Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2021

9.12. avoimesta datasta:

PTL #5 / 79
PTL #21 / 79

TKL #5 / 7
TKL #6 / 7

Paunu #139 / 10 (tuo auto ei ole pitkään aikaan ollut juuri muualla kuin Teiskon suunnalla)

Paunu #164 / 6 (ehdin jo luulla, että tämänkin auton ajot on ohi, kun ei ole tainnut kesän jälkeen näkyä, mutta toisin kävi)
 
9.12. avoimesta datasta:
Paunu #139 / 10 (tuo auto ei ole pitkään aikaan ollut juuri muualla kuin Teiskon suunnalla)
Eilen Paunu kunnostautui ja sijoitti linjalle 10 auton #80. Sinänsä jokseenkin eksoottinen valinta pakasta vetää takaoveton bussi linjalle, etenkin kun liikennöintisopimuksissa on pykälä takaoven olemassaolosta. Ja muutenkin nämä bussit, joissa lastenvaunupaikka on mielestäni väärällä puolella, ovat varsin outoja enkä ainakaan minä ole niistä koskaan tykännyt.
 
Eilen Paunu kunnostautui ja sijoitti linjalle 10 auton #80. Sinänsä jokseenkin eksoottinen valinta pakasta vetää takaoveton bussi linjalle, etenkin kun liikennöintisopimuksissa on pykälä takaoven olemassaolosta. Ja muutenkin nämä bussit, joissa lastenvaunupaikka on mielestäni väärällä puolella, ovat varsin outoja enkä ainakaan minä ole niistä koskaan tykännyt.
Toisaalta se on kuitenkin noin vuoden uudempi kuin linjalle tarjottu kalusto ja samalla alustalla. Luulen, että sinne on tarjottu vara-autoksi aikanaan joku seutuliikenteen takaoveton, joten tuokin kelpaa.
 
16.12 havaintoja

Paunun scalat #164 ja #165 linjalla 6.
Paunu #63 / 10
LL #107 / 15A
PTL #55 / 13
PTL #20 / 85

pirtilin ylöjärven vakiautoista #58 ei ole näkynyt pitkään aikaan liikenteessä.
 
Paunun #148, jota en ole nähnyt pitkään aikaan, on nykyään viikonloppuisin linjalla 8.

Ennen oli vakiokalustoa linjalla 1, mutta tämä kun muuttui, niin kuljettaja sanoi että on useimmiten linjalla 6 tai apulaisena muilla linjoilla.
 
18.12.21 klo 13.45 linjalla 8 bussissa #151 matkalla Tampereelle. Autossa oli isompikin vikatilanne, vaihto Hatanpäällä lennosta toiseen autoon #114. #151 vietiin Nekalaan. Väinö Paunu Oy:n autoja.

Naiskuskin mukaan oli mennyt ilmastointi rikki. Kauheaa hurinaa kuului koko matkan ajan.
 
Hei.

#151 bongattu eilen linjalla 10 Kaukajärvelle eli saivat ilmastointiongelman fiksattua.

Toisen havainnon tein, että Paunun busseissa jaetaan joskus Paunu ExpressBus-heijastimia. Eilen sain yhden autossa #149 linjalla 9 Kyöstiin.

Joululahjojen vaihtoa paunulaisissa.jpg

Vaihdossa kuljettaja sai Tobleronen (1 kpl) ja joulutoivotukset. Olen jakanut nyt jouluna muuallakin Paunun busseissa linjalla 8.

Viime viikolla sai naiskuski kasissa Paunun autossa. Olivat kovasti mielissään arvostuksesta.

Vieläkin harmittaa, että lähtevät kesäkuussa linjalta.
 
Tänään 25.12. LL #106/80Y. Autohan otti kylkikontaktia syksyllä Onkiniemen tienoilla, mutta näemmä taas radalla
 
Tänään joulupäivänä, kuten ties kuinka monena edellisenä jouluna, bussien sijaintitietoja ei näkynyt avoimessa datassa. Yksittäinen bussi saattoi aina välillä ilmaantua, mutta katosi taas nopeasti. Ratikat sen sijaan ovat näkyneet kartalla koko päivän.

Ehkä hieman yllättäen, TKL:llä on ollut tänään pelkästään 8700-telejä linjoilla, lukuunottamatta linjalla 2 ollutta autoa #58. Ainakin #77, #84, #88, #91 ja #93 näkyivät linjoilla. Alkuillasta avoimessa datassa vilahti myös TKL #49 linjalla 7.

