Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Tietyssä mielessä nykyinen hinnoittelu ja palvelutaso on heijastelee tätä verkkoajattelua äärimmilleen vietynä. HSL:n tavoitteena tuntuu olevan mahdollisimman pöhöttynyt verkko ja se saavutetaan vetämällä ristisubventio överiksi: kerätään mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman huonolla palvelula sieltä, missä on eniten käyttäjiä että voidaan ajaa maksimimäärä erittäin kannattamatonta bussirallia pitkin peltoja.

Luvut näyttävät komeilta, mutta kyse on yhteiskunnan kokonaisedun vastaisesta sektorioptimoinnista.

Tästä täysin samaa mieltä. Siksi kutsun HSL:ää mielellään YTV:ksi. Se on ihan samanlainen peltobussilafka kuin edeltäjänsäkin.
 
Järjestäytynyt rikollisuus nostaa päätään:

Yle: Natalia maksaa julkisesta liikenteestä vain muutaman euron kuukaudessa – hän kuuluu pummilla matkustavien salaiseen ryhmään


AB kuukausilippu maksaa 70 eur. Sekin on tietysti elämäntapapummeille liikaa.

Tapasin viikonloppuna töissä ihmisen jolla oli 5 euroa tilillä, on asunnot ja työpaikka, 70 euroa voi olla iso summa isolle joukolle ihmisiä. Ovat sitten köyhiä ja vielä useammin ihmisiä joilla ei ole rahankäyttö tai elämänhallinta ihan hoidossa.....
 
Järjestäytynyt rikollisuus nostaa päätään

Liputta matkustaminen ei sentään ole rikos.

Radiossa kerrottiin näistä ringeistä jo kuukausia sitten. Hauska nähdä, että niitä syntyy enemmänkin. Näin käy, kun yhä useampi kokee hinnoittelun kohtuuttomaksi.

Höseli joutuu painimaan aivan uudenlaisten haasteiden kanssa. Onnea matkaan vaan.
 
Liputta matkustaminen ei sentään ole rikos.

Radiossa kerrottiin näistä ringeistä jo kuukausia sitten. Hauska nähdä, että niitä syntyy enemmänkin. Näin käy, kun yhä useampi kokee hinnoittelun kohtuuttomaksi.

Höseli joutuu painimaan aivan uudenlaisten haasteiden kanssa. Onnea matkaan vaan.

Mitä hauskaa varastamisessa on? Onko oikeustajusi nyrjähtänyt kokonaan?

Myymälävarkailla on varmaan jo vastaavia rinkejä. Onko sekin hauskaa?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:54 ----------

Tapasin viikonloppuna töissä ihmisen jolla oli 5 euroa tilillä, on asunnot ja työpaikka, 70 euroa voi olla iso summa isolle joukolle ihmisiä. Ovat sitten köyhiä ja vielä useammin ihmisiä joilla ei ole rahankäyttö tai elämänhallinta ihan hoidossa.....

Rahat loppu syystä tai toisesta. Ratkaisuksi sitten syntyy varastaminen. Ei hyvä.
 
Mitä hauskaa varastamisessa on? Onko oikeustajusi nyrjähtänyt kokonaan?

Pidän pienimuotoisesta, rauhanomaisesta kansalaistottelemattomuudesta. Höseli on hinnoitellut tuotteensa ulos – sitä saa mitä tilaa.

Noin lähtökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että matkustajalla pitää olla lippu ja sen vuoksi kannatan metroon porttirahastusta, olen aina kannattanut. Kannatan myös sitä, että se lippu on helppo hankkia esim. kolikoilla vaunussa olevasta automaatista. Mutta Höseli tekee kaikkensa, jotta lippuja ei saisi mistään ja jotta liputtomuutta ei valvottaisi oikein mitenkään. Noin siinä sitten käy.
 
Noin lähtökohtaisesti olen kyllä sitä mieltä, että matkustajalla pitää olla lippu ja sen vuoksi kannatan metroon porttirahastusta, olen aina kannattanut. Kannatan myös sitä, että se lippu on helppo hankkia esim. kolikoilla vaunussa olevasta automaatista. Mutta Höseli tekee kaikkensa, jotta lippuja ei saisi mistään ja jotta liputtomuutta ei valvottaisi oikein mitenkään. Noin siinä sitten käy.
Sitten pitäisi saada porttirahastus (tai konduktöörit takaisin) myös lähijuniin, rahastajat takaisin ratikoihin ja runkobusseihin. Ja kaikkea muuta.
Ja ilman muuta lippuautomaatti joka bussiin ja ratikkaan.
 
