Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) 2019 - 2022

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Onko Nobinalla ollut aiemmin tapana ottaa uudempia autoja linjaliikenteeseen ennen sopimusliikenteen alkua? Muistaakseni viime vuoden BYDeillä alettiin ajaa linjaa vasta kun alkoi talviliikenne.
Vuoden 2021 uudet sähköbusseja sisältäneet Nobinan sopimukset taisivat koskea sellaisia linjoja, joille Nobina tuli uutena liikennöitsijänä ajamaan. Runkolinjanivelien sijoittaminen jonnekin muualle ennen muutosajankohtaa olisi ollut ehkä mahdollista, mutta epäkäytännöllistä. Sen lisäksi Köysikujan varikon latauspisteiden (ainakin osan niistä) valmistuminen myöhästyi niin, ettei sarjan 1219 - 1238 BYD:jä päästy sijoittamaan niille tarkoitetuille linjoille edes sopimusten alkamishetkellä, vaan laajamittainen käyttö alkoi vasta syyskuun alkupäivinä.

Herttoniemen suunnalla tilanne on huomattavan erilainen. Liikennöitsijä pysyy samana. Roihupellon varikon kalusto on vaihtumassa lähes kokonaan yhden yön aikana. Linjoille 79 - 89 on hankittu 12 + 28 + 14 sähkölinja-autoa. Käsittääkseni Roihupellossa ei ole kovin paljoa ylimääräistä tilaa, ja tuon kalustomäärän vaihtaminen yhdessä yössä on melko hankalaa verrattuna asteittaiseen muutokseen. Nyt kun tällainen asteittainen muutos ylipäänsä on mahdollista (kalusto on jo käyttökunnossa, samoin laturit), niin miksipä siihen ei olisi lähdetty.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Nyt oransseja subeja on yhteensä 48 kpl joka riittää päivittäiseen liikenteeseen ja vara-autoinahan voi käyttää myös sinisiä subeja joita on tähänkin asti näkynyt satunnaisesti linjoilla 200 ja 510.

Riittävät kyllä liikenteen aloittamiseen, mutta Nobinahan voi vielä sen jälkeenkin teipata/maalata subeja tarpeen tullen. Periaatteessahan vara-kalustonkin pitäisi olla oranssia.

Mikäs on tuon NF 1125 laita? se on ollut pois yli kaksi viikkoa, mutta onkohan vaihtamassa väriä, kun se on ollut linjojen 71 ja 78 vakio?


Onkos Helb:n maalaamiset maalattu kun kalusto ei ole saanut oranssia pällensä viikkoihin. Oletin että aloittaisivat uudelleen jonkin kesätauon jälkeen talviliikenteen aloituksen lähestyessä, mutta nytkään ei ole ollut poissa liikenteestä useampaa päivää kuin Helb 1819, eikä sekään kuin perjantaista, mikä voi olla normaalia huoltokiertoa. Helb on maalannut vain 11 eli Lahdesta tulevien Volvojen kanssa se tekee 18 ja liikennöintisuunnitelman mukaisesta automäärästä jää uupumaan kymmenkunta, joka on aika paljon enemmän kun yksittäisten autojen vähentämiset linjoilta, joista oli puhetta.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Lahdesta tulevien Volvojen kanssa

Lahdenkin vapautuneista Volvoista pääosa menikin Ouluun (siellä muuttuneen tilanteen vuoksi). Kaksi taisi mennä Kuopioon (joko vain maalattaviksi tai sitten pysyvämmin).
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Ei Lahteen jäänyt kuin kaksi Volvoa joten ei täältä tule apuja Helbille. Jostain muualta pitää autoja hankkia.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Eikö OTP:n konkurssipesästä saada sitten autoja käyttöön? Olihan siellä kuitenkin tarpeeksi kalustoa liikenteen hoitamiseen ennen sopimuksen irtisanomista, eli eikö tämä paikkaamaan mennyt kalusto pääse sieltä jossain vaiheessa irti.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Miksipä sieltä konkurssipesästä ostamaan kalustoa, jos sitä löytyy omalta pihalta jo valmiiksi.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Onko Nobinalla ollut aiemmin tapana ottaa uudempia autoja linjaliikenteeseen ennen sopimusliikenteen alkua? Muistaakseni viime vuoden BYDeillä alettiin ajaa linjaa vasta kun alkoi talviliikenne.

