Havainnot Nysse-liikenteestä, syksy 2022

TKL #19 ja #20 kolaroineet Lukonmäessä, myös Paunu #118 oli jumissa.

https://yle.fi/a/74-20008552

TKL #20 oli tosiaan liukkaassa mäessä liukunut #19:n keulaan. Nyssen Salkosen mukaan kyseessä oli "pienellä vauhdilla syntynyt peltikosketus". Anteeksi vaan, en tiedä onko minun suomen kieleni näin huono, vai puhuuko Salkonen puuta heinää, mutta tämä on kyllä mielestäni kaukana mistään peltikosketuksesta. :lol:

DSC09966-min.jpg

Lisäksi #20:n yksi takapenkki oli vääntynyt lähes 90 asteen kulmaan. Aineksia oli kyllä pahempaankin, jos matkustajia olisi ollut vielä kyydissä. Mutta missä vaiheessa Paunu #118 oli siellä jumissa, itse kuljin sillä kohti Hervantaa juuri kun TKL-autoja oltiin siellä hinaamassa?
 
TKL #20 oli tosiaan liukkaassa mäessä liukunut #19:n keulaan. Nyssen Salkosen mukaan kyseessä oli "pienellä vauhdilla syntynyt peltikosketus". Anteeksi vaan, en tiedä onko minun suomen kieleni näin huono, vai puhuuko Salkonen puuta heinää, mutta tämä on kyllä mielestäni kaukana mistään peltikosketuksesta. :lol:

Näytä liitetiedosto 3428

Lisäksi #20:n yksi takapenkki oli vääntynyt lähes 90 asteen kulmaan. Aineksia oli kyllä pahempaankin, jos matkustajia olisi ollut vielä kyydissä. Mutta missä vaiheessa Paunu #118 oli siellä jumissa, itse kuljin sillä kohti Hervantaa juuri kun TKL-autoja oltiin siellä hinaamassa?

Taisi olla vähän ennen törmäystä, siinä mäen päällä vähän ennen liikenneympyrää. Itse kuljin #165:llä ohi juuri tapahtumahetkellä, eikä silloin tullut vielä hinausautoa saati poliisia.
 
15.12.

TKL #137 / 90

Ex. Paunu #137 on päässyt takaisin vanhalle tutulle linjalle 90. :)

---------- Viestit yhdistetty klo 16:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:33 ----------

Illaksi TKL #137 on siirtynyt linjalle 10, jossa liikkuu nyt myös TKL #135! Onkohan ensimmäinen kerta kun Pohjolan Liikenteen linjalla on samaan aikaan kaksi TKL:n bussia?
 
Sunnuntaina 18.12.

Paunun 8900 teli (INT-XXX) linjalla 42

Kyseessä oli Paunu #110, vakiosijoitus sunnuntaisin, ollut varmaan joka sunnuntai sama auto ainakin siitä lähtien kun se tässä ketjussa ensimmäisen kerran havaittiin (syyskuun lopulla). Vielä elokuussa saattoi nähdä jonkun 8700-telin 42:lla sunnuntaina, mutta sen jälkeen ei paljon vaihtelua ole ollut.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:53 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:33 ----------

Mitäs mieltä muuten olette siitä, että linjan 71 reittiä lyhennetään Tesomalle aikatauluvarmuuden ja vaihtoyhteyksien parantamiseksi? Itse ihmettelin tätä ratkaisua, etenkin kun Nokian linjasto puolen vuoden päästä muuttuu. Olen kyllä havainnut, että linja on ruuhka-aikoina myöhässä, ja kääntöajat ovat olemattomia, mutta niin on myöhässä muutkin linjat. Iltaa kohti 71:llä on kuitenkin kurottu aikataulua nopeasti kiinni, ja esim. 19-20 aikaan on voinut Lielahdessa olla jopa 15 minuuttia odotusaikaa. Olen myös nähnyt, kuinka linja 70 on odottanut myöhässä tulevaa 71:tä, joten eikö tämä olisi riittänyt ratkaisuksi puolen vuoden ajaksi? Olihan Teiskossakin vaihtoyhteyksien kanssa ongelmia, mutta siellä ongelma selvitettiin sillä, että kuljettajia käskettiin odottamaan vaihtobussia. Lisäksi ruuhka-aikaan 70 kulkee 15 minuutin välein, joten jos yhdestä myöhästyy, niin seuraavaan ei ole pitkä aika. Viikonloppuna en ole havainnut 71:n olevan myöhässä ollenkaan. Toki linja 13 korvaa 71:n Tesoman ja Lielahden välillä, mutta Nokian ja Lielahden välillä yhteys loppuu nyt ennen aikojaan.

Sen sijaan paljon pahempi tilanne on mielestäni linjoilla 8, 12, 30 ja 31. Minulla on puhelimessa näyttökuva, kuinka yksi päivä linjalla 12 vähiten myöhässä ollut auto oli 14 minuuttia myöhässä, ja eniten myöhässä ollut oli 52 minuuttia myöhässä. Näillä kaikilla linjoilla jää joka arkipäivä vuoroja välistä, kun autot ovat niin paljon myöhässä. 12:lla olen havainnut jopa TKL:n auton jättävän vuoron ajamatta ja lähtevän moottoritielle, kun saapui Vaittiin yli tunnin myöhässä. Tänään sunnuntaina linjalla 8 oli useaan kertaan yli 40 minuuttia autojen välissä, 15 minuutin vuorovälillä siis. Joten toivottavasti näille linjoille saadaan jotain aikataulumuutoksia tammikuusta lähtien, mielestäni näiden linjojen ongelmat ovat pahempia kuin 71:n.

Ja vielä lopuksi, on mielestäni vähän hassua että Nysse haluaa "osallistaa" matkustajia linjastosuunnittelussa, mutta sitten kuitenkin joitakin muutoksia tehdään yhtäkkiä lyhyellä varoitusajalla ja kertomatta siitä matkustajille mitään ennen kuin päätös on jo tehty.
 
Viimeksi muokattu:
No, on 71 melkein puolet nopeampi Tesoman ja Lielahden välillä kuin 13, joten saisi se yhteys jäädä. Kyseessä on kuitenkin kahden suuren aluekeskuksen välinen yhteys.
 
Avoin data Pasi Kuparisen palvelusta kertoo niin hiljaisena päivänä mukavia myöhästymisminuutteja ja koitin poimia tällä hetkellä vain 15+ myöhässä olevat.
Koodi:
Indeksi	Linja	Lähtö - Pääte	Bussi #	Aikataulun mukainen lähtöaika	Myöhässä aikataulusta
1	18	Atala - Kaupin kampus	6852_814	1558	45 min
2	13	Lintuhytti - Tesoma A	47374_40	1515	44 min
3	26	Petsamo - Tesoma E	47374_49	1540	41 min
4	2	Särkänniemi C - Rauhaniemi	6921_1	1600	40 min
5	30	Ranta-Tampella - Kenkätie	6990_183	1600	40 min
6	19	Lentävänniemi - Hervanta	47374_14	1542	36 min
7	12	Reuharinniemi - Vaitti	47374_3	1555	33 min
8	82	Siivikkala - Pyynikintori F	6921_61	1603	33 min
9	19	Lentävänniemi - Hervanta	47374_48	1612	31 min
10	9	Lentävänniemi - Annala	47374_42	1550	31 min
11	9	Lentävänniemi - Annala	47374_88	1620	24 min
12	71	Lielahti E - Harjuniitty	6990_164	1630	23 min
13	40	Keskustori H - Kangasalan asema th	47374_33	1615	22 min
14	13	Tesoma B - Lintuhytti	47374_26	1520	22 min
15	9	Lentävänniemi - Annala	47374_25	1605	21 min
16	38	Lentävänniemi - Hervanta	6921_91	1615	21 min
17	13	Tesoma B - Lintuhytti	47374_46	1620	21 min
18	12	Reuharinniemi - Vaitti	47374_4	1625	21 min
19	13	Tesoma B - Lintuhytti	47374_13	1600	20 min
20	9	Annala - Lentävänniemi	47374_87	1603	19 min
21	28	Ylöjärvi C - Korvenperäntie 40	6921_40	1605	19 min
22	79	Pirkkala - Linnavuoren koulu	47374_86	1615	18 min
23	55	Linja-autoasema - Vesilahti	47374_41	1620	18 min
24	7	Linnainmaa D - Kalkku	6921_41	1543	17 min
25	71	Lielahti E - Harjuniitty	6990_166	1600	17 min
26	90	Terälahti - Keskustori I	6852_816	1605	17 min
27	2	Rauhaniemi - Särkänniemi C	6921_11	1636	16 min
28	77	Nokia D - Pajulahti	6990_54	1600	16 min
29	6	Länsi-Hervanta - Vatiala	6921_101	1540	16 min
30	38	Lentävänniemi - Hervanta	6921_33	1555	16 min
31	7	Linnainmaa D - Kalkku	6921_112	1603	16 min
32	71	Harjuniitty - Lielahti E	6990_165	1615	16 min
33	5	Keskustori L - Länsi-Hervanta	6852_241	1550	15 min
34	93	Paavola th - Mäntylä	6852_631	1634	15 min

Jos tässä jokin korostuu niin erityisesti Lielahti. Siellähän nämä linjat 9/12/13/19/28/38/71/82 mm kulkevat. Toki muitakin havaintoja voi tehdä esim liikennöitsijän 47374 melkoisesta suoritteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Avoin data Pasi Kuparisen palvelusta kertoo niin hiljaisena päivänä mukavia myöhästymisminuutteja ja koitin poimia tällä hetkellä vain 15+ myöhässä olevat.
Koodi:
Indeksi    Linja    Lähtö - Pääte    Bussi #    Aikataulun mukainen lähtöaika    Myöhässä aikataulusta
1    18    Atala - Kaupin kampus    6852_814    1558    45 min
2    13    Lintuhytti - Tesoma A    47374_40    1515    44 min
3    26    Petsamo - Tesoma E    47374_49    1540    41 min
4    2    Särkänniemi C - Rauhaniemi    6921_1    1600    40 min
5    30    Ranta-Tampella - Kenkätie    6990_183    1600    40 min
6    19    Lentävänniemi - Hervanta    47374_14    1542    36 min
7    12    Reuharinniemi - Vaitti    47374_3    1555    33 min
8    82    Siivikkala - Pyynikintori F    6921_61    1603    33 min
9    19    Lentävänniemi - Hervanta    47374_48    1612    31 min
10    9    Lentävänniemi - Annala    47374_42    1550    31 min
11    9    Lentävänniemi - Annala    47374_88    1620    24 min
12    71    Lielahti E - Harjuniitty    6990_164    1630    23 min
13    40    Keskustori H - Kangasalan asema th    47374_33    1615    22 min
14    13    Tesoma B - Lintuhytti    47374_26    1520    22 min
15    9    Lentävänniemi - Annala    47374_25    1605    21 min
16    38    Lentävänniemi - Hervanta    6921_91    1615    21 min
17    13    Tesoma B - Lintuhytti    47374_46    1620    21 min
18    12    Reuharinniemi - Vaitti    47374_4    1625    21 min
19    13    Tesoma B - Lintuhytti    47374_13    1600    20 min
20    9    Annala - Lentävänniemi    47374_87    1603    19 min
21    28    Ylöjärvi C - Korvenperäntie 40    6921_40    1605    19 min
22    79    Pirkkala - Linnavuoren koulu    47374_86    1615    18 min
23    55    Linja-autoasema - Vesilahti    47374_41    1620    18 min
24    7    Linnainmaa D - Kalkku    6921_41    1543    17 min
25    71    Lielahti E - Harjuniitty    6990_166    1600    17 min
26    90    Terälahti - Keskustori I    6852_816    1605    17 min
27    2    Rauhaniemi - Särkänniemi C    6921_11    1636    16 min
28    77    Nokia D - Pajulahti    6990_54    1600    16 min
29    6    Länsi-Hervanta - Vatiala    6921_101    1540    16 min
30    38    Lentävänniemi - Hervanta    6921_33    1555    16 min
31    7    Linnainmaa D - Kalkku    6921_112    1603    16 min
32    71    Harjuniitty - Lielahti E    6990_165    1615    16 min
33    5    Keskustori L - Länsi-Hervanta    6852_241    1550    15 min
34    93    Paavola th - Mäntylä    6852_631    1634    15 min

Jos tässä jokin korostuu niin erityisesti Lielahti. Siellähän nämä linjat 9/12/13/19/28/38/71/82 mm kulkevat. Toki muitakin havaintoja voi tehdä esim liikennöitsijän 47374 melkoisesta suoritteesta.
Siinä on valitettavasti moni lähtö ajamatta myöskin.

Tähän on tulossa parannusta, mutta epäilen jo valmiiksi sen toimivuutta.

https://www.nysse.fi/ajankohtaista/...t-muuttuvat-usealla-linjalla-tammikuussa.html

Jos esimerkiksi tuo 12 pidennetään ruuhka-aikaan noin kymmenellä minuutilla, niin se tarkoittaisi että tuntia myöhässä oleva auto ajaisi ehkä 40 minuuttia myöhässä.

Olen nyt melko paljon käyttänyt linjaa 12 ja havainnot ovat ne, että Pirkkalan päässä bussi voi olla täynnä koululaisia koulumeno/paluuaikaan. Niiden tyhjennys/lastaus bussillisena muutamilla pysäkeillä ei ihan helppoa ole.

Reuharinniemeen hidastaa Messukeskuksella poikkeaminen. Siellä on nykyään tosi paljon autoliikennettä, joten auto joutuu odottelemaan vuoroa takaisin päätielle.

Lisäksi hidasta kulkua aiheuttaa Tampereen keskusta ja hitaat matkustajat, jotka vasta lähtevät ovelle, kun ovi on aukeamassa.

Jouluaattona linjalla 12 linjat ajoivat ajoissa, joten lienee selvää, että tuo myöhästys koskee vain "normaaleja" päiviä. Jouluaattona Pirkanmaan tilausliikenteen autossa #4 oli vaan 2 matkustajaa välillä Vaitti-Partola.

Myöhästymisistä ei kannata pelkästään syyttää Pirkanmaan Tilausliikennettä, koska tuolla linjalla myös TKL ajaa myöhässä (ja ajaisi varmaan Paunukin).

Toinen havainto oli, että Pirtil ajeli jopa viallisilla autoilla, mikä hidasti menoa (esim. GPS ei toimi, ei valoetua), mutta kuljettaja ei ole saanut tilalle toista autoa. Kaikki autot ovat tilausliikenteellä aina ajossa. Ei ollut vara-autoja vapaana.
 
Toinen havainto oli, että Pirtil ajeli jopa viallisilla autoilla, mikä hidasti menoa (esim. GPS ei toimi, ei valoetua), mutta kuljettaja ei ole saanut tilalle toista autoa. Kaikki autot ovat tilausliikenteellä aina ajossa. Ei ollut vara-autoja vapaana.
Noita paikannus- ja matkustajainformaatio laitteita ei oikeastaan pitäisi auton viaksi laskea. Käsittääkseni laitteet on nyssen omaisuutta ja se vastaa niiden toiminnasta. Eikä niiden hajoamisen varalle ole syytä pitää ylimääräistä autoa saatavilla. Auto on hyvin kelvollinen liikenteeseen ilmankin niitä. Lisättäköön vielä, että sattuu sitä paremmissakin firmoissa. Joskus Paunulla oli vähän tilanne päällä ja korjaamopäällikkö käski ottaa ihan minkä tahansa auton pihasta. Ainoa vaihtoehto oli vaaleansininen lyhyt scala ilman takaovea ja sillä ajamaan linjaa 22 keskustori - annala. Olisi pitänyt olla tummansininen 8700 teli. :lol:
 
Tässä oli myöskin innovaationa laittaa ”Täynnä”-kyltti valaisemaan tuota paperilappua tuulilasilla.

Hyvä kun tästä eräs henkilö naureskeli ensin eräässä FB-ryhmässä kun PirTilin autossa oli ko. patentti käytössä - mutta nyt se onkin viety omana keksintönä eteenpäin siellä missä ollaan töissä kun pilkka osui omaan nilkkaan. ;)
 
Takaisin
Ylös