HSL-alueen raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2024

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,485
Helsinki 3.1.2024

KLOY 618 aloitti kaupalliset ajonsa 3.1.2024 linjalla 15, ensimmäisenä lähtönä Keilaniemi - Itäkeskus klo 4.55.

Kuva JNo-fotossa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_20240103_052813_Hpl.jpg
    IMG_20240103_052813_Hpl.jpg
    96.5 KB · Lukukerrat: 762
Helsinki 4.1.2024

KLOY 602 / 15

On siis palannut ajoon joulukuun onnettomuuden jälkeen. A-pään vasen ajovalo on suunnattu aika ylös, näytti aika lailla kaukovalolta. Kyydissä nyt suuntaan IK.
 
Mitäs roskaa Iltalehti laittaa Höselin suuhun?

https://www.iltalehti.fi/saauutiset/a/e294fc0a-9a25-4c83-b814-3b6d0dd1d5de

Iltalehti sanoi:
Kolmannes Helsingin raitiovaunukalustosta on jouduttu ottamaan käytöstä kovan pakkasen takia.

Operaattori Kaupunkiliikenne oy otti kokonaan vanhemman kalustotyypin pois liikenteestä, HSL:n viestinnän asiantuntija Sari Kotikangas kertoo.

– Eivät ole osoittautuneet pakkasenkestäviksi, Kotikangas sanoo.

En jaksa kuvitella, että Kotikangas, vanha hookooälläläinen, tuollaista soopaa laskettelisi. Vaunut on tehty kestämään 35 pakkasastetta, ja ovat kestäneet enemmänkin vuosien saatossa, oliko se nyt talvella 1985, kun oli niitä superpakkasia.

Tietysti siellä on ongelmia ollut tässä parin päivän aikana, kun vaunut eivät tahdo jaksaa lähteä pysäkeiltä, mutta ei se johdu pakkasesta vaan siitä, ettei katuja pidetä kunnossa. Siellä on kiskoissa kunnon polanteet, joita ei syystä tai toisesta viitsitä käydä putsaamassa. Articit pärjäävät paremmin, mutteivät hyvin nekään. Asiaan tietysti vaikuttaa sekin, että kuljettajien vaihtuvuus on niin suurta, että turhan monelle tämä on ihan ensimmäinen ajotalvi.
 
Klo 12 jälkeen 76 seisoi Mannerheimintiellä Reijolankadun risteyksen pohjoispuolella etelän suuntaan hätävilkut päällä, kilvissä siirtoajo ja takana odotti vaunut 71 ja 405, mutta muuten niveliä oli ihan normaalisti liikenteessä. Saman linjan vaunuja näytti kulkevan peräkkäin, varsinkin linjojen 2 ja 3 vaunuja eteläisessä kantakaupungissa, muttei niistä erottanut, että vanhempi kalusto olisi se hitaampi ollut.

Nytkin tutkassa näkyy edelleen niveliä liikenteessä, mukaan lukien pari vanhempaa 70-lukulaista.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:18 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:01 ----------

Olisko mahdollista, että HSL:n edustaja on ohimennen sanonut, että on enemmän ongelmia, kun vanhat harjavaunut ovat pois liikenteestä ja toimittaja on tulkinnut tämän tarkoittamaan, että vanhat matkustajavaunut ovat pois pelistä.
 
En todella tiedä. Tänäänkin nivelvaunut ovat sisällä säästä johtuen. Ja mikä se sää on? Aurinkoista, tuulta 3 m/s, lämpötila -14. Täysin käsittämätöntä.
 
Vaunussa 611 kuulutettiin juuri Pirkkolan pysäkin kohdalla lännen suuntaan, että seuraavan pysäkin luona on auto kiskoilla.
 
Vaunussa 611 kuulutettiin juuri Pirkkolan pysäkin kohdalla lännen suuntaan, että seuraavan pysäkin luona on auto kiskoilla.

Ilta-Sanomien mukaan sen piti olla vasta Itäkeskuksessa :D

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010102815.html

(Eli siis tänään aamupäivällä ajeli taksi pitkin kiskoja linjan itäpäässä, kunnes jäi jumiin.)

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010103062.html

Hesari kertoo tapauksesta jotain, mitä en ennen ole nähnyt: "Poliisi tutkii tapausta alustavasti liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja liikenteen häirintänä. Poliisin johtokeskuksen mukaan rangaistuksena tällaisesta on todennäköisesti sakkotuomio." Jos näitä tosiaan ruvetaan sakottamaan, jokohan sillä alkaisi olla vaikutusta liikennekäyttäytymiseen? Jos vaikkapa moskeijassa taksikuski kertoo wolttikuskille, että tuli satasten sakko kiskoille ajosta, niin sana voisi levitä sen verran, että kiskoja ruvettaisiin varomaan.
 
