RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,800
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Metrossahan kaikilta asemilta löytyy lippuautomaatti johon käy käteinen. Kannattaisiko sitten kaikille lähijuna-asemillekin asentaa automaatit joissa voi maksaa käteisellä? Tulee kuitenkin varmaan edullisemmaksi myydä kertalippuja kioskeissa ja kaupoissa kuin varustaa kaikki asemat käteisautomaateilla joita joudutaan tyhjentämään ja sitten on vielä murtoriski varsinkin hiljaisilla asemilla.
Käteisen käyttö vähenee jatkuvasti ja tulevaisuudessa maksaminen tapahtuu suurimmaksi osaksi kortilla ja mobiililla. Ne jotka jatkossakin haluavat maksaa lipun käteisellä, joutuvat näkemään pikkuisen enemmän vaivaa sen hankkiakseen. Jos ainoastaan 1,6% lähijunamatkustajista on ostanut kertalipun käteisellä junasta, niin ehkä ei ole perusteltua pitää yllä kovin laajaa käteisautomaattiverkostoa josta olisi enemmän kuluja kuin tuloja.
PS onko muuten HSL:n uusi vyöhykemalli, ns kaarimalli, jonka piti alunperin tulla voimaan jo 2017 alussa, kuopattu kokonaan?
t. Rainer
Mitä tulee siihen, ettei tiedä mitä lipulle on ladattu, voi vaikka kioskin myyjää pyytää kirjoittamaan sinne kääntöpuolelle. Tai kirjoittaa itse. Ikinä ei ole mennyt näin toimimalla nuo minulla sekaisin.
Itse asiassa todellinen lukema on 9% (lähde: VR). Tuo uudistuksen perusteluna rummutettu 1,6% on HSL:n luku, joka koskee vain HSL-aluetta.Jos ainoastaan 1,6% lähijunamatkustajista on ostanut kertalipun käteisellä junasta, niin ehkä ei ole perusteltua pitää yllä kovin laajaa käteisautomaattiverkostoa josta olisi enemmän kuluja kuin tuloja.
Mitä tulee siihen, ettei tiedä mitä lipulle on ladattu, voi vaikka kioskin myyjää pyytää kirjoittamaan sinne kääntöpuolelle. Tai kirjoittaa itse. Ikinä ei ole mennyt näin toimimalla nuo minulla sekaisin.
Itse asiassa todellinen lukema on 9% (lähde: VR). Tuo uudistuksen perusteluna rummutettu 1,6% on HSL:n luku, joka koskee vain HSL-aluetta.
Jos on eka kertaa liiikkeellä eikä tiedä sitä ettei erihintaiset liput eroa ulkonäkönsä osalta, niin mistä sitä sitten tajuaa ruveta kirjoittamaan niihin itse mitään tai pyytää myyjää kirjoittamaan niihin?
HSL:n pitäisi varustaa kioskit ja myyntipisteet tarroilla jotka kiinnitetään lippuun, ja jossa lukee niiden kelpoisuus, ja kioskinmyyjän tulisi kiinnittää tarrat niihin pyytämättä!
t. Rainer
Esim vieraspaikkakuntalainen joka saapuu perheen kanssa lyhyelle visiitille Helsinkiin ja haluaa ostaa ennakkoon, koska ei halua kioskeja etsiä uudestaan joka kerta, muutaman lipun sekä aikuisille että lapsille ja sekä sellaisia joilla pääsee kaupungin sisällä että esim lentokentälle tai kylään tuttavan luokse naapurikaupunkiin. Normaalisti suurkaupunkien kertalipuissa kyllä lukee kelpoisuusvyöhykkeet ja minkä ikäisille ne on tarkoitettu. Ei tarvitse ruveta selittää että on uusavuton jos ensimmäistä kertaa elämässään törmää sellaisiin lippuihin joissa ei lue yhtään mitään.Jos on eka kertaa liikkeellä tuskin ostaa useita erilaisia lipputuotteita. Jos ostaa, niin ehkä henkilö itse osaa miettiä, miten nämä erottaa toisistaan. Tietysti täysin uusavuttomia HSL:n pitäisi hakea kotoa ja taluttaa joukkoliikennevälineeseen.
Ei tarvitse ruveta selittää että on uusavuton jos ensimmäistä kertaa elämässään törmää sellaisiin lippuihin joissa ei lue yhtään mitään.
Tietysti täysin uusavuttomia HSL:n pitäisi hakea kotoa ja taluttaa joukkoliikennevälineeseen.
Eikös nykyään pidä kaikissa matkalipuissa olla hinta merkittynä ja eriteltynä veroineen? Onko nykytilanne laiton? En ihmettelisi.
kaikki eivät osaa kirjoittaa.
Esim vieraspaikkakuntalainen joka saapuu perheen kanssa lyhyelle visiitille Helsinkiin ja haluaa ostaa ennakkoon, koska ei halua kioskeja etsiä uudestaan joka kerta, muutaman lipun sekä aikuisille että lapsille ja sekä sellaisia joilla pääsee kaupungin sisällä että esim lentokentälle tai kylään tuttavan luokse naapurikaupunkiin.
Jos on eka kertaa liiikkeellä eikä tiedä sitä ettei erihintaiset liput eroa ulkonäkönsä osalta, niin mistä sitä sitten tajuaa ruveta kirjoittamaan niihin itse mitään tai pyytää myyjää kirjoittamaan niihin?
HSL:n pitäisi varustaa kioskit ja myyntipisteet tarroilla jotka kiinnitetään lippuun, ja jossa lukee niiden kelpoisuus, ja kioskinmyyjän tulisi kiinnittää tarrat niihin pyytämättä!
t. Rainer