HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - joulukuu 2023

Raitiovaunut: 5 ja 15. Poikkeukset mahdollisia. Syy: Este raiteilla. Paikka: Kanavakatu. Arvioitu kesto: 19:27 - 20:30

Copypaste HSL:n poikkeusinfosta viestipalvelu X:ssä. Katajanokalla ilmeisesti ainakin jotain, mutta mistä tuo 15 tuohon onnistuttu saamaan?
 
Ma 11.12.

1:lla 462, 97,
2:lla 84 vuorossa 918, 464, 444,
4:lla 413, 437 vuorossa 141
7:lla 422
10:llä 429
15:sta 606B vuorossa 504, 613A, 605, 601A vuorossa 509, 612A vuorossa 501, 603 vuorossa 510, 604, 609, 616, 608, 611. Kirjain merkitsee Itäkeskuksen suuntaista moduulia.

Ti 12.12.

1:llä 114, 412 vuorossa 207, 75, 416, 408,
2/3:lla 77 vuorossa 916, 460, 119 vuorossa 911, 413, 84 vuorossa 913, 96, 74, 121, 444, 437, 89, 116, 122, 453, 105, 406,
4:lla 467 vuorossa 142, 407, 445, 431,
5:lla 447,
6/8:lla 456 vuorossa 152, 455, 415 vuorossa 155, 409 vuorossa 156, 425, 417, 419 vuorossa 165, 79,
7/9:llä 452, 468, 458, 427, 462 vuorossa 176, 463, 457, 403, 443, 454, 469, 411, 418, 459, 470, 426, 464, 471, 442, 432, 451, 422 vuorossa 171, 414,
10:llä 450 vuorossa 990, 101, 435, 446 vuorossa 992

Opetusajossa 76 Aleksanterinkadulla 9:34, 115 nousemassa Kaivokadulta Kaisaniemenkadulle 9:36, 95 Pasilansillalla 9:57, 85 Jätkänsaarenlaiturilla 11:00 ja 72 Hämeentiellä Kurvin eteläpuolella 11:40.

Maanantai-iltana tuli HSL:n sivuille uutissähke Mikonkadun vaihteenohjauksen rikkoutumisesta ja linjojen 2, 5 ja 7 poikkeusreitistä toistaiseksi, missä Mikonkatua ajetaan vain pohjoiseen, Simonkadulta nämä linjat kääntyvät Mannerheimintielle etelään ja 5 kiertää poikkeuksellisesti vastapäivään. Kyseessä on ilmeisesti pitempiaikainen järjestely, kun Mikonkadun pysäkki etelään oli heti tiistaina huputettuna ja kuljettajaohjeessa nämä reitit on merkitty kestävän 2.6. asti, joka on ilmeisesti kesän poikkeusreittien alkamisaika.
Seiska, jonka kyydissä olin sattui ajamaan silti Mikonkadun kautta Meilahden suuntaan ilmeisesti toisen vaihdevian takia. Kuski nousi ratikasta ennen Mannerheimintien risteystä kääntämään vaihdetta käsin, jonka jälkeen jatkettiin kuitenkin Kaivokadulle ja Mikonkadun kautta Aleksanterinkadulle. Seuraava seiska näytti kulkevan sovelluksen kartalla kuitenkin poikkeusreitin mukaan.

Ke 13.12.

1:llä 446 vuorossa 207, 96 vuorossa 203, 120, 116, 406, 432, 436, 76, 84, 106, 78, 438,
2/3:lla 465 vuorossa 112, 80, 83, 437, 101 vuorossa 919, 81, 122, 93, 413 vuorossa 115, 109, 107, 434, 87,
4:lla 445, 450, 423, 431 vuorossa 141,
5H:lla 460, 444, 77
6/8:lla 458 vuorossa 152, 461, 443, 466, 89, 435, 463 vuorossa 155, 403, 429, 411, 74, 110, 457, 456, 448, 409,
7/9:llä 417 vuorossa 270, 418, 408, 415, 426 vuorossa 184, 451, 470, 449, 459 vuorossa 178, 440, 405 vuorossa 185, 422,
10:llö 416, 121, 441 vuorossa 190,

Opetusajossa Hämeentietä Hakaniemeen 98, 114 ja 94 melkein peräkkäin klo 12:07 ja 98 uudelleen Hämeentiellä Kurvin pohjoispuolella 12:38 sekä 112 Arkadiankadulla 13:53.

HKL:n logot oli edelleen vaunuissa 407, 413 ja 431.

