HSL:n liikennöintisuunnitelma 2024 - 2025

Kesän poikkeusreittien liikennetiedotteessa kerrotaan tosiaan, että 9B kulkee koko kesäkauden sekä kesäkuun alun viikonloput Länsiterminaalille, ja Tahitinkadulle ainoastaan arkisin kesäkuun alussa. Samoin ykkönen ajaa 1T:nä Länsiterminaalille koko kesäkauden.
Tämä tieto pitää epäilemättä paikkansa. Siitä huolimatta ystävämme Reittiopas antaa kyselyillä Tahitinkatu - Ensi linja ja Ensi linja - Tahitinkatu kesäkuun alkupuolen sunnuntaille (esimerkkinä käytin 9.6.2024) raitiovaunuyhteyksiä linjalla 9B Tahitinkadun pysäkiltä ja pysäkille.

Tahitinkatu - Ensi linja 9.6.2024 su
Ensi linja - Tahitinkatu su 9.6.2024

Screenshotien esimerkit ovat aamulta, mutta tätä kirjoitettaessa reittiopas tarjoaa vastaavia yhteyksiä koko päivälle. Toki reittioppaasta löytyy samalle päivälle 9B:itä Länsiterminaaliltakin, joten nuo Tahitinkadun yhteydet viikonlopulle ovat virheellistä tietoa.
 
Jos katsoo Saukonkadun pysäkkiparin aikatauluja, siellä on viikonlopulla 8-9.6. kaikki 9B:n lähdöt tuplattuna. Toiseen suuntaan ne on eritelty eri määrällä tähtiä joko Länsiterminaaliin tai Tahitinkadulle menevinä. En tiedä tapahtuuko erottelu reittioppaassa automaattisesti vai pitääkö lisääjän pistää päälle se erikseen.

Joka tapauksessa näyttää enemmän virheeltä kuin tahalliselta, kun kummankin 9B:n ohitusminuutit sekä liikennöintiajat ovat identtiset. Jos 9:llä sekä terminaaliin menevällä 9B:llä yritettäisiin hallita terminaalin matkustajakuormaa ja sitten pitää toinen 9B siltä varalta, että metrolta vaihtajat eivät mahdu näihin muihin ja 7:aan laivojen saapuessa ohitusaajat tuskin olisivat samalla minuutilla.
 
Tämä ei varmaan varsinaisesti liity tähän mutta onko 560:n reitillä Sirrikujan pysäkit käytössä väliaikaisesti vai onko se muutettu pysyväksi sille linjalle
 
Kuljettajaohjeessa linja 214 on 5.5. alkaen päättymässä Juupperiin, eli 548:n päätepysäkille Juupperinaukion sijasta. Reittimuutos on merkitty syysliikenteen alkamisen yli, kun reitti Turuntieltä terminaaliin muuttuu Leppävaaran liityntälinjoilla ja ensi vuoden heinäkuun loppuun asti. Päättymispäivämäärä on sama muilla linjoilla Leppävaarassa, eli se ei kai liity tuohon Juupperin muutokseen.
 
Espoo on hyväksynyt katusuunnitelmat Jupperinaukiosta länteen johtaville teille tänä keväänä, eli saattaa olla jokin työmää sillä suunnalla, joka estää bussia käyttämästä aukiota päätepysäkkinä. Vanhalle reitille paalaamisen puuttuminen ohjeesta ei välttämättä tarkoita muuta kuin, että palaamisajankohta on vielä auki.

Ja Jupperissa olikin vain yksi u. Vain 15 vuotta tuli luettua paikannimi väärin. Niipperissä on onneksi oikeasti kaksi i:tä, eli se on ainakin mennyt oikein.
 
600N näkyy nyt reittioppaassa ja se on merkitty runkolinjaksi sekä aikataulujen yhteydessä on normaalit keski-ovesta nousemis- ja lipun näyttämisohjeet runkolinjalle, vaikka tarkoitus oli ilmeisesti ajaa sitä sinisellä kalustolla ja kuljettajalle näyttää lippua.
 
600N näkyy nyt reittioppaassa ja se on merkitty runkolinjaksi sekä aikataulujen yhteydessä on normaalit keski-ovesta nousemis- ja lipun näyttämisohjeet runkolinjalle, vaikka tarkoitus oli ilmeisesti ajaa sitä sinisellä kalustolla ja kuljettajalle näyttää lippua.
Tulostettavassa aikataulussa on kuitenkin seuraava tieto: "Linjalla 600N sisään noustaan etuovesta ja lippu näytetään kuljettajalle"
 
Tulostettavassa aikataulussa on kuitenkin seuraava tieto: "Linjalla 600N sisään noustaan etuovesta ja lippu näytetään kuljettajalle"

Kuljettajaohjeessa on sama. Se, että tämä rikkoo linjojen numerointikaavaa on pikkuseikka siihen verrattuna, miten siniset bussit linjalla, joka näkyy matkustajalle runkolinjana, mutta pitää nousta kuin normaalille tulee sekoittamaan toimintaa muillakin runkolinjoilla, etenkin kun niillä on ajoittain sinistä kalustoa.
 
Viimeksi muokattu:
Uutena on taas syysliikenteen alusta alkamaan merkitty 22K, joka kulkee samaa reittiä 22:n kanssa, mutta tekee piston Salmisaareen Energia-aukiolle. 26:sta ei ole ainakaan merkitty loppumaan, eli ilmeisesti tämä kulkisi silloin kun 26 ei. Onko kyseessä sitten hiljaisten aikojen tai viikonloppujen linja ja suppeneeko 26:n liikennöintiajat jää nähtäväksi.
22K:sta on nyt toimitusjohtajan päätös https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=official_decision&id=202448777 , jossa sanotaan:
Joitakin linjan 22 lähtöjä muutetaan kulkemaan Salmisaarenrannan kautta, jotta voimme kustannustehokkaasti tarjota lisää kapasiteettia Ruoholahden metroaseman ja Salmisaarenrannan työpaikka-alueen väliseen liikenteeseen. Salmisaarenrantaan liikennöivän linjan 26 pikkubussien kapasiteetti ei enää ole riittänyt vilkkaimpaan ruuhka-aikaan. Matkustajia on ollut säännöllisesti enemmän kuin busseihin on mahtunut. Linjaa 26 liikennöidäänaamuisin ja iltapäivisin sekä iltaisin pienkalustolla, joka keskellä päivää liikennöi Espoon lähibussilinjoilla. Tämä rajoittaa käytettävän kaluston MiniB-kokoluokkaan. Linjaa 22/22K liikennöidään normaalikokoisella bussilla, jonka kapasiteetti on lähes kolminkertainen pikkubussiin verrattuna. Pisto Salmisaarenrantaan on mahdollista lisätä joillekin linjan 22 ruuhka-ajan lähdöille ilman tarvetta lisätä kalustoa ja kuljettajia. Lisäkustannusta tulee ainoastaan pienestä kilometrilisäyksestä.
Kyseessä on siis yksittäisten ruuhkavuorojen poikkeuksesta Salmisaareen.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös