Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Aloitan uuden ketjun Vriston viestin vastauksella.
Ketjun taustana on se Vriston sekä HKL:n suunnitteluyksikön entisen ja nykyisen suunnittelupäällikön esittämä ajatus, että Helsingin raitiotiet (nykyisellään) ovat olemassa vain "imagosyistä" ja bussiliikenne olisi ko. linjoille edullisempi ja mahdollisesti parempi vaihtoehto.
Itse pyrin esittämään ketjussa ajatuksia, miksi Helsingin raitiotiet kuitenkin kannattaa säilyttää ja niitä kehittää.
Yhtä hyvin otsikoksi olisi voinut laittaa "Helsingin raitioteiden lakkauttaminen?" mutta kun tämä on onneksi kuitenkin poliittisesti mahdoton vaihtoehto.
Helsingissä on valitettavasti sellainen joukkoliikenteen suunnittelukäytäntö, jossa bussi, trollikka tai metro pyritään esittämään raitiotietä edullisempana sellaisissa sovelluksissa, joissa ne eivät sitä ole.
Tällaisia ovat esimerkiksi Helsingin kantakaupungin laajennusalueiden raitiotiet, Laajasalo, Viikki tai Jokeri, joille erityisesti HKL:n suunnittelyksikkö on esittänyt sekä metroa että busseja raitiotietä edullisempina vaihtoehtoina.
Helsingissä raitiotien laajentaminen kantakaupunkiin ja noin Jokerin tasolle sekä Raide-Jokeri ovat kansainvälisen kokemuksen mukaan tehokas keino lisätä joukkoliikenteen matkamääriä ja liikennöintikustannuksia nousua kohden. Ongelmana vain on, että tällä hetkellä Helsingissä ja Suomessa ei vaikuta olevan osaamista tähän kehitystyöhön.
Helsingin raitiotien lakkauttaminen ja korvaaminen linja-autoilla (diesel tai johdinauto) johtaisi:
- Keskustalinjaston liikennöintinopeuden laskuun
- Tarvittavan yksikkömäärän merkittävään kasvuun
- Joukkoliikenteen energiankulutuksen ja päästöjen lisääntymiseen
- Joukkoliikenteen luotettavuuden ja säännöllisyyden heikkenemiseen edelleen
- Joukkoliikenteen matkamäärien ja kulkumuoto-osuuden merkittävään laskuun
Keskustalinjaston ominaisuudet eivät ole samat kuin sen kanssa nykyisin osittain päällekkäisen esikaupunkilinja-autolinjaston.
Ketjun taustana on se Vriston sekä HKL:n suunnitteluyksikön entisen ja nykyisen suunnittelupäällikön esittämä ajatus, että Helsingin raitiotiet (nykyisellään) ovat olemassa vain "imagosyistä" ja bussiliikenne olisi ko. linjoille edullisempi ja mahdollisesti parempi vaihtoehto.
Itse pyrin esittämään ketjussa ajatuksia, miksi Helsingin raitiotiet kuitenkin kannattaa säilyttää ja niitä kehittää.
Yhtä hyvin otsikoksi olisi voinut laittaa "Helsingin raitioteiden lakkauttaminen?" mutta kun tämä on onneksi kuitenkin poliittisesti mahdoton vaihtoehto.
Kuin tikkaria vietäisiin lapselta pois, kun ehdotetaan, että laitetaankin trollikkaa, metroa tai jotain muuta joukkoliikennevälinettä ratikan tilalle.
Helsingissä on valitettavasti sellainen joukkoliikenteen suunnittelukäytäntö, jossa bussi, trollikka tai metro pyritään esittämään raitiotietä edullisempana sellaisissa sovelluksissa, joissa ne eivät sitä ole.
Tällaisia ovat esimerkiksi Helsingin kantakaupungin laajennusalueiden raitiotiet, Laajasalo, Viikki tai Jokeri, joille erityisesti HKL:n suunnittelyksikkö on esittänyt sekä metroa että busseja raitiotietä edullisempina vaihtoehtoina.
Helsingissä raitiotien laajentaminen kantakaupunkiin ja noin Jokerin tasolle sekä Raide-Jokeri ovat kansainvälisen kokemuksen mukaan tehokas keino lisätä joukkoliikenteen matkamääriä ja liikennöintikustannuksia nousua kohden. Ongelmana vain on, että tällä hetkellä Helsingissä ja Suomessa ei vaikuta olevan osaamista tähän kehitystyöhön.
jos Helsingin raitiotiet päätettäisiin vaikkapa lakkauttaa ja tilalle vaikkapa nivelbusseilla liikennöitävät bussilinjat, jotka eivät olisi trollikoita, vaan dieselbusseja? Helsingissä ei olisikaan enää niitä rakkaita "museoraitioteitä", joita ne minun mielestäni nykyään ovat.
Helsingin raitiotien lakkauttaminen ja korvaaminen linja-autoilla (diesel tai johdinauto) johtaisi:
- Keskustalinjaston liikennöintinopeuden laskuun
- Tarvittavan yksikkömäärän merkittävään kasvuun
- Joukkoliikenteen energiankulutuksen ja päästöjen lisääntymiseen
- Joukkoliikenteen luotettavuuden ja säännöllisyyden heikkenemiseen edelleen
- Joukkoliikenteen matkamäärien ja kulkumuoto-osuuden merkittävään laskuun
Keskustalinjaston ominaisuudet eivät ole samat kuin sen kanssa nykyisin osittain päällekkäisen esikaupunkilinja-autolinjaston.