Hieman huolestuttavampi havainto tuli linjan 7Y 12:10 lähdöllä Keskustorilta. Kuskin lähdettyä kymmenen minuuttia myöhässä, hän unohti kuitenkin saman tien reittinsä ja painoi Hämeenkatua rautatieasemalle asti. Siinä kohtaa reitti muistui mieleen, ja hän lähti takaisin päin Rautatienkadun, Suvantokadun ja Tuomiokirkonkadun kautta, ja päätyi sitten ajamaan yksisuuntaista Otavalankatua väärään suuntaan! Siitä Rautatienkadulle ja Hämeenkadulle, josta pääsikin jo reitille takaisin. Itse kerkesin vain perän nähdä Hämeenkadulla, joten en tiedä oliko kyydissä matkustajia, todennäköisesti kun oli Keskustorilta lähtenyt. Onneksi tuossa vuorossa sijaintitieto näkyi, niin pystyi kännykästä varmistamaan etten vain nähnyt väärin. Hieman erikoista kuitenkin, että kielletty ajosuunta -liikennemerkitkään eivät ole tuttuja kuljettajalle. 😄
 
Samaisen 25.12. havaintoja. Aleksanterin kirkon kohdilla keskustaan menossa oleva auto oli kilvitetty toki 7, ylärivillä KESKUSTORI ja alarivillä 7Y NURMI. Kai tuon olisi voinu ajaa koko matkan 7Y Keskustori - Nurmi
 
Samaisen 25.12. havaintoja. Aleksanterin kirkon kohdilla keskustaan menossa oleva auto oli kilvitetty toki 7, ylärivillä KESKUSTORI ja alarivillä 7Y NURMI. Kai tuon olisi voinu ajaa koko matkan 7Y Keskustori - Nurmi

Tuo 7Y onkin vähän erikoisesti järjestetty linja. Itään mennessä sen reitti on Keskustori-Nurmi, mutta länteen mennessä vain Nurmi-Linnainmaa. Aitolahdentien varrella pysäkkipäreissäkin lukee "7Y Linnainmaa", joka ei kyllä anna oikeaa kuvaa linjan päätepysäkistä. Oletan, että sieltä suunnasta tullessa bussin kilvissä lukee "7Y Linnainmaa / 7 Kalkku". Mielestäni linja voisi olla 7Y ihan Kalkkuun asti, vaikka siellä päässä reitti onkin sama, koska tuollaiset linjatunnuksen ja määränpään vaihtumiset kesken reitin aiheuttavat vain epäselvyyttä.

Ja vielä sellainen havainto, että eilen aattoiltana ainoastaan linjojen 2-10, 40, 50, 60, 70Y ja 80Y piti liikennöidä erityisaikatauluilla, mutta huomasin Reittioppaasta että myös linja 14 ajoi iltaan asti vuoroja välillä Ratina-Lamminpää-Ratina. Mahdollisesti vuorot oli järjestetty Lamminpään hautausmaan takia, mutta mahtoikohan matkustajia olla juuri ollenkaan, kun Nysse oli näistäkin vuoroista "unohtanut" mainita.
 
Ehkä hieman yllättäen, TKL:llä on ollut tänään pelkästään 8700-telejä linjoilla.
Hyvähän se on näin joulun pyhiksi laittaa varmaa ja talvioloissakin lämmintä kalustoa linjalle. Tyhjänä ajaessa ei kuitenkaan pääse polttoaineen kulutus mahdottoman suureksi. :cool: Otan aina ilolla vastaan jos yhtiö tarjoaa 8700 teliä iänikuisten 8900 nytkyttimien sijaan. Niissä sentäs ratin saa sopivaan asentoon ja sitä voi pyörittää yhdellä sormella. Ei tule kädet kipeäksi.
 
Aiemmin havaitsin, kun matkustin Vekka liikenteellä Valkeakoskelle, ettei lähimaksua ole.

Ei ole kuulemma vieläkään. Vekalla on vain tarvittava määrä kalustoa linjalla 60, joka on aina ajossa, joten laitteet kuulemma on - ei vain ehditä asentamaan.

Voiko tällainen olla mahdollista? Entä jos bussi menee epäkuntoon, jäisi aika monta lähtöä ajamatta...

60 kuuluu kuitenkin Nysse-verkostoon, eli kyllä siellä lähimaksun pitää olla.
 
Aiemmin havaitsin, kun matkustin Vekka liikenteellä Valkeakoskelle, ettei lähimaksua ole.

Ei ole kuulemma vieläkään. Vekalla on vain tarvittava määrä kalustoa linjalla 60, joka on aina ajossa, joten laitteet kuulemma on - ei vain ehditä asentamaan.

Voiko tällainen olla mahdollista? Entä jos bussi menee epäkuntoon, jäisi aika monta lähtöä ajamatta...

60 kuuluu kuitenkin Nysse-verkostoon, eli kyllä siellä lähimaksun pitää olla.

Kyllä siellä autoissa on nyt myös lähimaksu mahdollisuus.
 
Takaisin
Ylös