Helsingin metro on saanut tämänvuotisen Itä-Helsinki-palkinnon.
Helsingin Sanomien uutinen aiheesta
HKL:n tiedote
Helsingin Sanomien uutinen aiheesta
HKL:n tiedote
Viimeksi muokattu:
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Eiköhän se ihan positiivista ole ollut. Vielä 1980-luvulla Vuosaari oli yksi ongelmalähiöistä. Ei sinne melkein uskaltanut mennä, kun uutisoitiin kaikenmaailman jengeistä ja jengitappeluista. Kaupunginosan kehittämisen myötä (metro oli keskeinen mutta tietenkin vain yksi osa sitä kehitystä) Vuosaari siistiytyi monien silmissä merkittävästi. Aurinkolahti koetaan jopa jonkinlaisena statusjuttuna. Olisiko sitten mitään Aurinkolahtia tullut ilman metroa, on vaikea sanoa.339-DF sanoi:Tuo perustelu "Palkinnon perusteluissa metroa kuvattiin merkittävimpänä Itä-Helsingin kasvua ja kehitystä vauhdittaneena tekijänä." on jotenkin surkuhupaisa. Ihan tottahan se on, mutta onko se kehitys ollut positiivista?
ultrix sanoi:Berliinissä syy on ainakin täysin valtapoliittis-historiallinen.
Kiinnittäisin huomiota siihen, että erilaisia lähiöprojekteja ja ongelma-alueiden parannushankkeita on harratstettu joka puolella. Se, että niitä on tehty Itä-Helsingissä ei johdu siitä, että siellä on metro. Näin ollen myöskään ongelma-alueiden paraneminen ei johdu siitä, että siellä on metro. Muuten kai esim. Jakomäki ei olisi rauhoittunut, ei myöskään metrottoman Espoon Karakallio, Matinkylä tai Soukka.339-DF sanoi:Kyllä se varmasti on näin. Itä-Helsingin ongelmat eivät johdu siitä, että sinne tuli metro. Eikä metroa tullut Itä-Helsinkiin siksi, että siellä oli/on ongelmia. Jos Itästadin mainetta ja metroa yritettäisiin liittää yhteen jonkinlaiseen syy-seuraussuhteeseen, niin laaja tutkimus saattaisi jotain tällaista löytääkin.
Aivan. Tällaisia palkintoja annetaan "sattumalta" juuri nyt, kun Espoon valtuuston päätettäväksi tulee jälleen kerran metro. Minkähän tähden tällaista asiaa ei ole oivallettu aikaisemmin, kun metropäätös ei ollut ajankohtainen asia?339-DF sanoi:Mulla vaan oli pointtina se, että kun noin yleisesti ottaen Itä-Helsingin kehitystä ei pidetä kovin positiivisena, niin tuntui jotenkin hassulta, että sanotaan, että se kehitys johtuu metrosta. Koska mulle ainakin tulee silloin sellainen tunne, että se Itä-Helsingin (negatiivinen) kehitys on jotenkin metron ansio (lue: vika). Ja sitähän ei varmasti tarkoitettu, kun palkinto nimenomaan annettiin hyvässä hengessä ja länsimetron puffaamiseksi.
Näkemys se tuokin varmasti on... Oma näkemykseni on koko lailla toisenlainen. Päätin muutama vuosi sitten, olisiko ollut kesällä 2003 tai 2004, mennä tuttujen suosituksesta katsomaan sitä hienoa Aurinkolahtea. Menin VS:n metrolla perille asti ja otin liityntäbussin (silloinen 90A), koska kuvittelin Anteron tavoin ko. kaupunginosan sijaitsevan sen verran etäällä metrolta, että sinne muka pitää mennä jatkoyhteysbussilla. Kun olin istunut parisen minuuttia bussissa sen lähdettyä, huomasin että Aurinkolahti olikin jo jäänyt taakse ja poistuin pikaisesti bussista ja lähdin kävelemään takaisintulosuuntaan. Ja sieltähän se Aurinkolahti löytyikin. Aurinkolahdessa sitten oivalsin, että liityntäbussista olisi pitänyt poistua jo suunnilleen ensimmäisellä välipysäkillä. Noin lyhyet matkat minä periaatteessa kävelen aina - en ehkä kaikista pahimmassa kaatosateessa niin mielelläni. Aurinkolahti on tietenkin iso alue ja osa siitä on hieman etäällä kävelymatkaksi, mutta täysin käveltävissä oleva matka se keskimäärin on se etäisyys Columbukselta ja metrolta.Antero Alku sanoi:Näin ollen Aurinkolahti ei ole metrokaupunginosa, sillä se ei ole kävelymatkan päässä metrosta. Joka asunnolla on autopaikka, kellaripaikoitus on yleinen käytäntö. Hinnat ovat sitä luokkaa, että auton hankinta ei ole rahasta kiinni asuntoon riittävällä tulotasolla. Ja kun alueella käy, kaiken tämän myös näkee. Aurinkolahtelaisten kontakti metroon taitaa olla se, kun junan näkee kääntöraiteella Kolumbuksen ruokaostoksilla sekä Vuosaaren sillalla.
Tuollaiset liturgiat kuuluvat kaikista vähiten joukkoliikenneihmisten ja kestävän kehityksen puolestapuhujien suuhun! Jos ja kun haluamme rakentaa sellaista yhdyskuntaa, jossa energiankulutus ja kokonaispäästötaso per asukas saadaan kestävälle tasolle, kannattaa tuollaiset utopiat jättää taka-alalle heti kättelyssä. Lisäksi kaikki tiedämme erittäin hyvin, että pientaloissa asuminen väljästi meren tai järven rannalla kaukana naapureista ei tue edes linja-autoin hoidettua joukkoliikennettä saati sitten jotain massakuljetusjärjestelmää, olipa tämä viimeksi mainittu sitten pikaraitiotie, lähijuna tai metro.Antero Alku sanoi:Tilastollisesti on valitettavasti niin, että se tapa toteuttaa metroa joka Helsingissä on käytäntönä, ei kuulu suomalaisten asunnonhankintapreferensseihin. Suomalaiset haluavat pienimuotoista ja luonnonläheistä asumista, jota ei voi toteuttaa kävelyetäisyydellä metroasemasta siten, että matkustajamäärät perustelisivat metron kalliita investointeja.
Tuohon "asumisunelmaan" ei sitten kuulu joukkoliikenne ollenkaan. Pihallahan pitää lisäksi olla oma auto jokaiselle perheenjäsenelle. Isännällä on tietysti puolitoista autopaikkaa vievä kaupunkimaasturi. Eivät he sitten kaipaa edes kutsutaksia saati pikaratikkaa.Antero Alku sanoi:Tilastollisesti on valitettavasti niin, että se tapa toteuttaa metroa joka Helsingissä on käytäntönä, ei kuulu suomalaisten asunnonhankintapreferensseihin. Suomalaiset haluavat pienimuotoista ja luonnonläheistä asumista, jota ei voi toteuttaa kävelyetäisyydellä metroasemasta siten, että matkustajamäärät perustelisivat metron kalliita investointeja
Rattivaunu sanoi:N
Tuollaiset liturgiat kuuluvat kaikista vähiten joukkoliikenneihmisten ja kestävän kehityksen puolestapuhujien suuhun! Jos ja kun haluamme rakentaa sellaista yhdyskuntaa, jossa energiankulutus ja kokonaispäästötaso per asukas saadaan kestävälle tasolle, kannattaa tuollaiset utopiat jättää taka-alalle heti kättelyssä. Lisäksi kaikki tiedämme erittäin hyvin, että pientaloissa asuminen väljästi meren tai järven rannalla kaukana naapureista ei tue edes linja-autoin hoidettua joukkoliikennettä saati sitten jotain massakuljetusjärjestelmää, olipa tämä viimeksi mainittu sitten pikaraitiotie, lähijuna tai metro.