Vielä n. 20 vuotta sitten kaikilla liikennöitsijöillä (ml. silloinen Concordia) oli tapana ottaa uutta kalustoa käyttöön heti sitä mukaan kun sitä saatiin tehtaalta. Sitten kun kaluston liisaaminen alkoi yleistyä, alkoivat leasing-sopimukset usein vasta liikennöintisopimuksen alkupäivänä, joten kalustoakaan ei voinut ottaa käyttöön ennen sitä.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Miksipä sieltä konkurssipesästä ostamaan kalustoa, jos sitä löytyy omalta pihalta jo valmiiksi.

Eikö niitä Volvoja oltu sitten tuomassa tänne johonkin tarpeeseen, eikä vain koska jäivät ylimääräisiksi?

No joka tapauksessa sittenhän Helb:llä on vieläkin huutavampi tarve maalata kalustoa oranssiksi, kun nitä uupuu pitkälle toistakymmentä. Vaikka 570:n nivel-Volvoja tulisi enemmänkin tehtaalta, niin ne kuitenkin korvaavat ensin yli-ikäisen kaluston, jota ei saa muilla linjoilla käyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Eikö niitä Volvoja oltu sitten tuomassa tänne johonkin tarpeeseen, eikä vain koska jäivät ylimääräisiksi?

Veikkaan jälkimmäistä syytä. Jos 570:lle tulevat nivelet korvaavat vuosien 2006 ja 2007 runkolinjatelit, jää HelB:n vanhimmiksi teleiksi 722 - 724, joilla saa ikänsä puolesta ajaa kesään 2023 asti.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

mutta nytkään ei ole ollut poissa liikenteestä useampaa päivää kuin Helb 1819, eikä sekään kuin perjantaista, mikä voi olla normaalia huoltokiertoa.

Onhan Bussitutkan perusteella pitempään pois linjalta olleet myös esim. #906, #1001-1005, #1132, #1406 ja #1704. Ainakin linjalla 600 tuotannon saa järjesteltyä siten, että osa busseista ajaa vain ruuhkissa, jolloin lienee mielekkäämpää käyttää näissä selvästi vanhempaa kalustoa kuin 2018-2019 vuosimalleja olevia.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Helbin värinvaihdot jatkuu kesälomien jälkeen.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

Onhan Bussitutkan perusteella pitempään pois linjalta olleet myös esim. #906, #1001-1005, #1132, #1406 ja #1704. Ainakin linjalla 600 tuotannon saa järjesteltyä siten, että osa busseista ajaa vain ruuhkissa, jolloin lienee mielekkäämpää käyttää näissä selvästi vanhempaa kalustoa kuin 2018-2019 vuosimalleja olevia.

#1704 on tänään (4.8.22) linjalla 571. Havainto seitsemän jälkeen Tikkurilassa.
 
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

4.8.

NF 1384, 1385, 1387/8X
NF 1391/561

Onhan Bussitutkan perusteella pitempään pois linjalta olleet myös esim. #906, #1001-1005, #1132, #1406 ja #1704. Ainakin linjalla 600 tuotannon saa järjesteltyä siten, että osa busseista ajaa vain ruuhkissa, jolloin lienee mielekkäämpää käyttää näissä selvästi vanhempaa kalustoa kuin 2018-2019 vuosimalleja olevia.

Katselin vain uudempia, kun aikaisemmin oli sanottu, että pelkästään Suburbaneita maalataan. Tosin se oli tilanteessa, jossa Volvot olivat vielä tulossa Lahdesta. Vanhemman kaluston värinvaihtoa on vaikeampi kytätä tutkasta, kun ne ovat muutenkin vähemmällä käytöllä kesäisin. 1400-sarjan omnit saattavat tosiaan olla seuraamisen arvoisia, kun ne ovat kulkeneet muutenkin 400 ja 600-sarjan linjoilla eivätkä ne ehdi yli-ikäisiksi sopimuksen loppuun mennessä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue)

5.8.2022
HelB 1113-1116 Ojangon linjoilla. Tietääkseni, korvaavat Porvooseen lähteneitä Scaloja. (eli autot 1107-1110).
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös