Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2022

varmaan Volvot ja Scalat olivat uutena miljoona km sitten kaikkea parhautta, mitä kuski kuvitella voi, mutta se oli silloin ja nyt on nyt.

Silloin kun Scalat tulivat, haikailtiin poistumassa olevien torni-Volvojen perään. Ei mitään uutta auringon alla siis.
 
Voisikohan olla, että HelBillä riittää kuitenkin runkoautot syksyllä liikenteen lisääntyessä? Jossain oli mainintaa, että Lahdesta tulee teli-Volvoja tänne runkolinjoille.
Jos Lahdesta tulee lisäksi vuoden 2014 teliautoja HSL-runkolinjoille, voinee myös 07-malliset poistaa ainakin suurelta osin.

Olin käsittänyt, tai siis ei sitä kukaan ollut suoraan sanonut nyt kun asiaa mietin, mutta asiayhteydestä, kun suburbanien maalaamisesta keskustaessa Volvojen tuonti Lahdesta tuli esille, että ne ovat pois oranssiksi maalattavien suburbanien määrästä. Jos uudempaa kalustoa maalataan korvaamaan 600 ja 700-sarjalaisia ennen nivel-Volvojen tuloa, ne jäävät ylimääräisiksi nivelten tultua, oli kalustotarve alempi tai ei.

Eiköhän ne riitä, kun linjojen 550 ja 560 automäärä vähenee eikä linjalle 600:kaan mene ihan niin monta autoa kuin oli alunperin ajateltu. Noiden vähennysten pitäisi mahdollistaa ainakin yli-ikäisten eli vuonna 2006 käyttöön otettujen runkolinja-autojen poistaminen.

Ai niiltä vähennetään vielä lisää? 550:n kohdalla ymmärtää ehkä hieman, vaikka poikkeusreiteiltä palattaessa ei enää matka-aika lyhene, ajo-olosuhteet kuitenkin paranevat työmaiden valmistuessa. Mutta kuinka 560:ltä otetaan taas auto(ja) pois? Siltähän otettiin juuri viime syksynä auto pois.
 
Vai että romut? :D

Kuules vaan, noi vanhemmat dieselit on miljoonaa kertaa parempia kuin mikään nyky diesel tai vaikka ihan sähköbussi. Noita vanhan kunnon Volvo B12BLE:itä ja Scaloja ei kyllä mikään voita! Ne toimii aina.

No en tiedä... Erityisesti viimeisten parin kuukauden aikana on tuntunut, että ainakin Varhan 8700 volvot vetelevät aivan viimeisiään. Scalat kulkevat kyllä kohtuullisen nätisti, mutta kyllä uusia autoja kaivataan ja pikaisesti! Oma mielipiteeni noista Volvoista on ollut koko 12 vuotisen urani ajan se, että ovat ihan hirveitä autoja. Nyt vaan pahenevat vanhetessaan, varsinkin kuin niille suoritetaan vain välttämättömät korjaustoimenpiteet että pysyisivät kasassa edes uusien tuloon asti.
 
No en tiedä... Erityisesti viimeisten parin kuukauden aikana on tuntunut, että ainakin Varhan 8700 volvot vetelevät aivan viimeisiään. Scalat kulkevat kyllä kohtuullisen nätisti, mutta kyllä uusia autoja kaivataan ja pikaisesti! Oma mielipiteeni noista Volvoista on ollut koko 12 vuotisen urani ajan se, että ovat ihan hirveitä autoja. Nyt vaan pahenevat vanhetessaan, varsinkin kuin niille suoritetaan vain välttämättömät korjaustoimenpiteet että pysyisivät kasassa edes uusien tuloon asti.

Minusta nuo Volvot taas ovat ainakin näin matkustajan näkökulmasta ikäisekseen siistejä ja selvästi paremmin pidettyjä kuin eräällä kilpailijalla, joka liikennöi aiemmin vastaavilla autoilla noita samoja linjoja. Itse taas sanoisin idän liityntälinjoilla silloin tällöin vastaan tulevien Scalojen olevan keskimäärin heikommassa kunnossa, tärisevät, rämisevät ja erityisesti näin helteillä huutavat. Mutta toki tuollaisissa viimeisiä hetkiään ajossa olevissa autoissa on jo paljon yksilöllisiä eroja.
 
Ai niiltä vähennetään vielä lisää? 550:n kohdalla ymmärtää ehkä hieman, vaikka poikkeusreiteiltä palattaessa ei enää matka-aika lyhene, ajo-olosuhteet kuitenkin paranevat työmaiden valmistuessa. Mutta kuinka 560:ltä otetaan taas auto(ja) pois? Siltähän otettiin juuri viime syksynä auto pois.