Samaa mieltä kuin 339-DF: kansalaistottelemattomuus voi olla ihan kohtuullista ja aiheellista.

a) Asuminen on sohellettu pks:lla todella kalliiksi. Kiitos poliitikkojen ja virkamiesten
b) Pks:n yhdyskuntarakenteesta valtaosa on surullista lähiömattoa, jossa asuminen edellyttää liikkumista palvelujen ja työn perässä
c) Pienituloisella ei ole mitään saumoja asua niissä osoitteissa, joissa kaikki on kävelyetäisyydellä
d) Matkustajakilometri-HSL toimillaan edesauttaa yhdyskuntarakenteen hajoamista. Subventoidaan isosti pitkiä matkoja, ylihinnoitellaan lyhyet

Sitä niittää mitä kylvää.

Jos vuokran jälkeen jää alle tonni käteen ja on lapsiakin elätettävänä, niin liikkuminen kympillä kuussa 70 euron sijaan on merkittävä säästö. En kannata ilmaista joukkoliikennettä, eikä kuukauden kautta nyt tarvitse ihan kympilläkään saada, mutta toisaalta 70 euroa on jo melko paljon ja varsinkin, jos tarve on verrattain lyhyille matkoille 30-40 kertaa kuussa. Eli jos nyt käy jostain Mellun/Jakomäestä Itiksessä duunissa. Alle kymmenen kilometrin matkoja, jotka kokonaan tai merkittäviltä osin metrolla, jossa on tuolla osuudella paljon tilaa. Ts. matkojen järjestäminen ei maksa HSL:lle juuri mitään, mutta sitten siitä kerätään hirveät massit, jotka syydetään johonkin tilataksiliikenteeseen Jollaksessa.
 
Sitten pitäisi saada porttirahastus (tai konduktöörit takaisin) myös lähijuniin, rahastajat takaisin ratikoihin ja runkobusseihin. Ja kaikkea muuta.
Ja ilman muuta lippuautomaatti joka bussiin ja ratikkaan.

Periaatteessa kyllä. Nykymaailmassa honor system ei vaan enää toimi, jos on koskaan toiminutkaan. Lähijunissahan on tavallaan konduktöörit, ne vaan ei tee siellä yhtään mitään, mikä nyt on niin hullu lopputulema, että vain Höseli voi päätyä sellaiseen. Myös ratikoissa ja busseissa voi olla portit, jotka aukeaa QR-koodilla, mutta Höselin lipuissa se QR on tietysti mahdottomuus.

Mikään järjestelmä ei estä liputtomuutta täydellisesti, mutta nykyinen järjestelmä nykyisine lipunhintoineen suorastaan kannustaa siihen, ja nämä pummiringit ovat siitä hyvä esimerkki. Niille ei voi yhtään mitään – kuinka hullussa maailmassa me elämme?

Höseli taistelee tätä vastaan nostamalla tarkastusmaksun 80 eurosta sataseen, eikä suinkaan tarkastajien määrää lisäämällä. Höselin näkökulmasta loogista, koska puolet tarkastusmaksuista jää joka tapauksessa maksamatta eikä tarkastustoiminta kata edes kulujaan. Mutta pummiringin kannalta tuollakaan ei ole mitään merkitystä. Jos ringissä on nyt 40 henkeä ja kun Höselin tehokas partiotoiminta onnistuu saamaan kolme tarkastusmaksua kuussa aikaiseksi, niin rinkiläisille se kulu on 6 €/kk. Jatkossa rinkiin otetaan 10 henkeä lisää, niin tasapaino säilyy samana.

Väitän, että jos AB-kuukausilippu maksaisi 35 € ja ratikkakertalippu 1,90 €, niin mitään pummirinkejä ei koskaan syntyisi.
 
Yksipuolinen artikkeli, eihän siinä mainittu mitään lipunmyyntipisteistä eikä automaateista.

Olisiko Sipilän teksti ollut sinun mielestäsi parempi jos hän kertoisi siinä että Höseli aikoo poistaa kaikki automaatit?
 
HSL on ryhtynyt perimään kortin latauksesta kunnan omassa palvelupisteessä lisämaksua. En oikein ymmärrä, jo lapsena opin että kunnalla on oltava tiski jossa voi maksaa kunnalle menevän maksun ilman lisämaksuja. Tuolloin olivat pankit ryhtyneet perimään pankissa maksamisesta pientä lisämaksua. Vaatimus tästä riskistä taisi olla kuntalaissa. Missä on Helsingin tämä tiski? Jos ei ole, niin missä kirjastossa ja milloin on HSL'n virkailija neuvomassa asiakkaita kortin lataamisessa?
 
Takaisin
Ylös