Havainto torstailta, eli 4.1.2024. Linjalla 9 Artic (467 tai 476, ei muista enää) lähti Pasilan aseman pysäkiltä 18:31 Pasilansiltaa pitkin kaikki pyörät villisti sutien. Ilmeisesti keliolosuhteet saivat kaikki pyörät sutimaan samaa tahtia eikä luistonesto osannut puuttua peliin. Ainoa rajoittavata tekijä taisi olla nopeuden rajoitin. Sivusta katsottuna sutiminen olisi saattanut muuten jäädä huomaamatta, mutta liki metriset kipinäsuihkut pyöristä paljastivat asian iltahämärissä aika selvästi.
Eikä tähän koko asiaan olisi muuten tullut kiinnitettyä huomiota, mutta kuljettaja ystävällisesti ensin tööttäsi eteen kääntyneelle autolle saadakseen kaikkien huomion. Siitä sitten ilmeisesti mielensä pahoittaneena antoi radan vapauduttua vaunun vetää niin paljon kuin irti lähti, vaikka tuskin ohjaamon puolella sutiminen jäi mitenkään epäselväksi.
 
Yö 6. - 7.1.2024

Linjalla 9N ei ilmeisesti ollut liikennettä loppiaispäivän jälkeisenä yönä? Jokin syy?
 
Oliko eilen sunnuntailiikenne? Reittioppaassa on kuitenkin tälle viikolle valinnat sekä perjantaille, että lauantaille ja aikataulut merkitty jatkumaan 16.2. asti, mutta lauantaille ei ole merkitty ollenkaan lähtöjä. Lauantain lähdöt (eli la-su yön) saa esille seuraaville viikoille, kun vaihtaa osoiterivissä päivämääräksi 20240113.
 
Oliko eilen sunnuntailiikenne? Reittioppaassa on kuitenkin tälle viikolle valinnat sekä perjantaille, että lauantaille ja aikataulut merkitty jatkumaan 16.2. asti, mutta lauantaille ei ole merkitty ollenkaan lähtöjä. Lauantain lähdöt (eli la-su yön) saa esille seuraaville viikoille, kun vaihtaa osoiterivissä päivämääräksi 20240113.
6.1. oli sunnuntailiikenne ja bussilinjoilla nyt ainakin viikonlopun yövuorot 6.1. - 7.1. yölle.

HSL:n kotisivujen tiedote kuvaa asiaa seuraavin sanoin: "Loppiaisena lauantaina 6.1.2024 ajetaan sunnuntaiaikataulujen mukaan. Yöliikenne ajetaan loppiaispäivän ja sunnuntain välisenä yönä." Tuon lainatun tekstin mukaan joku olisi voinut olettaa 9N:nkin kulkevan.
 
Linjan 3 vaunu kärähti tänään n. 12:15 aikoihin matkalla Meilahdesta Olympiaterminaaliin. Kaisaniemenkadun pysäkillä keskimmäisen modulin keulimmaisesta telistä alkoi nousta savua, ja matkustamoon tuli voimakas palaneen käry. Savu hälveni ja vaunu jatkoi matkaa, mutta haju oli voimakas ja muutamat matkustajat ihmettelivät asiaa.

Mikonkadun risteyksessä vaunu pysähtyi ja kuljettaja päästi matkustajat ulos. Vaunu oli Artic, bussitutkan havaintojen mukaan mahdollisesti 447, joka on lähtenyt viimeiselle lähdölleen 11:54 Meilahdesta. En jäänyt seuraamaan tilanteen kehittymistä.
 
10.1.

Artic 459, joka oli aikaisemmin Suomi - Etelä-korea 50 vuotta mainoksissa mainostaa nyt Turkki-Suomi 100:a vuotta. Se on edestä valkoinen ja kytkimen suojuksessa on 100-vuotta logo, mutta sivuilla on erinäisiä matkailumainoksia. Olin aikaisemmin viikosta nähnyt tuon vain tien puolelta ja luulin, että se mainostaa ainoastaan Logitoursia, mutta ovien puolella on muutakin muunmuassa Turkish Airlinesin mainos.

Lisäksi somekuvan perusteella 465 on vihreissä Nicoretten mainoksissa.
 
Helsinki 12.1.2024

KLOY 601 tuli vastaan ollessaan matkalla Keilaniemeen, kilvin 15 ITÄKESKUS ja sama ruotsiksi suuraakkosin. Kerran oli puhetta siitä, näkyykö nuo suuraakkosin merkityt tekstit (joista puuttuu myös välipaikat) ollenkaan ruotsiksi. Kyllä siis näkyy (muodossa Ö. CENTRUM). No tässä keississä määränpää näkyy vielä virheellisenäkin, vaunu oli menossa tosiaan Espooseen.
 
Helsinki 12.1.2024

Tulipa sekin nähtyä, että kaksi PR15:n vaunua kulki suuntaansa (kumpikin kaupallisilla vuoroilla) jotakuinkin peräkkäin. Oikeastaan havahduin tilanteeseen tutkan kautta, kun selasin ko. linjan tilannetta tutkasta ollessani vaunun 612 kyydissä (Keilaniemen suuntaan). Kun olimme Hämeenlinnanväylän pysäkillä, sinne oli takaa pyrkimässä jo toinenkin vaunu, jonka näin myös omin silmin takaikkunan suuntaan katsomalla. Kuten on ollut puhetta, PR15:n liikennevalojärjestelmä ei mahdollista jatkuvampaa peräkkäin* ajamista, vaan tilanteet ovat yksittäisiä joissakin sopivissa kohdissa.

*) Sellaista peräkkäin ajamista mitä on totuttu näkemään ajoneuvoliikenteessä tai keskustaratikan puolella
 
Takaisin
Ylös