Ajettiinko 560:stä viime talvena ruuhkassa vielä 8 minuutin välein? En nyt löydä mistään viime talven aikatauluja joista tämän voisi tarkistaa.
Tulevalla talvikaudella siellä näyttää olevan ruuhkassa pääsääntöisesti 9-10 minuutin vuoroväli. Ainoastaan aamuruuhkassa kello 7-8 välillä on muutama 8 minuutin väli.
Selittäisikö tämä automäärän vähenemisen?
 
Ajettiinko 560:stä viime talvena ruuhkassa vielä 8 minuutin välein? En nyt löydä mistään viime talven aikatauluja joista tämän voisi tarkistaa.
Näköjään ajettiin. Bussitutkasta näkee kuukauden taakse päin, niinpää vielä hetken voi katsella vaikkapa 17.6. tilannetta, joka oli viime talvikauden viimeinen arki. Reittilokin historia taitaa ulottua paljon pidemmälle, sekin antoi dataa jonka mukaan ruuhkassa on menty 8 minuutin välein tätä kesää edeltävänä kautena.
 
Ajettiinko 560:stä viime talvena ruuhkassa vielä 8 minuutin välein? En nyt löydä mistään viime talven aikatauluja joista tämän voisi tarkistaa.
Tulevalla talvikaudella siellä näyttää olevan ruuhkassa pääsääntöisesti 9-10 minuutin vuoroväli. Ainoastaan aamuruuhkassa kello 7-8 välillä on muutama 8 minuutin väli.
Selittäisikö tämä automäärän vähenemisen?

Saavatkohan vielä 10 minuutin vuorovälilläkään synkronoitua aikatauluja metroliikenteeseen? Tähän mennessa vaihdot ovat toimineet paikoin hyvin kömpelösti.
 
Vai että romut? :D

Kuules vaan, noi vanhemmat dieselit on miljoonaa kertaa parempia kuin mikään nyky diesel tai vaikka ihan sähköbussi. Noita vanhan kunnon Volvo B12BLE:itä ja Scaloja ei kyllä mikään voita! Ne toimii aina.

Varmasti toimivatkin kun ovat yksinkertaisempia kuin uudemmat bussit (paitsi sähköbussit moottorin osalta). Melua ja tärinää on kuitenkin ihan mahdottoman paljon verrattuna mihinkään muihin HSL-alueen busseihin. Matkustajan kannalta bussien luotettavuus taitaa olla niiden aina hyvä puoli.

Nuo kuuluvat jo johonkin museoon, missä niitä voi muistella "vanhoina hyvinä aikoina" ilman, että saa päänsärkyä matkalla töistä kotiin.

:lol: Tuskin ihan syyttä suotta matkustajatkaan valitsee mielummin meidän Sipoon linjat kuin 97:n Itäkeskuksen ja Mellunmäentien välillä. Tämän huomaa hyvin kun välillä ajetaan Itäkeskuksen suuntaan peräkanaa. Vaikka 97 olisi pysähtyneenä jo pysäkillä ja Sipoon bussi vasta edellisessä risteyksessä liikennevaloissa, monet jäävät meitä odottamaan mielummin. On muutamat matkustajat sanoneet ihan suoraakin et menevät mielummin 831/841-844 kuin 97:n "romuilla".

Toki toisten mielestä asia X voi olla romu, toisten taas ei. Jokaisella on oikeus mielipiteensensä.

Tuosta "ne toimii aina" olen eri mieltä. On niitä siniä Volvoja näkynyt Itäkeskuksessa ja pysäkeillä hajonneina. Viime talvena joku HelBin kuljettaja haukkui ihan lyttyyn ne vessassa.
 
Joskus vuodesta 2006 vuoteen 2011 tehtiin tosiaan parhaat bussit. Sekä vanhat Itä-Helsingin liityntälinjojen Scalat että Volvot on parempia kuin useimmat uudet bussit. HelB on myös pitänyt bussit hyvässä kunnossa.
 
5.7.

NF801 Herttoniemen terminaalissa kilvitettynä "94V Kontulankaari". Eipä ole sellaista linjaa ollut olemassa puoleen vuosikymmeneen:D



Lisäksi olen huomannut viimeisen viikon aikana, että monen Sipoon Yutongin sisällä oleva taustapeili on käännetty niin, ettei kuljettaja näe matkustamoa tai toisin päin. Yutongeissa on ymmärtääkseni kamerat keskiovilla, joten kuljettaja näkee poistuvat matkustajat edelleen. Ainoa syy minkä keksin tälle on, että kyseiset kuskit eivät halua moikata bussista poistuvia matkustajia. Nämä havainnot ovat siis olleet kuskien kyydissä jotka eivät ole etuovellakaan tervehtineet kovin mielellään. Tietysti on myös mahdollista, että peilit on käännetty esim. puhdistamisen yhteydessä ja ne ovat vain jäänet noin.

Onko Zigellä tästä yhtään lisätietoa?
 
Takaisin
Ylös