- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Aikataulu-uudistuksen yhteydessä Pendolinot ryhtyivät pysähtymään Tikkurilassa ja VR on puffannut Tikkurilan lentokenttäyhteyksiä. Paljon olisi kuitenkin vielä tehtävää.
Kuvitellaanpa että lähden Tampereelta junalla ja haluan nousta koneeseen Vantaalta. (Jätän huomiotta sinänsä hyvin toimivan Paunun bussivuoron tässä yhteydessä, sillä se kestää noin 2 tuntia parhaimmillaan, ja sitäpaitsi tarkoitus on tarkastella nimenomaan VR:n yhteyksiä lentoasemalle.) Finnairin Euroopan aamulennot lähtevät tyypillisesti klo 7-9 välillä. Ensimmäinen juna Tampereelta lähtee 4.02 ja saapuu Tikkurilaan 6.13. Eipä ole vauhtihirmu, Pendolino antaisi enemmän aikaa yöunelle. (Vertailun vuoksi 6.30 lennolla Tampereelta ehtii samoille lennoille, kotoa voi lähteä taksilla vasta klo 5.00 jälkeen eli puolitoista tuntia myöhemmin.)
Ensimmäinen ongelma Tikkurilassa on bussin aikataulu. VR:n linkittämältä YTV:n sivulta löytyy lähtöajat vain Mellunmäestä lentoaseman suuntaan (Tikkurilan kautta). Tiedän kyllä suunnilleen missä Mellunmäki on, mutta mikä on ajoaika sieltä Tikkurilaan? Ja mistä voi olettaa että satunnaisena matkustajana saisin sen helposti selville? Noihin aikoihin Mellunmäestä näyttää jo lähtevän busseja 10 minuutin välein mutta liikennöidäänkö Tikkurilasta vielä varhaisen, pidemmän vuorovälin mukaan, millä saattaisi myöhästyä lennolta?
Tikkurilan asemalla on kyllä pieni sininen opaskyltti osoittamassa lentokenttäbussin suuntaan, mutta pysäkki on ihan tavallinen bussipysäkki jossain vähän matkan päässä asemarakennuksesta. Linjatunnus on "intuitiivinen" numero 61, ja samoin bussi ainakin viimeksi sillä matkustaessani oli tavallinen paikallisliikenteen bussi.
Reitti Tikkurilan asemalta lentoasemalle puolestaan kiertelee ja kaartelee tarpeettoman pitkään pitkin Vantaan asuma-alueita ennen kääntymistään Lentoasematielle. Siinä ehtinee jo epäusko lennolle ehtimisestä nousta mieleen.
Kuvitellaanpa sitten että olen ulkomaalainen, Suomeen ensimmäistä kertaa saapuva kieliummikko ja yritän päästä Tampereen-junaan. Saavun luonnollisesti jollakin illan Euroopan-lennoista, jotka pääsääntöisesti saapuvat klo 22-23 välillä.
Viimeinen juna Tampereelle lähtee Tikkurilasta jo 22.46 eli siihen ehtiminen on lähes mahdotonta muutoin kuin jos kone laskeutuu klo 22.00, ei ole kirjattua matkatavaraa ja pääsen optimistisesti laskien hyppäämään taksiin klo 22.20, jolloin juuri ja juuri ehdin junaan jos tiedän mihin suuntaan juoksen.
Argumentoinnin vuoksi kuvitellaan kuitenkin, että junat vielä kulkevat. Mihin suunnistan terminaalin saapuvien aulasta? Nuoli osoittaa bussipysäkkien suuntaan, mutta enpä saa mistään juuri selville mikä bussi kulkee asemalle (tai mikä edes lähimmän rautatieaseman nimi on). Jos paikalliset opastavat, saatan päätyä bussiin 61 ja päästä perille (ostettuani ensin matkalipun kuljettajalta käteisellä), mutta sittenkin epäilys vaivaa kun bussi kiertelee niin kovasti. Tikkurilan asemalle saapuminen pitää päätellä ikkunoista ulos katsomalla, eikä herkkäuskoisempi välttämättä luulisi Tikkurilan asemaa isoksi asemaksi. Riski bussin mukana Mellunmäkeen jatkamisesta on ilmeinen. Kuulutukset ja infonäytöt bussissa sisällä auttaisivat asiaa.
Tikkurilan asemalla pitäisi sitten ostaa lippu joko lipunmyynnistä (jos on enää auki) tai automaatista (missä eivät käy ulkomaiset luottokortit). Samoin pitäisi osata oikealle laiturille. Tosin jo puolenkin tunnin odotus marraskuun pimeydessä Tikkurilan aseman laiturilla saa suomalaisenkin värisemään sekä vilusta että mahdollisesti pelosta. Ilta-aikaan asema on sen verran lähellä Tikkurilan keskustaa, että epäsosiaalisen aineksen voi kuvitella kuljeskelevan siellä päin, mutta toisaalta sen verran kaukana ja autio että muiden ihmisten tuomaa turvaa ei ole. Ei ole myöskään viihtyisiä ja/tai edes lämmitettyjä odotustiloja. Näin Suomi näyttää todelliset kasvonsa sitkeälle ulkomaanelävälle, joka bisnesluokasta tultuaan saa värjötellä ilman lämpöä, suojaa ja turvaa yksin aseman laiturilla, jos on ikinä sinne saakka edes päässyt.
Seuraavassa joitakin näkemyksiä siitä, mitä parannettavaa olisi jotta edellä esitetyltä voidaan välttyä.
Nykyisin juna- ja bussiliput ovat täysin erilliset. Linjasta 61 pitäisi sen sijaan tehdä junabussiyhteys, johon VR voisi myydä lippuja oman varausjärjestelmänsä kautta. Järjestelmäintegraatiota ei tarvittaisi, kun bussiin ei tarvita paikkavarausta. VR vain tilittäisi YTV:lle myytyjen bussilippujen hinnan. Samoin bussin aikataulut voisi ladata VR:n varausjärjestelmään, jolloin yhdelle lipulle voitaiisiin myydä yhteys Tampere-Tikkurila-lentoasema. (Miksipä muuten sama ei toimisi niinkin, että voisin ostaa Tampere-Helsinki -lipun jatkoksi joko Helsingin sisäisen tai seutulipun jatkomatkaa varten joko metrolla tai bussilla. Nykyisin onnistuu vaihto vain VR:n lähijuniin. Eikä kai mikään estäisi toteuttamasta samaa myös Helsinki-Tampere + Tampereen sisäinen lippu suuntaan.)
Jos oikein fiksusti toimittaisiin, VR:n varausjärjestelmä voitaisiin integroida Amadeukseen, jolloin Finnair voisi myydä codeshare-menettelyllä paikkoja suoraan esim. tiettyjen Pendolinojen ykkösluokkiin. Ko. junilla olisi siis myös Finnairin codeshare-lentonumerot. Samalla luonnollisesti menisi myös sen bussilipun myynti kunhan merkintä saataisiin tulostettua lippuun ja raha VR:n kautta tilitettyä YTV:lle. (Ilman järjestelmäintegraatiotakin pärjättäisiin blokkaamalla joukko paikkoja VR:n järjestelmässä ja myymällä ne Amadeuksen kautta, mutta tällöin paikkoja ei voisi dynaamisesti siirtää varaustilanteen mukaan järjestelmien kesken vaan Amadeus saattaisi myydä ei-oota vaikka VR:llä paikkoja vielä olisi, tai päinvastoin.)
Tuo bussi 61 kiertelee liikaa. Ideaali olisi suora ja nopea dedikoitu bussiyhteys. Siihen tosin ei välttämättä olisi matkustajia. Jos on pakko käyttää linjaa 61, niin ainakin bussi pitäisi teipata yltäpäältä hevosen kokoisin VR:n logoin, junan kuvin ja Airport-tekstein tms. Aikataulut pitäisi ehdottomasti olla saatavilla Tikkurilan asema - lentoasema -välille. Pysäkki pitäisi siirtää erilleen muista busseista, mahdollisimman lähelle asematunnelin suuta.
Asemalla pitäisi olla parin metrin välein keskikokoisen naudan kokoisia opastekylttejä lentoasemabussille. Samoin pitäisi olla kunnolliset ja tasokkaat odotustilat myös lentomatkustajien odotella sisätiloissa myös myöhään illalla. Sopivaa viihdettä saisi vaikka TV-monitoreista, joissa näytettäisiin BBC World -uutiskanavan kuvaa. Ihmisen läsnäoloa kaivattaisiin esimerkiksi myöhään auki olevan ja näkyvästi sijoitetun lipunmyynnin muodossa ja vähintäänkin automaatista pitäisi pystyä ostamaan liput myös ulkomaisilla luottokorteilla.
Myös lentoasemalle tarvittaisiin VR:n junamaatteja saapumishalliin. Niistä saisi ostettua kombilipun bussiyhteyteen ja junaan, ja automaattien yhteydessä pitäisi olla esitehyllyjä sekä isoja opastejulisteita bussiyhteydestä ja sen lähtöpysäkistä. Opasteet lähtöpysäkille pitäisi olla myös näkyvästi ja parin metrin välein koko matkan. Pysäkin pitäisi sijaita kunnollisen katoksen alla.
Varhaiseen aamuun tarvittaisiin 1-2 Pendolinoa lisää ainakin Tampereen suunnasta (samoin tietysti myös Lahden suunnasta). Iltaan ja yöhön tarvittaisiin 2-4 Pendolinoa lisää pohjoisen suuntaan (tämä siksi, että jos lento myöhästyy, on ikävä jäädä myös viimeisestä junasta -- ja toisaalta liian pitkä odotusaika kovin myöhään illalla käy hermoille kun haluaisi vain jatkaa kotia/matkakohdetta kohti). Jos haluttaisiin palvella myös tilauslentomatkustajia, niin pari-kolme Pendolino-vuoroa (tai hätätilassa paikallisjunaa) saatettaisiin tarvita myös sydänyön tunteihin samaan tapaan kuin Paunu ajaa läpi yön.
Lisäksi lähtöselvitys pitäisi voida tehdä lähtiessä jo ennen Helsinki-Vantaalle saapumista. Tämän toteuttaminen helpottunee kunhan lentoasemalla siirrytään yhteiskäyttöisiin lähtöselvitysautomaatteihin. Tällöin voisi Tampereen (ja Lahden) rautatieasemille sijoittaa automaatit. Kaikkein hyödyllisintä olisi kuitenkin jos tuon reilun tunnin matkan aikana voisi junassa tehdä lähtöselvityksen. Esimerkiksi Pendolinon ensimmäisen luokan eteisen seinään voisi tilan salliessa upottaa lentoyhtiöiden yhteiskäyttöisen lähtöselvitysautomaatin, joka olisi esim. GPRS:n kautta yhteydessä lentoaseman verkkoon. Tällä automaatilla matkustaja voisi itse tulostaa tarkastuskorttinsa ja matkatavaralipukkeensa, jolloin lentoasemalla voisi suoraan luovuttaa matkatavarat ilman sen kummempia muodollisuuksia ja kävellä turvatarkastukseen.
Aikanaan Marja-rata tulee muuttamaan hieman tilannetta sikäli, että bussin sijasta vaihto tapahtuu junaan, mutta monet hankaluudet jäävät silti olemaan eivätkä houkuttelevuus/helppous ja yhteyden nopeus ole samaa luokkaa kuin johtamalla kaukojunat suoraan lentoaseman ali. Marja-ratahan palvelee lähinnä vain Aviapoliksen kiinteistökehityshankkeita eikä sillä ole juuri valtakunnallista hyötyä, vaikka toisin jatkuvasti väitetään.
Oli miten oli, paljon olisi tehtävää myös nykyisen bussiyhteyden saattamisessa käyttökelpoiseen kuntoon. Nykyisellään on lähinnä fantasiaa että se saisi laajempaa suosiota matkusjien keskuudessa. Yllä on esitetty joitakin ehdotuksia, mutta ongelma on, että niiden toteuttaminen ei kohdistu selkesti millekään keskitetylle taholle vaan todennäköisesti ajatuksia pallotellaan eikä kukaan loppujen lopuksi tee mitään tilanteen parantamiseksi.
