• Uutisviestien sisällöt mahdollisine virheineen ovat kyseisen sivuston käsialaa. Viestien linkit eivät välttämättä toimi, jos kyseisen sivuston ylläpitäjä on poistanut uutisen.

HSL: HSL:n seutukausilipun hinta ei nouse, kertalippujen hintoihin korotuksia

Mä sanon, jälleen kerran, että kännykkälipun sekava kelpoisuusalue on kaikkein suurin hidaste, jollei jopa este, satunnaiselle joukkoliikenteen käyttäjälle. Minultakin kysytään, jopa monesti päivässä, kelpaako kännylippu tällä linjalla, samalla kun asiakkaan sormi on valmiina tilaamaan ko. lipun. Kun ei käy (vaikkapa linjalla h58), eikä löydy käteistä rahaa, saattaa tämä satunnainen joukkoliikenteen käyttäjä hylätä koko ajatuksen ja etsiä muita kulkumuotoja.
 
Mä sanon, jälleen kerran, että kännykkälipun sekava kelpoisuusalue on kaikkein suurin hidaste, jollei jopa este, satunnaiselle joukkoliikenteen käyttäjälle. Minultakin kysytään, jopa monesti päivässä, kelpaako kännylippu tällä linjalla, samalla kun asiakkaan sormi on valmiina tilaamaan ko. lipun. Kun ei käy (vaikkapa linjalla h58), eikä löydy käteistä rahaa, saattaa tämä satunnainen joukkoliikenteen käyttäjä hylätä koko ajatuksen ja etsiä muita kulkumuotoja.

Onko muuten kännykkälipun rajattuun kelpoisuusalueeseen jokin oikea syy? Enkä nyt tarkoita tarkastamisen hankaluutta tai väärentämismahdollisuuksia. Sillä kuten aiemmassa viestissäni jo sanoin, onnistuu maailmalla (esim. Tukholmassa) kännykkälipun käyttö ihan koko joukkoliikennejärjestelmässä.
 
Jotkut eivät periaatteen, kukkaron koon tai käytännön vuoksi hanki (kanta-asiakas)kortteja, joita tarvitsisi vain kerran kolmessa viikossa.

Eihän sillä käyttötiheydellä ole mitään merkitystä, se voi olla vaikka 3 kuukautta, koska ei se matkakortille ladattu arvo sieltä mihinkään häviä eikä sillä ole viimeistä käyttöpäivää. Pidemmän päälle tulee kuitenkin kannattavammaksi säilyttää sitä matkakorttia vaikka lipaston laatikossa. Rasitteena on pelkästään kortin käyttöönottomaksu, joka maksaa itsensä nopeasti takaisin.
 
Miten on sitten mahdollista, etten nähnyt yhtään automaattia pysäkeillä, enkä busseissa? Eikä paikallisjunassa Sicklan puulaituriseisakkeella ollut lipunmyyntiä, ei portteja, ei porttivahteja eikä edes automaattia. Junassa ei tullut ikinä konduktööriä, silti isoilta asemilta poistuttaessa saattaa olla lippujen tarkastus (eikö edes lipuntarkastajissa säästetä rahaa vaikka laituriportit on hankittu?).

Tukholman joukkoliikenneviranomainen on sentään vasta toisella sijalla lippuautomaattien pihtaamisessa Länsi-Euroopassa. Ykkössijan taitaa valitettavasti viedä Helsinki ja HSL.... Vai miten muuten on mahdollista, että:

- Länsiterminaaliin saatiin lippuautomaatit vasta liikenteen alettua (näistäkin muistaakseni toinen vasta tappelun/ihmettelyn jälkeen)?
- Rautatieaseman pysäkille saatiin lippuautomaatti vasta vuosi-pari sitten?
- Esim. Kauniaisten juna-asemalla ei vieläkään ole lippuautomaattia?
- Vanha Messukeskuksen lippuautomaatti ja jopa nykyiset Länsiterminaalin lippuautomaatit on piilotettu sellaisella luovuudella, että näistä pitäisi oikeastaan myöntää asiakkaiden kiusaamisen Nobel-palkinto...?
 
Tukholman joukkoliikenneviranomainen on sentään vasta toisella sijalla lippuautomaattien pihtaamisessa Länsi-Euroopassa. Ykkössijan taitaa valitettavasti viedä Helsinki ja HSL.... Vai miten muuten on mahdollista, että:

- Esim. Kauniaisten juna-asemalla ei vieläkään ole lippuautomaattia??

Kauniaisissa on VR:n automaatti josta saatavilla myös kaikki mahdolliset HSL-tuotteet.
 
Takaisin
Ylös