- Liittynyt
- 19 Syyskuu 2007
- Viestit
- 841
Hyrynsalmelta ja Ristijärveltä oli vuosikymmeniä päässyt aamulla Ouluun siten, että ensin Kajaaniin menevällä linja-autolla Kontiomäelle ja sieltä Savon radan yöjunalla loppumatka. Aikataulut olivat pitkään sellaiset, että vaihto tapahtui kello 8.00-8.10 ja perillä oli 10.10. Sitten junan kulkua aikaistettiin vajaa puoli tuntia, jolloin piti lähteä tuntia aikaisemmalla bussilla. Yöjunan loputtua kulki Kajaani-Oulu-välillä päiväjuna samalla aikataululla. Pian se muutettiin noin tuntia aikaisemmaksi, josta seurasi, ettei siihen ehtinyt Ristijärvi-Hyrynsalmi-suunnalta edes aamun ensimmäisellä bussilla. Nyt asiaan näyttäisi tulleen korjaus.
Oulun lääninhallitus tiedottaa netissä ostaneensa kutsuliikennettä Ristijärvellä ja Hyrynsalmella ajalle 3.12.2007-31.5.2009. Kutsukyyti lähtee M-P 6.15 Ristijärveltä Paltamon asemalle, jossa se on 6.45 ja josta juna lähtee Ouluun 6.52. Aikataulua kerrotaan muutettavan tarvittaessa aina juna-aikataulujen muuttuessa. Palvelun tuottaa Yhteenliittymä Taisto Kaistola ja Juha-Pekka Sievänen, jotka ovat paltamolaisia autoilijoita.
Hyrynsalmelta aamukyyti Ouluun on toteutettu vähän toisin. Lähtö on kutsusta M-P 6.30 Kytömäen risteykseen, jossa voi vaihtaa 6.55 A.Valppu Oy:n Suomussalmelta Ouluun manevään vuoroon. Kyyti on ostettu Hyrynsalmen taksiaseman autoilijoilta.
Ennen tarjouskilpailua on varmasti mietitty, mikä olisi halvin tapa järjestää Hyrynsalmelta ja Ristijärveltä aamuyhteys Ouluun. Vaihtoehtona nyt toteutetulle tulee mieleen, että jos kutsukyyti olisikin Hyrynsalmelta Ristijärven kautta Paltamon asemalle. Tämä olisi Hyrynsalmelta lähteville 40 min nopeampi. Turhaa ajoa tulisi silloin, jos lähtijöitä olisi vain Ristijärveltä, mutta auto tulisi Hyrynsalmelta asti. Jos palvelun tuottaisi paltamolainen, kyyti voisi Paltamosta tyhjänä lähdettyään aloittaa sieltä, mistä lähtee kaukaisin (ensimmäinen) matkustaja, eikä turhaa ajoa tulisi. Kilometrejä tulisi enemmän kuin nyt toteutetussa, koska Hyrynsalmi-Ristijärvi on pitempi väli kuin Hyrynsalmi-Kytömäen risteys. Paljon lisäkilometrejä aiheutuisi silloin, jos lähtijöitä olisi vain Hyrynsalmelta. En tiedä, miten tähän ostoliikenteeseen jätetyt tarjoukset on laskettu, mutta takseilla on tavallisesti lähtömaksu. Jos Hyrynsalmen ja Ristijärven matkustajat kuljetettaisiin samalla autolla Paltamon asemalle, aiheutuisi vain yksi lähtömaksu. Nyt toteutetussa tulee kaksi lähtömaksua niinä päivinä, jolloin lähtijöitä on sekä Hyrynsalmelta että Ristijärveltä.
Tämä ostoliikenne-kutsuliikenne tuli tietooni, kun sattumalta selailin lääninhallituksen sivuja. Kyydistä lienee tiedotettu paikallisesti Hyrynsalmella ja Ristijärvellä. Ostoliikenne ei välttämättä näy esimerkiksi MH:n aikatauluhaussa silloinkaan, kun kyseessä ei ole kutsuliikenne. Kaikki liikennöitsijät eivät tee sopimusta Matkahuollon kanssa. Näin oli muutama vuosi sitten ainakin Kajaani-Manamansalo kesäliikenteen osalta.
Oulun lääninhallitus tiedottaa netissä ostaneensa kutsuliikennettä Ristijärvellä ja Hyrynsalmella ajalle 3.12.2007-31.5.2009. Kutsukyyti lähtee M-P 6.15 Ristijärveltä Paltamon asemalle, jossa se on 6.45 ja josta juna lähtee Ouluun 6.52. Aikataulua kerrotaan muutettavan tarvittaessa aina juna-aikataulujen muuttuessa. Palvelun tuottaa Yhteenliittymä Taisto Kaistola ja Juha-Pekka Sievänen, jotka ovat paltamolaisia autoilijoita.
Hyrynsalmelta aamukyyti Ouluun on toteutettu vähän toisin. Lähtö on kutsusta M-P 6.30 Kytömäen risteykseen, jossa voi vaihtaa 6.55 A.Valppu Oy:n Suomussalmelta Ouluun manevään vuoroon. Kyyti on ostettu Hyrynsalmen taksiaseman autoilijoilta.
Ennen tarjouskilpailua on varmasti mietitty, mikä olisi halvin tapa järjestää Hyrynsalmelta ja Ristijärveltä aamuyhteys Ouluun. Vaihtoehtona nyt toteutetulle tulee mieleen, että jos kutsukyyti olisikin Hyrynsalmelta Ristijärven kautta Paltamon asemalle. Tämä olisi Hyrynsalmelta lähteville 40 min nopeampi. Turhaa ajoa tulisi silloin, jos lähtijöitä olisi vain Ristijärveltä, mutta auto tulisi Hyrynsalmelta asti. Jos palvelun tuottaisi paltamolainen, kyyti voisi Paltamosta tyhjänä lähdettyään aloittaa sieltä, mistä lähtee kaukaisin (ensimmäinen) matkustaja, eikä turhaa ajoa tulisi. Kilometrejä tulisi enemmän kuin nyt toteutetussa, koska Hyrynsalmi-Ristijärvi on pitempi väli kuin Hyrynsalmi-Kytömäen risteys. Paljon lisäkilometrejä aiheutuisi silloin, jos lähtijöitä olisi vain Hyrynsalmelta. En tiedä, miten tähän ostoliikenteeseen jätetyt tarjoukset on laskettu, mutta takseilla on tavallisesti lähtömaksu. Jos Hyrynsalmen ja Ristijärven matkustajat kuljetettaisiin samalla autolla Paltamon asemalle, aiheutuisi vain yksi lähtömaksu. Nyt toteutetussa tulee kaksi lähtömaksua niinä päivinä, jolloin lähtijöitä on sekä Hyrynsalmelta että Ristijärveltä.
Tämä ostoliikenne-kutsuliikenne tuli tietooni, kun sattumalta selailin lääninhallituksen sivuja. Kyydistä lienee tiedotettu paikallisesti Hyrynsalmella ja Ristijärvellä. Ostoliikenne ei välttämättä näy esimerkiksi MH:n aikatauluhaussa silloinkaan, kun kyseessä ei ole kutsuliikenne. Kaikki liikennöitsijät eivät tee sopimusta Matkahuollon kanssa. Näin oli muutama vuosi sitten ainakin Kajaani-Manamansalo kesäliikenteen osalta.
Viimeksi muokattu: