varten oman ketjunsa, jolloin niiden on helppo jättää se lukematta, joita asia ei kiinnosta.

Mielipiteistä parhaista bussityypeistä, liikennöitsijöistä, jne. on valmiiksi jonkin verran ketjuja. Jos sopivaa ketjua ei löydy ja haluaa käydä keskustelua niistä, voi sitä varten perustaa oman ketjun.
 
No niin, tämähän lähti vahvasti käyntiin. Siis tästä 13.5. alkavat "MM-linjat”.

Tuo MM kun haluttiin saada linjakilpiin, niin sitten monella linjalla on joko linjanumero pienempi kuin yleensä tai vaihtoehtoisesti määränpäätekstit.
Oma lukunsa on näemmä sitten linjan 80-variaatit, jotka näemmä ajelevat esim 80AM tunnuksella. Linjakilvessä esim LL #126 luki ”80AM TAMPERE SORIN AUKIO”. Reittiopaskin kertoo linjan reitiksi ”Moisio -> Sorin aukio” https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:80AM/pysakit/tampere:80AM:1:01/tampere:7774335999 mutta kartta kertoo linjan päättyvän Keskustorille.

Oli siellä ainakin yksi positiivinen kilpipäivitys, jossa ainakin 7MM kertoi todella isosti kulkevansa Kalkkuun, muut näytti enemmän tai vähemmän epäonnistuneilta ja tämän 80:n tapauksessa myös virheelliseltä.
 
14.5
TKL #38/82
Liekö tullut illan viimeisille varveille jokusen ajan seisseenä. 2233 lähdöllä hämeenpuistosta ainakin.
 
No niin, tämähän lähti vahvasti käyntiin. Siis tästä 13.5. alkavat "MM-linjat”.
Nuo MM-tunnukset alkoivat näkyä linjakilvissä vähän ennen puolta päivää. Olin paikkakunnan keskustassa kuvauskierroksella, ja yhtäkkiä joskus klo 11 ja 12 välillä (hyvin lähellä puolta päivää) aloin huomata 2MM-tyylisiä linjakilvityksiä busseissa. Niitä siis esiintyi tiettyjen linjojen busseissa ko. hetkestä eteen päin vähintään sen ajan, mitä olin paikkakunnalla. Asiasta kiinnostuneet voivat selata 13.5. kuvastoani.
 
Nuo MM-tunnukset alkoivat näkyä linjakilvissä vähän ennen puolta päivää. Olin paikkakunnan keskustassa kuvauskierroksella, ja yhtäkkiä joskus klo 11 ja 12 välillä (hyvin lähellä puolta päivää) aloin huomata 2MM-tyylisiä linjakilvityksiä busseissa. Niitä siis esiintyi tiettyjen linjojen busseissa ko. hetkestä eteen päin vähintään sen ajan, mitä olin paikkakunnalla. Asiasta kiinnostuneet voivat selata 13.5. kuvastoani.
Hienoilta nuo kuvastosi,uudet Scania Citywide sähköbussit näyttävät.Reissuruodin sähköistyminen on alkanut Tampereella,ensimmäisiä Citywide sähköbusseja.
 
Nuo MM-tunnukset alkoivat näkyä linjakilvissä vähän ennen puolta päivää. Olin paikkakunnan keskustassa kuvauskierroksella, ja yhtäkkiä joskus klo 11 ja 12 välillä (hyvin lähellä puolta päivää) aloin huomata 2MM-tyylisiä linjakilvityksiä busseissa. Niitä siis esiintyi tiettyjen linjojen busseissa ko. hetkestä eteen päin vähintään sen ajan, mitä olin paikkakunnalla. Asiasta kiinnostuneet voivat selata 13.5. kuvastoani.

Käsittääkseni käytössä linjoilla joissa poikkeusreitti ja poikkeusreittien ajan käytetään noita tunnuksia. Paitsi linjalla 80 vaikka silläkin on poikkeusreitti. Käsittääkseni ja ohjeita näin tulkittuani.
 
Takaisin
Ylös