Rattivaunu sanoi:
Rattivaunu pitää jalat maassa senkin suhteen, että tietenkään se ei ole suunnitelujohtajasta monestikaan kiinni, mikä on kaupungin valitsema liikenne- ja kaavoituspolitiikka.
Sekä Turun että Helsingin päätöksentekoa toistakymmentä vuotta läheltä (ja nyt sekä töissä että luottamustoimessa sisältä) seuranneena voin sanoa, että virkamiesten henkilöys on valitettavasti päätöksenteon sisällön kannalta ratkaisevan tärkeää.
Suomessa päätöksentekojärjestelmä menee niin, että virkamies valmistelee ja esittelee ja poliitikko päättää.
Jos virkamies ei valmistele ja esittele jotakin asiaa, ei poliitikko käytännössä mitenkään pääse siitä päättämään. Samoin virkamies voi valmistella ja esitellä asian tarkoitushakuisesti jonkin asian edistämiseksi tai estämiseksi.
Virkamiesten valta perustuu juuri tähän.
Esimerkiksi Turun museoraitiotieasia ei ole edennyt nimenomaan siksi, että sitä jarruttivat eräät virkamiehet. Samoin se, miksi kevyt raideliikenne ylipäätään on Suomessa pannassa, on pääosin virkamiesten ratkaisu.
Siksi on tärkeää, että johtaviksi virkamiehiksi valitaan alan paras tarjolla oleva asiantuntija, jolla on kykyä ja näkemystä valmistella ja esitellä asioita. Ja onneksi sekä Helsingissä että Turussa on joukkoliikenteen osalta tehty nyt viime aikoina hyviä valintaratkaisuja.