Tämän päivän (16.5.2010) Hesari otsikoi, että HKL rakentaa Herttoniemeen uuden metrovalvomon, johon tulee tiloja myös järjestyksenpitoa (tarkoittaako turvavalvomoa?) ja kuljettajia (metro?) ja metrovartijoille sekä HKL:n toimisto. Kustannusarvio 13 M€.
Kysyn miksi?
Tässä on taas yksi esimerkki siitä, miten vaikeaa on seudullinen yhteistyö. Jokainen HSL -alueen joukkoliikennekokonaisuuden toimija puuhastelee omalla alueellaan eikä kukaan ajattele kokonaisuutta.
Mitä pitäisi tehdä?
HSL-alueen joukkoliikenteen ohjailuun ja matkustajien informointiiin pitäisi perustaa yksi hermokeskus, joka ylläpitäisi jatkuvasti ajantasaista joukkoliikenteen tilannekuvaa ja informoisi siitä matkustajia.
Hermokeskuksen sisällä olisi neljä alakeskusta: turvakeskus (ohjaa vartiointia), tekninen valvomo (valvoo joukkoliikenneinfran tekniikkaa ja ohjaa kunnossapitoa), juna- ja metroliikenteen ohjaus (ohjaa liikennettä, on yhteydessä kuljettajiin) sekä liikennöinnin ohjaus (ohjaa bussiliikennettä, on yhteydessä bussi- ja ratikkakuskeihin).
Mitäs sanotte?
Insula
Kysyn miksi?
Tässä on taas yksi esimerkki siitä, miten vaikeaa on seudullinen yhteistyö. Jokainen HSL -alueen joukkoliikennekokonaisuuden toimija puuhastelee omalla alueellaan eikä kukaan ajattele kokonaisuutta.
Mitä pitäisi tehdä?
HSL-alueen joukkoliikenteen ohjailuun ja matkustajien informointiiin pitäisi perustaa yksi hermokeskus, joka ylläpitäisi jatkuvasti ajantasaista joukkoliikenteen tilannekuvaa ja informoisi siitä matkustajia.
Hermokeskuksen sisällä olisi neljä alakeskusta: turvakeskus (ohjaa vartiointia), tekninen valvomo (valvoo joukkoliikenneinfran tekniikkaa ja ohjaa kunnossapitoa), juna- ja metroliikenteen ohjaus (ohjaa liikennettä, on yhteydessä kuljettajiin) sekä liikennöinnin ohjaus (ohjaa bussiliikennettä, on yhteydessä bussi- ja ratikkakuskeihin).
Mitäs sanotte?
Insula