HSL:n liikennöintisuunnitelma 2024 - 2025

Muuta uutta on 5:n poikkeusreitti Mikonkatu-Kaivokatu-Mannerheimintie-Aleksanterinkatu vastapäivään on merkitty jatkumaan vuoden 2025 loppuun, kun aikaisemmin se oli palaamassa normaalille myötäpäiväiselle reitille kesäkuun alusta. 7 on edelleen palaamassa Mikonkadulle Meilahdensuuntaisesti 3.6.

Tässä olen joko katsonut väärää kohtaa tai sitten päivämäärät ovat muuttuneet. Vastapäiväinen kulkusuunta on merkitty olemaan voimassa vain 1.9.2024 asti ja puolestaan hallireittien kohdalla on päivämäärä 31.12.2025. Varmaankin juuri sen takia, että Mannerheimintien korjauksen toisen vaiheen pitäisi kestää tuohon asti, eikä syksyllä aukeavalta osuudelta Mannerheimintietä pääse Ruusulankadulle ja halliraiteet Mannerheimintieltä suoraan vaikuttavat kuuluvan toiseen vaiheeseen, eli 5:n hallivuorojen on kuljettava Runeberginkatua.

9B on nyt jostain syystä kahteen kertaan kahdella eri reitillä. Yksi pari on 9:n alaisuudessa, siten että 9B on reitti Linjoilta Tahitinkadulle ja 9B3 Länsiterminaalille asti. Lisäksi on kaksi erillistä 9B:tä, yksi Länsiterminaaliin ajalle 17.6-11.8. ja toinen Tahitinkadulle 12.8.-1.9. Varsinainen 9 on ajoitettu 2050 asti, eli sen alaiset 9B:t myöskin.

Kun kesälle on voimassa reitit sekä linjalle 1, että 1T, voisi arvata toisen 9B:n olevan normaali arkilinja Tahitinkadulle asti ja toinen Länsiterminaalille, jonka numero vaihtuu 1T:ksi viikonlopuille. Kaksi eri reittiä samalla linjavariaatiolla tulee kuitenkin aiheuttamaan sekaannusta, eikä pitäisi olla estettä ajaa terminaalille asti kulkevaa 9B:tä vaikka 9T:nä, niin saa nähdä mikä on toteutuva ratkaisu.

8X puolestaan kulkee ainoastaan Saukonpaateen.



Ne muutokset, joiden piti tapahtua syysliikenteen alusta ovat nyt näkyvissä kuljettajaohjeessa mukaanlukien linjan 13 aloitus 12.8, joka oli liikennöintisuunnitelmassa vain syksynä 2024. Taas 37, 59:n pohjoisosan, 64, 70 ja 71:n muutokset eivät ole vielä näkyvissä.

Kolmellatoista ei näytä olevan pysäkkiä Nihdin silmukassa, vaan jättö- sekä lähtöpysäkit ovat Nihtiä halkovalla Konttisatamankadulla.
Linjan hallivuorot ovat myös erikoisia:
Töölön hallilta tulevat vuorot lähtevät Oopperalta ja kulkevat Aleksis Kiven kadun kautta Pasilaan. Todennäköisesti, koska Mannerheimintietä ja Nordenskjöldinkatua ei pian pääse. Päivämäärä on kuitenkin 12.8. alkaen vaikka Oopperan risteys on poissa käytössä näillä näkymin syyskuun alkuun.
Koskelasta taas mennään Sturen- ja Mäkelänkadun kautta. Länsi-Pasilan suuntaan ajetaan normaalia reittiä siitä eteenpäin, mutta Nihdin suuntaan ajetaan Itä-Pasilassa ympäri ja palattaan Mäkelänkadun risteykseen. Lyhyempää reittiä ei tietenkään ole, mutta helponpaa olisi varmaan vain syöttää kaikki vuorot Koskelasta Länsi-Pasilaan ja Nihtiin vain Töölöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt linja 15X Itäkeskus - Oulunkylä ajalle 1.8.2024-31.21.2024, joka kulkee tuon välin 550:n viimeistä reittiä, muttei pysähdy Maaherrantien pysäkin ja Oulunkylän välillä sekä tekee Oulunkylässä kierroksen Norrtäljentie-Käskynhaltijantie-Siltavoudintie. Itäänpäin reitti lisäksi kulkee Oulunkyläntieltä Käpyläntietä Koskelantielle ja taas länteen Kunnalliskodintietä, mutta tuo saattaa olla vain virhe.

Eilen illalla linjan reitti oli vielä länteen vain Viikki-Koskelantie väli ja itään linjan 57 reitti Munkkiniemestä Kontulaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt linja 15X Itäkeskus - Oulunkylä ajalle 1.8.2024-31.21.2024, joka kulkee tuon välin 550:n viimeistä reittiä, muttei pysähdy Maaherrantien pysäkin ja Oulunkylän välillä sekä tekee Oulunkylässä kierroksen Norrtäljentie-Käskynhaltijantie-Siltavoudintie. Itäänpäin reitti lisäksi kulkee Oulunkyläntieltä Käpyläntietä Koskelantielle ja taas länteen Kunnalliskodintietä, mutta tuo saattaa olla vain virhe.

Eilen illalla linjan reitti oli vielä länteen vain Viikki-Koskelantie väli ja itään linjan 57 reitti Munkkiniemestä Kontulaan.
Mihinköhän tämä liittyy? Ainoa mitä tiedän alueella tapahtuvan on Fingridin kaapelihanke, joka repii jossain kohtaa Viikintietä Hernepellontien kohdalla, voisin kuvitella, että myös Viikin suoran kohdalla, kun linja poikkeaa ratikan kanssa.

Myös Viikin suorasta olen kuullut, että olisi jotain kunnostusta, mutta nämä ihan huhu puheita eikä minulla ole tietoa onko mitään toimenpiteitä tulossa. Siellä ollut enemmän tai vähemmän koeajoista asti puhetta, mutta mitään oikeaa tietoa mutua paremmin minulla ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
^kaapelihan tulee ali ainakin kartan perusteella siinä Viikintien jalankulkuvalojen kohdalla suoran päässä ennen nousua ylös
 
^kaapelihan tulee ali ainakin kartan perusteella siinä Viikintien jalankulkuvalojen kohdalla suoran päässä ennen nousua ylös
Juurikin siitä, voi olla, että olin vuosia sitten keräämässä lähtötietoja alueella. Viikin pelloilla linja koukkaa Viikintien ja Viikinkaaren länsipään ympyrältä hieman etelään ja sieltä juurikin tuohon jalankulun ylitykseen. Ja jatkaa Ilmolanraitin vartta. Ellei linjaus nyt ole dramaattisesti tässä parin vuoden aikana muuttunut
 
Kuljettajaohjeeseen on ilmestynyt linja 15X Itäkeskus - Oulunkylä ajalle 1.8.2024-31.21.2024, joka kulkee tuon välin 550:n viimeistä reittiä, muttei pysähdy Maaherrantien pysäkin ja Oulunkylän välillä sekä tekee Oulunkylässä kierroksen Norrtäljentie-Käskynhaltijantie-Siltavoudintie. Itäänpäin reitti lisäksi kulkee Oulunkyläntieltä Käpyläntietä Koskelantielle ja taas länteen Kunnalliskodintietä, mutta tuo saattaa olla vain virhe.

Eilen illalla linjan reitti oli vielä länteen vain Viikki-Koskelantie väli ja itään linjan 57 reitti Munkkiniemestä Kontulaan.

Eikö tuo linja olisi järkevämpää viedä Oulunkylän asemalle? Ainakin Google Street View'n perusteella Oulukylän aseman luoteispuolelta pääsisi ajamaan hyvin asemalle ja kääntämään siinä ympäri bussit, etenkin jos poistetaan liityntäpysäköintialueen viimeinen rivi ennen asemaa.
 
Eikö tuo linja olisi järkevämpää viedä Oulunkylän asemalle? Ainakin Google Street View'n perusteella Oulukylän aseman luoteispuolelta pääsisi ajamaan hyvin asemalle ja kääntämään siinä ympäri bussit, etenkin jos poistetaan liityntäpysäköintialueen viimeinen rivi ennen asemaa.
Luulisi että tähän tulee vielä muutoksia. Kuljettajaohjeissa Oulunkylään on merkitty vain yksi pysähdys pysäkillä H3119 Oulunkylän torin vieressä. Oulunkylästä itään matkustavat nousisivat siis bussin kyytiin torin kohdalta, minkä jälkeen bussi kulkisi Siltavoudintie–Käskynhaltijantie–Norrtäljentie-lenkin ja jatkaisi pysähtymättä kohti Viikkiä.
 
