HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2023

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,485
1.12.2023

Linjalla 15 ongelmia, vuorovälit paikoin varsin epätasaisia päivällä ja iltapäivällä. Viikin tiedepuiston kohdalla vaunu 616 meni siirtoajona Keilaniemen suuntaan klo 13.57 linjalla 15 olleen vaunun 608 perässä. Oulunkylän aseman lähettyvillä oli tapahtunut jotain käsittääkseni jo aamupäivällä. Siitä oli annettu häiriötiedotekin, jonka noteerasin sen verran myöhään, että epäsäännöllisiä vuorovälejä perusteltiin "aiemmalla häiriöllä". Joitakin vaunuja, ainakin 606, on otettu sisään. Reittilokin mukaan vaunun 606 yksi sivu on tyssännyt Oulunkylään noin klo 10.40. Voi olla että juuri sille oli tapahtunut jotain siellä.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:00 ----------

1.12.2023 16:30 - 19:00
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Leppävaara. Ei liikennettä välillä Leppävaara - Keilaniemi, Syy: Väärin pysäköity auto, Paikka: Aalto yliopisto, Arvioitu kesto: 16:30 - 19:00
 
Näköhavaintoja eiliseltä eli 1.12.
Aamulla tosiaan Oulunkylässä yksi vaunu seisoi Idän suunnan pysäkillä pimeänä takapään virroitin ylhäällä. KLOYn piipaa-auto saapui paikalle ilman piipaa efektejä. Kellonaikaa en laittanut muistiin.

Iltapäivällä heti kolmen jälkeen jälleen Oulunkylän pysäkillä näytti seuraavan vaunu tuloaikaa aikataulun mukaisena, vaunua ei tullut. Seuraavat kaksi tuloaikaa näytti "reaaliaikaisena", mutta vaunuja ei tullut. Google maps näytti näitä seuraavalle vaunulle eri ajan kuin näytöt ja vaunu taisi sen mukaan tulla. En jäänyt itse enää odottamaan kun totesin, että tähän pätee sama sääntö kuin keskustassa usein: kävellen olisin jo perillä.
 
Linjalla 15 taisi mennä Itäkeskuksesta Keilaniemeen illan / yön viimeistä lähtöä tukeva lisävaunu la 2.12 / su 3.12. välisenä yönä. Reittioppaassa se näkyi tällä tavalla. Etummainen (KLOY 601) oli jo Pitäjänmäentiellä ja jälkimmäinen Haagan ympyrän paikkeilla. Otin vähän aikaisemmin screenshotin Bussitutkasta, ja siinä vaiheessa etummainen (601) oli Eliel Saarisen tiellä ja vahvistava vaunu (606) Pirkkolantiellä. Reittilokista voisi päätellä että lisävaunu olisi aloittanut Kauppamyllyntieltä (sieltä alkaen ainakin näkyy tapahtumia). Sähköisessa materiaaliassa lisävuoro kulkee ikään kuin parisen tuntia myöhässä, ehkä tämä lisävaunu on vaan kirjautunut 23.15 lähdölle (viimeinenhän oli 01.15). Jos kysymys on jostain muusta, kaikki tieto kiinnostaa.
 
Jos kysymys on jostain muusta, kaikki tieto kiinnostaa.

PR15 liikenteen lomassa järjestetään koulutus/perehdytys/koeajo ym vaunuilla liikkumista. Säännöllisen epäsäännöllisesti. Reittiopas & muut sähköiset seurantajärjestelmät eivät aina kerro koko totuutta, vai oman näkemyksensä, tai paremminkin mitä niihin on syötetty.

Nyt kun säännöllinen liikenne on alkanut, niin muu "ylimääräinen" liikenne on aikaisempaa vaikeampaa järjestää. Rata-aikaa on onneksi hieman enemmän kuin maan alla metrossa, mutta ei rajattomasti. Matkustajille ei haluta aiheuttaa ylimääräisiä viivästyksiä.
 
PR15 liikenteen lomassa järjestetään koulutus/perehdytys/koeajo ym vaunuilla liikkumista. Säännöllisen epäsäännöllisesti. Reittiopas & muut sähköiset seurantajärjestelmät eivät aina kerro koko totuutta, vai oman näkemyksensä, tai paremminkin mitä niihin on syötetty.
Tämä on tärkeä näkökulma. Taitaa olla ensimmäinen kerta PR15:n aikana, kun koulutus- tai koeajo on päätynyt reittioppaaseen saakka. Bussitutkassa harjoittelu- ja koeajojen tapahtumia on kyllä esiintynyt jo pitkäänkin syksyn ja loppukesän aikana. Osa siirtoajoista näkyy tutkassa myös, tosin ne useimmiten pystyy erottamaan kaupallisista sivuista kulmasulkumerkin (>) ansiosta.
 
603 ajoi juuri Roihupellossa kohti Keilaniemeä takavirroitin (Itäkeskuksen pään) ylhäällä (ja linjalla 15).
 
Helsinki 8.12.2023

KLOY 610 / 15. Ensimmäinen kerta linjalla 1.11. sattuneen liikennevahingon jälkeen. Istun kyydissä, ei näy tutkan kartalla.

Pohjois-Haagassa tuli vastaan KLOY 617, joka taas on ekaa päivää linjalla kaiken kaikkiaan.
 
7.12.
Ykkösellä MLNRV1 #115 vuorossa 204, Artic 468, 459, 432, 435, 405, MLNRV2 #104, 75, 95, 99 ja 88.
MLNRV2 #97 linjalla 10 vuorossa 192.
 
Näen hihani ikkunasta ratikan numeron päällä, hyppäsin samaan ratikkaan Huopalahdesta. :)
Jos yhtään oikein näin tuolla pysäkillä, niin otit puhelimellasi kuvan tuosta vaunusta tuossa tilanteessa (minä otin heti sen jälkeen, ja olin siis saapunut paikalle tuolla vaunulla matkustaen etuoven jälkeisellä istuimella). :)
 
9.12.2023

Joko nyt on se ajankohta, jolloin linjan 15 liikenne on tihentynyt - jopa 6 minuuttiin... :wink:

IMG_20231209_064738pjlf.jpg

Ei nyt sentään. Linjan 15 vuoron 506 ensimmäisen sivun lähtö oli alkumatkasta myöhässä pahemman kerran. Reittilokin mukaan se on lähtenyt aikataulun mukaisen lähtöajan 6.05 sijaan 6.25 eli seuraavan vuoron lähtöhetkellä. Saman lähteen mukaan se seuraava vuoro lähtikin vasta 6.26 eli heti myöhässä olevan perään. Myöhässä olleen 506:n näkymättömyyden syytä en tietenkään heti tiennyt, vaan päätin lähteä radanvarteen katsomaan, mistä on kysymys, onko vaunussa esim. LIJ- tai jokin verkkoyhteysongelma tms. Pysäkillä HSL:n näyttöruutu esitti ~-aikoja nollaan asti, minkä jälkeen näytölle tuli seuraavan vuoron eli noin 20 minuuttia myöhempi aika. Vaunua ei vielä aikoihin tullut.

Tuon jälkeen vilkaisin tutkaa, ja sieltä sitten paljastui tilanteen oikea laita eli 6.05 lähtö kulki vaan merkittävästi myöhässä. Liitekuva tuossa ylempänä on Hämeenlinnanväylän pysäkiltä (jonne olin tuossa välissä matkustanut vastakkaisen suunnan vaunulla). Siinä tilanteessa myöhässä kulkeva vuoro oli saanut jo kuuden minuutin etumatkan takana tulevaan nähden, alkujaan se oli siis vain noin yksi minuutti. Menin itse tuohon myöhässä kulkeneeseen vaunuun (611) kyytiin ja matkustin pari pysäkinväliä. Meno oli reipasta - ja varmaan oli ollut kaikkialla muuallakin - kun reittilokin mukaan vaunu saapui aikanaan Keilaniemeen enää neljä ja puoli minuuttia myöhässä. Ja nyt tämän raportin päättämisvaiheessa vaunu kulkee aikataulussaan kohti Espoon itänaapuria Vermon paikkeilla.
 