Jo marraskussa oli 460:ssä NAMS:in, 461:ssä R-Kioskin ja 462:ssa Fortumin mainokset. 465:n Samsungin mainosteippi on ollut syksyn mittaan eri kuin kesällä. Tämä on mustavalkoinen ja mainostaa taittuvaa puhelinta, kun kesällä oli värilliset älykellon mainokset. Uutena oli 457:n Chanelin mainokset, jotka ovat nyt kullan väriset, kun aikaisempi Chanelin mainos oli valkoinen, jossa katonrajassa purppuraa. 456:n oli puoliksi talviaiheisissa teipeissä, kuten uutisessa näkyi jo aikaisemmin.

Etukilven vierestä puuttui vaunun numero vaunuista 430, 431, 436 ja 446. 405:ssa se on etukilven alareunassa, 409:ssä keskellä ja 429:ssä katonrajan raamissa. Normaalisti se on siis linjakilven yläreunan korkeudella.

Tahitin-/Kanariankadulla oli pylväät, mutta ei ajojohtimia. Ilmeisesti se ei ehdi vuodenvaihteeseen, koska reittioppaassa oli jo ruvennut näkymään silmukan pysäkki, mutta se on sieltä kadonnut. Samoin kuljettajaohjeessa 8:n ja 9N:n nykyiset reitit on merkitty jatkumaan kesään asti. Niin pitkään ei silti välttämättä mene, mutta kesän alku on seuraava varma kohta milloin reitit muuttuvat joka tapauksessa.
 
Helsinki 15.12.2023

KLOY 617 tuli Pihlajamäentiellä (Viikissä) vastaan Siirtoajo-kilvin klo 15.14. Se oli tyhjä. Näkyi ehkä vähän yllättäen tutkassakin. Myöhemmin katsoin Bussitutkaa ja reittilokia tarkemmin, ja osa sivusta ilmeisesti oli ajettu normaalina 15:n lähtönä. Vaunu lienee viety varikolle. Samaan vuoroon on tullut toinen vaunu jatkamaan. Korvaavan vaunun ensimmäinen lähtö oli käsittääkseni klo 15.33 Itäkeskuksesta.
 
Helsinki 15.12.2023

KLOY 617 tuli Pihlajamäentiellä (Viikissä) vastaan Siirtoajo-kilvin klo 15.14. Se oli tyhjä. Näkyi ehkä vähän yllättäen tutkassakin. Myöhemmin katsoin Bussitutkaa ja reittilokia tarkemmin, ja osa sivusta ilmeisesti oli ajettu normaalina 15:n lähtönä. Vaunu lienee viety varikolle. Samaan vuoroon on tullut toinen vaunu jatkamaan. Korvaavan vaunun ensimmäinen lähtö oli käsittääkseni klo 15.33 Itäkeskuksesta.

602 näyttäisi tutkan mukaan korvanneen
 
HSL:n Poikkeusinfo sanoi:
Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan väleillä Itäkeskus - Vihdintie ja Keilaniemi - Talin siirtolapuutarha. Ei liikennettä Kutomotielle ja Takomotielle, Syy: Onnettomuus, Arvioitu kesto: 17:09 - 18:00

Onko Vanhan Viertotien risteyksessä taas tapahtunut?

---------- Viestit yhdistetty klo 16:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:54 ----------

Näyttäisi tapahtuneen. Vaunu 609 ei näy enää tutkassa, vaikka on ollut tänään linjalla 16:27 lähdöllä Itäkeskuksesta ja reittilokin mukaan sen matka on päättynyt juuri tuohon risteykseen 17:03 ja seissyt siinä vielä 4min ennen kuin paikannus on lakannut.
 
Hki 18.12.2023

Olen vaunussa 612, LOK-kuulutus ohjeisti raitiolinja 15:n pysähtymään pysäkeillä. Tutkan kartta kertoo, että näin toimittiin. Kaikki seis. Tämä 612 on nyt Kauppamyllyntien pysäkillä, suuntaan Keilaniemeen. Saas nähdä mitä seuraavaksi, kuljettaja kuuluttaa nyt kolarista "edessä päin".

---------- Viestit yhdistetty klo 14:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

Osittainen liikenne alkamassa, kertoo LOK. Kolari kai Espoossa.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:28 ----------

Nyt LOK perui linjan 15 osittaisen liikenteen ja siirrytään normaaliin liikenteeseen.
 
Hki 18.12.2023

Olen vaunussa 612, LOK-kuulutus ohjeisti raitiolinja 15:n pysähtymään pysäkeillä. Tutkan kartta kertoo, että näin toimittiin. Kaikki seis. Tämä 612 on nyt Kauppamyllyntien pysäkillä, suuntaan Keilaniemeen. Saas nähdä mitä seuraavaksi, kuljettaja kuuluttaa nyt kolarista "edessä päin".

---------- Viestit yhdistetty klo 14:28 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

Osittainen liikenne alkamassa, kertoo LOK. Kolari kai Espoossa.

Helsingin ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen yksiköt juuri ensimmäinen poistui paikalta. Paikka: Ravitie x Perkkaantien liikennevalo.

KLOY 602 nokka auki ennen liittymää Keilaniemeen ajettavalla raiteella. Ei hirveän pahalta näyttänyt ainakaan ohi ajettuani n. 15.30. Jos kolarissa oli osapuolena ajoneuvo se on lie jo poistunut, en ainakaan huomannut semmoista paloautojen välistä. Liikenne jatkunee pian, kun 602 saatu pois.
 
Liikenne jatkunee pian, kun 602 saatu pois.
Liikenne pääsi jatkumaan koko reitillä heti viestisi kirjoittamisen jälkeen (oikeastaan lähes samaan aikaan annettiin tiedote liikenteenohjauksesta / työnjohdosta).

Mutta siis tällä kertaa poikkeusliikenteen yksi raja oli Talin siirtolapuutarha. Muistelisin, että alun perin rajapaikkoina oli vain sähkövaihteilla varustetut kääntöpaikat. Onko toimintatapoja päivitetty?

Poikkeusliikennetiedotteen muoto oli siis tämä:

Linja 15, Poikkeusreitti: Ajetaan Itäkeskus - Talin siirtolapuutarha ja Keilaniemi - Alberganesplanadi. Ei liikennettä välillä Talin siirtolapuutarha - Alberganesplanadi, Syy: Onnettomuus, Arvioitu kesto: 14:51 - 16:30

Linkki IS:n uutiskuvaan.
 
Mutta siis tällä kertaa poikkeusliikenteen yksi raja oli Talin siirtolapuutarha. Muistelisin, että alun perin rajapaikkoina oli vain sähkövaihteilla varustetut kääntöpaikat. Onko toimintatapoja päivitetty?

Itsekin muistan tuon mainitun. Ihmettelin sitä jo heti silloin, kun koeajoissa (allianssin) puhuttiin miten poikkeustilanteessa (matkustajaliikenteessäkin olevat vaunut) käännetään manuaalivaihteella.

Eilen mielestäni oli alkuun poikkeusinfo, että ajettaisiin Latokartano-Itäkeskus välillä itäistä osuutta. Myös tuota Talin siirtolanpuutarhaa on klassikoksi muodostuneen Pitäjänmäentien onnettomuuksien aikaan pidetty Espoosta tullessa kääntöpaikkana, ainakin osan poikkeustiedotteiden mukaan. Myös Hämeenlinnanväylää muistan että olisi joskus mainitun mutta en nyt muista tilannetta.
 
Myös Hämeenlinnanväylää muistan että olisi joskus mainitun mutta en nyt muista tilannetta.
Se näyttäisi olleen ainakin joulukuun 10. päivänä julkaistussa liikennetiedotteessa (itse vika ehti juuri ja juuri alkaa edellisen vrk:n puolella). Eli kyllä noita manuaalikäyttöisiäkin kääntöpaikkoja käytetään poikkeusliikenteen kääntämiseen eikä vain rikkoutuneen vaunun suunnan vaihtoihin.

Viestipalvelu X:ssä näkyy aika laillakin HSL:n poikkeusinfo -postauksia, tarkoitan että ei vain kaikista uusimpia. Asiasta kiinnostuneet voivat halutessaan sieltä katsoa, millä osuuksilla esim. 15:n reitti on ollut kiinni eri vikatilanteissa (ja millä on liikennöity).
 
MLNRV1 114:n (ex. 37) vastaanotosta tuli perjantaina 29.12. 50 vuotta ja se on ollut tänään ensimmäistä kertaa sen jälkeen liikenteessä linjalla 2/3. Edellinen kerta, kun yli 50-vuotias vaunu on ollut linjaliikenteessä oli raitioseuran sivujen mukaan Mannheimilainen 162 loppuvuodesta 2014. Kulttuuriratikalle 166 on merkitty viimeiseksi ajoksi myöhempi ajankohta 2018, mutta se kai tarkoittaa tilausajoa tai muuta erikoisliikennettä, eikä varsinaisesti linjalla oloa.
 
Takaisin
Ylös