Luulisi että tähän tulee vielä muutoksia. Kuljettajaohjeissa Oulunkylään on merkitty vain yksi pysähdys pysäkillä H3119 Oulunkylän torin vieressä. Oulunkylästä itään matkustavat nousisivat siis bussin kyytiin torin kohdalta, minkä jälkeen bussi kulkisi Siltavoudintie–Käskynhaltijantie–Norrtäljentie-lenkin ja jatkaisi pysähtymättä kohti Viikkiä.
Aikaa tuossa ei ainakaan voi tasata ilman, että se vaikeuttaa kaikkea muuta liikennettä, myös joukkoliikennettä. Käytännössä tuo pysäkki on niin lähellä risteystä takana, että ei siinä ohittaa voi pysäkillä seisovaa bussia, ilman vaaraa, että bussin takaa kääntyy auto vastaan.
 
Millä aikataululla 500 siirtyy ajamaan Herttoniemen metroaseman kautta itään? Oliko kesäliikenteen alussa vai jo keväällä?
 
Ne muutokset, joiden piti tapahtua syysliikenteen alusta ovat nyt näkyvissä kuljettajaohjeessa mukaanlukien linjan 13 aloitus 12.8, joka oli liikennöintisuunnitelmassa vain syksynä 2024. Taas 37, 59:n pohjoisosan, 64, 70 ja 71:n muutokset eivät ole vielä näkyvissä.

64:n jatko Vanhan Tuusulantien risteykseen on nyt merkitty alkamaan 12.8.2024. Linjan reitti onkin ollut pitkään muuttumattomana. Edellinen muutos taitaa olla siirto Pohjolanaukiolta ja Koskelantieltä kulkemaan suoraan Tuusulanväylää, mikä tapahtui Raitio 1/1990 mukaan 1.1.1989.

Lisäksi Leppävaarassa Vanhaa Maantietä Turunielle kumpaankin suuntaan kulkevat liityntälinjat 214, 215, 236/B/V ja 239 on merkitty kulkemaan Ratsukadulle terminaalin suuntaan suoraan Turuntien rampilta syysliikenteen alusta.
 
Kesän jälkeisten ja Mannerheimintien toisen vaiheen mukaiset raitioliikenteen poikkeusreitit ovat nyt kuljettajaohjeessa. Liikennöintisuunnitelmasta poiketen 10 ajaakin Sturenkatua Paavalinkirkolle ja 3:lla on yöversio 3N, joka ajaa vain Kuusitielle. 10:n poikkeusreitti on merkitty vain kesäkuuhun 2025 asti, kun muut ovat sen vuoden loppuun. Lisäksi 2:n päätepysäkki on Ratapihantiellä Messukeskuksen sijaan.

5:lle paluu vanhaan kiertosuuntaan Mikonkadulla on merkitty 2.9, mutta 2:lla ja 7:lla se on edelleen kesäkuun alussa.

Ohjeessa on myös vapun lisäliikenteen, eli 2B Rautatieasemalle sekä 10B Kauppatorille ja 3 sekä 2:n päätepysäkki Kaivopuistossa. 10B kulkee Kirurgin suuntaan Rautatientorin kautta, mutta takaisin Kauppatorille suoraan Aleksanterinkatua. 3B:tä taas ei ole, todennäköisesti vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla(?) kuljettajaohjeisiin on ilmestynyt 13 ja sen hallivuoroja. Hallivuoro 6 kulkee Koskelasta Sturenkadun, Mäkelänkadun, Itä-Pasilan lenkin ja Vallilanlaakson kautta Nihtiin. Tämä tarkoittaa, että saman vuoron kyydissä voi körötellä yli 4km, ja matkustaa matkan jonka kävelisi viidessä minuutissa, eli Paavalinkirkolta Hämeentullille.
 
Takaisin
Ylös