9.12.2023
Siinä tilanteessa myöhässä kulkeva vuoro oli saanut jo kuuden minuutin etumatkan takana tulevaan nähden, alkujaan se oli siis vain noin yksi minuutti.

Käytännössä ketjuuntuminen on nykyisin mahdotonta linjalla 15. Liikennevalot pitävät siitä huolen. Takana tulevan vaunun ei kannata edes yrittää ajaa edellisen perässä. Koeajoissa testattiin myös tätä.

Riippuen hieman liikennevalosta, mutta karkeasti suurin osa liikennevaloista letka-ajossa kuittaantuu ensimmäisen ratikan jälkeen aina, jolloin takana tuleva saa katsella S:ää. Eli lähimmillään taaimmaisen raitiovaunun kannattaa olla reilun minuutin päässä edellisestä, jolloin edellinen raitiovaunu on ehtinyt kuitata vuoronsa ennen seuraavan pyyntöä.

Käytännössähän tuo kuittaus tapahtuu opastimen kohdalta tai pitemmissä liittymissä esimerkiksi liikenneympyrän keskeltä olevilta ilmaisimilta ja pyyntö taas n. 100-600 metriä ennen liittymää.
 
Käytännössä ketjuuntuminen on nykyisin mahdotonta linjalla 15. Liikennevalot pitävät siitä huolen. Takana tulevan vaunun ei kannata edes yrittää ajaa edellisen perässä. Koeajoissa testattiin myös tätä.

Riippuen hieman liikennevalosta, mutta karkeasti suurin osa liikennevaloista letka-ajossa kuittaantuu ensimmäisen ratikan jälkeen aina, jolloin takana tuleva saa katsella S:ää. Eli lähimmillään taaimmaisen raitiovaunun kannattaa olla reilun minuutin päässä edellisestä, jolloin edellinen raitiovaunu on ehtinyt kuitata vuoronsa ennen seuraavan pyyntöä.

Käytännössähän tuo kuittaus tapahtuu opastimen kohdalta tai pitemmissä liittymissä esimerkiksi liikenneympyrän keskeltä olevilta ilmaisimilta ja pyyntö taas n. 100-600 metriä ennen liittymää.
Olen laittanut merkille saman. PR15:n liikennevalot ja info-opastimet yhdessä toimivat tavallaan eräänlaisena linjasuojastuksena, vaikka ne eivät ole sitä. Aivan peräkanaa tuolla ei ole mahdollista raitiovaunujen liikkua - ei ainakaan luontevasti eikä jatkuvammin. Siirtoajo periaatteessa voi ottaa edellä kulkevaa pysäkeillä pysähtyvää vaunua kiinni aina vähän kerrallaan, mutta kovin lähelle se ei em. syistä pääse (ainakaan kovin monessa tilanteessa eikä varsinkaan pitkäksi aikaa). Tämän aamun tilanne oli tietenkin sikäli erilainen, että edellä kulkeva vaunu pyrki olemaan mahdollisimman nopea pysähtyen kuitenkin pysäkeillä, ja takana tuleva vaunu seurasi perässä normaalin aikataulun mukaisesti. Edellä kulkeva oli liikkeissään riittävän nopea, että se pääsi tilannetta ajatellen onnistuneesti karkuun ja sai kurottua myöhästymisestään suurimman osan kiinni.

Kerran kun ajoin (autolla) Viilarintietä (ja sen jälkeen Viikintietä) kohti Viikin tiedepuistoa, vastakkaiselta suunnalta oli purkautumassa jokin koeajovaunujen suma. Tuo oli siis aikaa, jolloin 15 ei vielä kulkenut, mutta välillä jopa liki kymmenen vaunua saattoi olla koe- tai harjoitteluajossa. Siinä tuli Kauppamyllyntien paikkeilla ja vähän sen jälkeen varsin tiheään noita Jokeri-vaunuja paljon, mutta tosiaan vähän sellaiseen tahtiin kuin rautateiden kaupunkiradoilla tai metrossa joskus häiriön loputtua voi nähdä. Ei peräkanaa, mutta silti varsin tiheään.
 
Takaisin
Ylös