Havaintoja avoimesta datasta (HSL-alue) - 2024

29.2.

Testikirjautuminen vaunulta 620 klo 10:30 aikaan. Saa nähdä onko ensi yönä koeajoja.
 
1.3.

620:llä neljä kirjautumista lisää tällä kertaa linjalle 15 , joissa on jostain syystä myös pistemmäinen paikkatieto eri pysäkeillä. 11:45 Veräjämäessä, 11:52 Aalto-yliopistolla, 11:56 Lahdenpohjassa ja 12:39 Roihupellossa. Aika varmasti vaunu ei ole oikeasti ollut noissa paikoissa, kun se ei millään ehtisi seitsemässä minuutissa Veräjämäestä Lahdenpohjaan.
 
3.3.2024

Tutkan mukaan KLOY 620 on linjalla 15, ensimmäinen lähtö on ollut aamulla klo 5.20 Keilaniemestä Itäkeskukseen.
 
4.3.2024

Linjan 15 liikenne edellyttää tosiaan 17 vaunua (vuoroa) ruuhkissa. Aamuruuhka venyy kaluston ulkonaolon kannalta varsin pitkälle. Päivätauolle kolme vuoroa siirtyy Itäkeskuksesta noin klo 10 ja 11.30 välisenä aikana. Nyt ensimmäisenä 8 minuutin ruuhkaliikenteen päivänä aamupäivällä tauolle menivät vaunut 605, 616 ja 617 tässä järjestyksessä. Vaunuille 616 ja 617 ehti kertyä aamun aikana kaksi kokonaista kierrosta, 605:lle hieman alle. Viimeksi mainitun vaunun ensimmäinen sivu käsitti (suunnitellusti) osuuden Kauppamyllyntie - Keilaniemi (eli siltä puuttui osuus Itäkeskus - Kauppamyllyntie).
 
4.3.

Samat kolme vaunua jatkoivat iltapäivällä; 605 lähdöllä 13:42 Kauppamyllyntieltä sekä 616 klo 14:30 ja 617 klo 15:03 Itäkeskuksesta Keilaniemeen.

Reittioppaassa klo 13:42 lähtö Kauppamyllyntiellä on jostain syystä 11:42, mutta reittilokissa ja datassa aika on 13:42
 
4.3.

Samat kolme vaunua jatkoivat iltapäivällä; 605 lähdöllä 13:42 Kauppamyllyntieltä sekä 616 klo 14:30 ja 617 klo 15:03 Itäkeskuksesta Keilaniemeen.

Reittioppaassa klo 13:42 lähtö Kauppamyllyntiellä on jostain syystä 11:42, mutta reittilokissa ja datassa aika on 13:42
Olin paikan päällä, ja kyllä kello oli jotakuinkin 13.42 vaunun 605 aloittaessa iltapäivällä alkanutta liikennöintiään Kauppamyllyntieltä. Jostain syystä reittioppaassa vilahtaa joskus "Greenwichin aika".

Todettakoon, että päivätauon jälkeen vaunuilla 605, 616 ja 617 oli uudet vuoronumerot. Ne olivat 518, 519 ja 520 (tuossa järjestyksessä).
 
Tietojärjestelmät yleensä mittaavat aikaa universaalissa koordinoidussa ajassa (UTC), joka vastaa brittien talviaikaa. Tämän päälle sitten tehdään ihmisystävällinen aikavyöhykemuunnos, joka on Suomessa +2h talviaikaan ja +3h kesäaikaan.

Tarkkasilmäinen voi huomata, että suomalainen tapa muuttaa aikavyöhykettä kalenterin mukaan luo tilanteen, jossa yksi tunti vuodessa vietetään kahdesti (syksyllä) ja toinen tunti hävitetään kokonaan (keväällä). Universaaliaika on jatkuva ja yksiselitteinen.
 
Viimeksi muokattu:
KLOY 621:llä on jossain välissä kirjauduttu raitiolinjan 2 eiliselle (22.3.) lähdölle. Itse noteerasin kirjautumisen vasta nyt lauantaina.
 
28.3.

Vaunusta 621 oli klo 0:25 laitettu paikannus päälle Roihupellon varikolla, josta oli lähdetty liikkeelle 0:28 ja ajettu ulos 0:30 kohti länttä. Paikannus loppuu klo 0:38 Veräjälaakson itäpuolella ja samassa kohtaa on vielä piste kellon ajalta 0:55.
 
28.3.

Vaunusta 621 oli klo 0:25 laitettu paikannus päälle Roihupellon varikolla, josta oli lähdetty liikkeelle 0:28 ja ajettu ulos 0:30 kohti länttä. Paikannus loppuu klo 0:38 Veräjälaakson itäpuolella ja samassa kohtaa on vielä piste kellon ajalta 0:55.
Reittilokissa on tarkempaa tietoa. Sen mukaan on käyty Oulunkylän asemalla asti. Siellä on käännytty noin 00:42 - 00:44.
 
KLOY 621 näyttää lähtevän Itäkeskuksesta Keilaniemeen klo 4:50 vuorossa 506. Tutkatieto.
 
14.4.

MLNRV1 117 on palannut liikenteeseen melkein 9 kuukauden tauon jälkeen. Ollut tänään aamusta klo 11 alkaen linjoilla 2 ja 3
 
listaan vielä muut pitempään poissa olleet, kun se on vaikeata tai mahdotonta jäljittää jälkeenpäin bussitutkasta ja reittilokista.

Pitkään poissa olleita ovat: 82 (21.3.2022), 92 (31.3.2020) ja linjakilvet poistettuna Koskelan varikon pihan laidalla seisova 113 (28.7.2023)

Muita yli 2 viikkoa poissa olleita: 73 (9.12.23), 75 (11.1.), 122 (19.1.)

Ja lisäksi tiettävästi kolarissa olleet 72 (11.4.) ja 617 (7.3.)
 
25.4.

Vaunulla 622 oli ajettu Roihupellon varikkoa ympäri klo 18:32 eteenpäin kymmenisen minuuttia paikannus päällä kirjautuneena linjalle 2.
 
25. - 26.4.2024

KLOY 622:lla on jälkiä sähköisissä järjestelmissä myös perjantain vastaiselta yöltä, silloin lienee käyty jo varikon ulkopuolellakin.
 
Takaisin
Ylös