Kuvitellaanpa että lähden Tampereelta junalla ja haluan nousta koneeseen Vantaalta. (Jätän huomiotta sinänsä hyvin toimivan Paunun bussivuoron tässä yhteydessä, sillä se kestää noin 2 tuntia parhaimmillaan, ja sitäpaitsi tarkoitus on tarkastella nimenomaan VR:n yhteyksiä lentoasemalle.) Finnairin Euroopan aamulennot lähtevät tyypillisesti klo 7-9 välillä. Ensimmäinen juna Tampereelta lähtee 4.02 ja saapuu Tikkurilaan 6.13. Eipä ole vauhtihirmu, Pendolino antaisi enemmän aikaa yöunelle. (Vertailun vuoksi 6.30 lennolla Tampereelta ehtii samoille lennoille, kotoa voi lähteä taksilla vasta klo 5.00 jälkeen eli puolitoista tuntia myöhemmin.)
Ensimmäinen ongelma Tikkurilassa on bussin aikataulu. VR:n linkittämältä YTV:n sivulta löytyy lähtöajat vain Mellunmäestä lentoaseman suuntaan (Tikkurilan kautta). Tiedän kyllä suunnilleen missä Mellunmäki on, mutta mikä on ajoaika sieltä Tikkurilaan? Ja mistä voi olettaa että satunnaisena matkustajana saisin sen helposti selville? Noihin aikoihin Mellunmäestä näyttää jo lähtevän busseja 10 minuutin välein mutta liikennöidäänkö Tikkurilasta vielä varhaisen, pidemmän vuorovälin mukaan, millä saattaisi myöhästyä lennolta?
Tikkurilan asemalla on kyllä pieni sininen opaskyltti osoittamassa lentokenttäbussin suuntaan, mutta pysäkki on ihan tavallinen bussipysäkki jossain vähän matkan päässä asemarakennuksesta. Linjatunnus on "intuitiivinen" numero 61, ja samoin bussi ainakin viimeksi sillä matkustaessani oli tavallinen paikallisliikenteen bussi.
Reitti Tikkurilan asemalta lentoasemalle puolestaan kiertelee ja kaartelee tarpeettoman pitkään pitkin Vantaan asuma-alueita ennen kääntymistään Lentoasematielle. Siinä ehtinee jo epäusko lennolle ehtimisestä nousta mieleen.
Kuvitellaanpa sitten että olen ulkomaalainen, Suomeen ensimmäistä kertaa saapuva kieliummikko ja yritän päästä Tampereen-junaan. Saavun luonnollisesti jollakin illan Euroopan-lennoista, jotka pääsääntöisesti saapuvat klo 22-23 välillä.
Viimeinen juna Tampereelle lähtee Tikkurilasta jo 22.46 eli siihen ehtiminen on lähes mahdotonta muutoin kuin jos kone laskeutuu klo 22.00, ei ole kirjattua matkatavaraa ja pääsen optimistisesti laskien hyppäämään taksiin klo 22.20, jolloin juuri ja juuri ehdin junaan jos tiedän mihin suuntaan juoksen.
Argumentoinnin vuoksi kuvitellaan kuitenkin, että junat vielä kulkevat. Mihin suunnistan terminaalin saapuvien aulasta? Nuoli osoittaa bussipysäkkien suuntaan, mutta enpä saa mistään juuri selville mikä bussi kulkee asemalle (tai mikä edes lähimmän rautatieaseman nimi on). Jos paikalliset opastavat, saatan päätyä bussiin 61 ja päästä perille (ostettuani ensin matkalipun kuljettajalta käteisellä), mutta sittenkin epäilys vaivaa kun bussi kiertelee niin kovasti. Tikkurilan asemalle saapuminen pitää päätellä ikkunoista ulos katsomalla, eikä herkkäuskoisempi välttämättä luulisi Tikkurilan asemaa isoksi asemaksi. Riski bussin mukana Mellunmäkeen jatkamisesta on ilmeinen. Kuulutukset ja infonäytöt bussissa sisällä auttaisivat asiaa.
Tikkurilan asemalla pitäisi sitten ostaa lippu joko lipunmyynnistä (jos on enää auki) tai automaatista (missä eivät käy ulkomaiset luottokortit). Samoin pitäisi osata oikealle laiturille. Tosin jo puolenkin tunnin odotus marraskuun pimeydessä Tikkurilan aseman laiturilla saa suomalaisenkin värisemään sekä vilusta että mahdollisesti pelosta. Ilta-aikaan asema on sen verran lähellä Tikkurilan keskustaa, että epäsosiaalisen aineksen voi kuvitella kuljeskelevan siellä päin, mutta toisaalta sen verran kaukana ja autio että muiden ihmisten tuomaa turvaa ei ole. Ei ole myöskään viihtyisiä ja/tai edes lämmitettyjä odotustiloja. Näin Suomi näyttää todelliset kasvonsa sitkeälle ulkomaanelävälle, joka bisnesluokasta tultuaan saa värjötellä ilman lämpöä, suojaa ja turvaa yksin aseman laiturilla, jos on ikinä sinne saakka edes päässyt.
Seuraavassa joitakin näkemyksiä siitä, mitä parannettavaa olisi jotta edellä esitetyltä voidaan välttyä.
Nykyisin juna- ja bussiliput ovat täysin erilliset. Linjasta 61 pitäisi sen sijaan tehdä junabussiyhteys, johon VR voisi myydä lippuja oman varausjärjestelmänsä kautta. Järjestelmäintegraatiota ei tarvittaisi, kun bussiin ei tarvita paikkavarausta. VR vain tilittäisi YTV:lle myytyjen bussilippujen hinnan. Samoin bussin aikataulut voisi ladata VR:n varausjärjestelmään, jolloin yhdelle lipulle voitaiisiin myydä yhteys Tampere-Tikkurila-lentoasema. (Miksipä muuten sama ei toimisi niinkin, että voisin ostaa Tampere-Helsinki -lipun jatkoksi joko Helsingin sisäisen tai seutulipun jatkomatkaa varten joko metrolla tai bussilla. Nykyisin onnistuu vaihto vain VR:n lähijuniin. Eikä kai mikään estäisi toteuttamasta samaa myös Helsinki-Tampere + Tampereen sisäinen lippu suuntaan.)
Jos oikein fiksusti toimittaisiin, VR:n varausjärjestelmä voitaisiin integroida Amadeukseen, jolloin Finnair voisi myydä codeshare-menettelyllä paikkoja suoraan esim. tiettyjen Pendolinojen ykkösluokkiin. Ko. junilla olisi siis myös Finnairin codeshare-lentonumerot. Samalla luonnollisesti menisi myös sen bussilipun myynti kunhan merkintä saataisiin tulostettua lippuun ja raha VR:n kautta tilitettyä YTV:lle. (Ilman järjestelmäintegraatiotakin pärjättäisiin blokkaamalla joukko paikkoja VR:n järjestelmässä ja myymällä ne Amadeuksen kautta, mutta tällöin paikkoja ei voisi dynaamisesti siirtää varaustilanteen mukaan järjestelmien kesken vaan Amadeus saattaisi myydä ei-oota vaikka VR:llä paikkoja vielä olisi, tai päinvastoin.)
Tuo bussi 61 kiertelee liikaa. Ideaali olisi suora ja nopea dedikoitu bussiyhteys. Siihen tosin ei välttämättä olisi matkustajia. Jos on pakko käyttää linjaa 61, niin ainakin bussi pitäisi teipata yltäpäältä hevosen kokoisin VR:n logoin, junan kuvin ja Airport-tekstein tms. Aikataulut pitäisi ehdottomasti olla saatavilla Tikkurilan asema - lentoasema -välille. Pysäkki pitäisi siirtää erilleen muista busseista, mahdollisimman lähelle asematunnelin suuta.
Asemalla pitäisi olla parin metrin välein keskikokoisen naudan kokoisia opastekylttejä lentoasemabussille. Samoin pitäisi olla kunnolliset ja tasokkaat odotustilat myös lentomatkustajien odotella sisätiloissa myös myöhään illalla. Sopivaa viihdettä saisi vaikka TV-monitoreista, joissa näytettäisiin BBC World -uutiskanavan kuvaa. Ihmisen läsnäoloa kaivattaisiin esimerkiksi myöhään auki olevan ja näkyvästi sijoitetun lipunmyynnin muodossa ja vähintäänkin automaatista pitäisi pystyä ostamaan liput myös ulkomaisilla luottokorteilla.
Myös lentoasemalle tarvittaisiin VR:n junamaatteja saapumishalliin. Niistä saisi ostettua kombilipun bussiyhteyteen ja junaan, ja automaattien yhteydessä pitäisi olla esitehyllyjä sekä isoja opastejulisteita bussiyhteydestä ja sen lähtöpysäkistä. Opasteet lähtöpysäkille pitäisi olla myös näkyvästi ja parin metrin välein koko matkan. Pysäkin pitäisi sijaita kunnollisen katoksen alla.
Varhaiseen aamuun tarvittaisiin 1-2 Pendolinoa lisää ainakin Tampereen suunnasta (samoin tietysti myös Lahden suunnasta). Iltaan ja yöhön tarvittaisiin 2-4 Pendolinoa lisää pohjoisen suuntaan (tämä siksi, että jos lento myöhästyy, on ikävä jäädä myös viimeisestä junasta -- ja toisaalta liian pitkä odotusaika kovin myöhään illalla käy hermoille kun haluaisi vain jatkaa kotia/matkakohdetta kohti). Jos haluttaisiin palvella myös tilauslentomatkustajia, niin pari-kolme Pendolino-vuoroa (tai hätätilassa paikallisjunaa) saatettaisiin tarvita myös sydänyön tunteihin samaan tapaan kuin Paunu ajaa läpi yön.
Lisäksi lähtöselvitys pitäisi voida tehdä lähtiessä jo ennen Helsinki-Vantaalle saapumista. Tämän toteuttaminen helpottunee kunhan lentoasemalla siirrytään yhteiskäyttöisiin lähtöselvitysautomaatteihin. Tällöin voisi Tampereen (ja Lahden) rautatieasemille sijoittaa automaatit. Kaikkein hyödyllisintä olisi kuitenkin jos tuon reilun tunnin matkan aikana voisi junassa tehdä lähtöselvityksen. Esimerkiksi Pendolinon ensimmäisen luokan eteisen seinään voisi tilan salliessa upottaa lentoyhtiöiden yhteiskäyttöisen lähtöselvitysautomaatin, joka olisi esim. GPRS:n kautta yhteydessä lentoaseman verkkoon. Tällä automaatilla matkustaja voisi itse tulostaa tarkastuskorttinsa ja matkatavaralipukkeensa, jolloin lentoasemalla voisi suoraan luovuttaa matkatavarat ilman sen kummempia muodollisuuksia ja kävellä turvatarkastukseen.
Aikanaan Marja-rata tulee muuttamaan hieman tilannetta sikäli, että bussin sijasta vaihto tapahtuu junaan, mutta monet hankaluudet jäävät silti olemaan eivätkä houkuttelevuus/helppous ja yhteyden nopeus ole samaa luokkaa kuin johtamalla kaukojunat suoraan lentoaseman ali. Marja-ratahan palvelee lähinnä vain Aviapoliksen kiinteistökehityshankkeita eikä sillä ole juuri valtakunnallista hyötyä, vaikka toisin jatkuvasti väitetään.
Oli miten oli, paljon olisi tehtävää myös nykyisen bussiyhteyden saattamisessa käyttökelpoiseen kuntoon. Nykyisellään on lähinnä fantasiaa että se saisi laajempaa suosiota matkusjien keskuudessa. Yllä on esitetty joitakin ehdotuksia, mutta ongelma on, että niiden toteuttaminen ei kohdistu selkesti millekään keskitetylle taholle vaan todennäköisesti ajatuksia pallotellaan eikä kukaan loppujen lopuksi tee mitään tilanteen parantamiseksi.
Viimeksi muokattu: