Havaintoja HSL-alueelta - tammikuu 2024

Menee offtopiciksi, mutta mites uudemmat Scaniat? HSL liikenteessä Scaniat nykyhankinnoilla vähenevät pikkuhiljaa vauhdilla

En osaa sanoa mitään noista uusimmista Scanioista (tarkotan siis "Next Gen" Citywide-mallia). Mutta Subista voin sanoa, että on kyllä 100x parempi ajaa kuin OmniExpress. Kuulemani mukaan tiluri OE:t ei oo mitään parasta tai hyvääkään. Mutta InterLink on parempi.
 
En osaa sanoa mitään noista uusimmista Scanioista (tarkotan siis "Next Gen" Citywide-mallia). Mutta Subista voin sanoa, että on kyllä 100x parempi ajaa kuin OmniExpress. Kuulemani mukaan tiluri OE:t ei oo mitään parasta tai hyvääkään. Mutta InterLink on parempi.

Tämä oli täysin uutta ja osin yllätävääkin. Ajattelin Subit ja omnit melko läheisiksi. Mutta kiitos, arvostan tätä arviota.
 
Tämä oli täysin uutta ja osin yllätävääkin. Ajattelin Subit ja omnit melko läheisiksi. Mutta kiitos, arvostan tätä arviota.

Juu ei mitään, oleppahan hyvä! Jos tulee jotain kysyttävää, niin kysy ihmeessä. Laita vaikka Instassa yv:tä (@nukens_busphotos). Kun en tätä JLF:ää aina katso.
 
Kuulemani mukaan tiluri OE:t ei oo mitään parasta tai hyvääkään. Mutta InterLink on parempi.
Yleensä nämä kuulopuheet perustuu esisarjan autoissa olleisiin ongelmiin ja laatu parani kokoajan. Oiva työkalu varsinkin vuosimallista 2010 -> Toki Interlinkin mukana tuli nippu uudistuksia, mutta lähinnä matkustamon puolelle, eikä juurikaan vaikuttaneet kuljettajan jo hyviin työoloihin.
 
Joo aika romuja ne kaikki on.

Ohjaamo on kyllä yks iso floppi ja ahdas. Ainakin mulle, kun itse olen 195cm pitkä. Kunnollista paikkaa laukulle/repulle ei ole, eikä juomapullolle telinettä.

Peilit on oma tarina - esim. Sivupeilit (eli ulkopeilit) on yleensä "rikki" eli niistä ei näe kunnolla. Ja toki myös noi sisäpeilit, jos auto tärisee tyhjiksellä niistä on melkeen mahdoton nähdä oville.

Onneksi Scalalla saa ajaa vielä hetken, eli tarpeeksi pitkään.

Olet oikeassa. Scania Scalat on mukavia myös matkustajalle. Paineilmatekniikalla varustetut ovet kuulostavat (ehkä ovatkin) varmatoimisempia, kuin sähkötekniset ovet.
 
Olet oikeassa. Scania Scalat on mukavia myös matkustajalle. Paineilmatekniikalla varustetut ovet kuulostavat (ehkä ovatkin) varmatoimisempia, kuin sähkötekniset ovet.

Kuljettaja kokemuksen perusteella sanoisin että sähköovet ovat olleet huomattavasti toimintavarmempia.
 
30.1.

KAH 928 / 571 tässä on vielä Helb:n logot

PL 930 / 520, 530
PL 941 / 520

ÅL 88 / 584
 
Olet oikeassa. Scania Scalat on mukavia myös matkustajalle. Paineilmatekniikalla varustetut ovet kuulostavat (ehkä ovatkin) varmatoimisempia, kuin sähkötekniset ovet.

Joo, Scalat on parhaita autoja. Parempaa tällä hetkellä olevaa katuria ei tule olemaan! Scalan paineilmaovet ovat hyviä, mutta joskus saa odotella pitkään että molemmat etuovet rupevat toimimaan pakkasilla... :D Joten siinä mielessä sähköovet ovat parempia, mutta muuten Scala vie kyllä mielestäni kaikessa voiton... :)

---------- Viestit yhdistetty klo 20:25 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:24 ----------

Kuljettaja kokemuksen perusteella sanoisin että sähköovet ovat olleet huomattavasti toimintavarmempia.

Kyllä. Samaa mieltä olen!
 
Joo, Scalat on parhaita autoja. Parempaa tällä hetkellä olevaa katuria ei tule olemaan!

Matkustajana kyllä tuntuu, että monesti penkkeihin pinttynyt hien- tai muun inhottavan haju. Liekö huonoa ilmastointia tai huoltoa syyttää. Tai sitten liian paksua kangasta, joka imee. No tämä matkustaja näkökulmasta. (Olin kiitollinen aikanaan kun Scalat vaihtuivat omneihin)

---------- Viestit yhdistetty klo 20:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:39 ----------

Kyllä. Samaa mieltä olen!

Sähköovista en ole juuri nähnyt huonoa toimintaa. Toisin kuin etenkin manteleissä jatkuvasti talvisin, auki, menee kiinni, lävähtää auki. Jatkuvaa ainakin entiselle 43 linjalla. Joskus kuljettaja joutui tulemaan repimään ovet kiinni, ei ollut yksittäisiä kertoja. Joskus muistan, kun kuljettaja sanoi ettei kyseisiä ovia avata enää tällä reissulla
 
Sähköovista en ole juuri nähnyt huonoa toimintaa. Toisin kuin etenkin manteleissä jatkuvasti talvisin, auki, menee kiinni, lävähtää auki. Jatkuvaa ainakin entiselle 43 linjalla. Joskus kuljettaja joutui tulemaan repimään ovet kiinni, ei ollut yksittäisiä kertoja. Joskus muistan, kun kuljettaja sanoi ettei kyseisiä ovia avata enää tällä reissulla
Masatsin sähköovissa olen nähnyt ja etenkin kuullut olevan paljon ongelmia. Niitä ei onneksi Suomessa taida olla kuin uusissa Volvoissa. Ne ovat myös muita sähkö- ja paineilmaovia hidastoimisempia, mikä vaikeuttaa aikataulussa pysymistä.
 
Matkustajana kyllä tuntuu, että monesti penkkeihin pinttynyt hien- tai muun inhottavan haju. Liekö huonoa ilmastointia tai huoltoa syyttää. Tai sitten liian paksua kangasta, joka imee. No tämä matkustaja näkökulmasta. (Olin kiitollinen aikanaan kun Scalat vaihtuivat omneihin)

560 siirtyi selkeästi 550 Scaloja liikenteen loppuessa, hajun huomasi heti.
 
Masatsin sähköovissa olen nähnyt ja etenkin kuullut olevan paljon ongelmia. Niitä ei onneksi Suomessa taida olla kuin uusissa Volvoissa. Ne ovat myös muita sähkö- ja paineilmaovia hidastoimisempia, mikä vaikeuttaa aikataulussa pysymistä.

Onhan niitä bydeissäkin?
 
Tänään iltapäivällä Scania Citywide Suburban 1185:ssä Linjakilpi näytti tekstiä Ei Linjalla. Oli kuitenkin linjalla 553. Kuljettaja oli tulostanut linjanumeron A4 arkilla etuoveen ja tuulilasin oikeaan alareunaan. Neuvokasta toimintaa Nobinan kuljettajalta.
 
Takaisin
Ylös