Rattivaunu
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 24 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 5,485
Iltalehti on julkaissut meistä monia kiinnostavan pääkirjoituksen. Siinä vilahtaa mm. trollikoiden herättäminen uudelleen henkiin Tampereella S-Bahnin korvikkeena...
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Niinhän se menikin, joo.Iltalehti sanoi:...Länsiväylän ruuhkat kypsyttivät lopulta päättäjät.
Esimerkiksi samalla tavalla kuin kaikki muut tähän mennessä rakennetut?Iltalehti sanoi:Sen sijaan tulee kysyä, miten raitiovaunuille kaavailtu silta- ja tunneliyhteys yli Kruunuvuorenselän Laajasaloon toimisi tammipakkasilla. Puhumatta pyöräilystä tai jalankulusta.
339-DF sanoi:Tosi hauska tuo IL:n kirjoitus. Harmi vaan, että joku saattaa uskoa noita juttuja.
Ainakin ne ovat kasaantuneet uutistulvaan, kiitos median. Sähköpostitse minulle lähetetyissä Helsingin joukkoliikenteen häiriöinfoilmoituksista yli 90 % kuitenkin koskee sellaista liikennemuotoa, jossa ainakaan tällä hetkellä VR:llä tai RHK:lla ei ole osaa eikä arpaa.339-DF sanoi:Mitä VR:n ongelmiin tulee, niin ne ovat kyllä kasaantuneet ikävästi.
339-DF sanoi:Mitä VR:n ongelmiin tulee, niin ne ovat kyllä kasaantuneet ikävästi. Ulkopuolisena on tietenkin vaikea arvioida, miten ne liittyvät toisiinsa, uusiin aikatauluihin, uuteen rataan jne. Mutta huonoon saumaan tulivat ainakin VR:n imagon kannalta.
kemkim sanoi:Enpä nyt tiedä tuosta imagosta. Miten henkilöautoilun imagoon vaikuttavat kolarit ja tieltäsuistumiset, kasvihuoneilmiö, öljykriisit?
edsel sanoi:VR on vain yksi operaattori muiden joukossa. Imagoon ja asiakkaiden käsityksiin toki vaikuttaa joskus ehkä enemmän että hankintansa ovat onnistuneet paremmin mainosanimaatioiden kuin kaluston puolella.
339-DF sanoi:Erittäin mielenkiintoinen pointti. Miksi suhtautuminen joukkoliikenteeseen on niin erilaista kuin suhtautuminen henkilöautoiluun? Sanopa se...
kemkim sanoi:Suomessa jos VR pistää asiat läskiksi, niin kyllä tämän maan koko junaliikenne siitä taantuu, kun ei ole vaihtoehtoisia junaoperaattoreita.
kemkim sanoi:Jos ongelma koskee koko Pendolino-tekniikkaa, miksi se on Euroopan suosituin kallistuvakorinen juna?
Autottomuutta ja joukkolikenteen käyttöä yhdistetään yhä köyhyyteen, ainakin kehäkolmosen ulkopuolella.kemkim sanoi:Ja miksi joukkoliikenteessä pienikin häiriö saa aikaan sadattelua "minä ostan kyllä auton", kun taas autoliikenteen suuretkaan ongelmat eivät saa aikaan vastaavaa "siirrynpä junaan ohittaakseni ruuhkat"-asennetta. Ehkä tämä on asenneongelma. Joukkoliikenteen pitäisi olla täydellistä ja häiriötöntä, sitä ei silti vielä arvosteta niin paljon kuin autoilua autoilun suurista ongelmista huolimatta.
Mulla on aika samanlaisia kokemuksiakemkim sanoi:Kun muistelen, mitä itse mietin kun ostin ensimmäisen autoni (josta olen sittemmin luopunut ja siirtynyt takaisin joukkoliikenteeseen), tunsin itseni jotenkin voimattomaksi joukkoliikenteen kanssa. En mahtanut mitään bussien jumittumiselle ruuhkaan, myöhästelylle, aikatauluille. En mahtanut mitään kunnanrajan mukaan hölmösti muuttuville tariffeille. Olin laiska, autolla pääsin ovelta ovelle ja säästin yhteensä 500 metrin kävelyn.
Sanotaan näin että minulle riittää 15 minutin vuoroväli jos aikataulu on pitävä, ts ei joudu ennakoimaan kulkuneuvon saapumista, vaan riittää että menee pysäkille/asemalle juuri kun sen pitäisi aikataulun mukaan lähteä. Mutta se että aikataulu pitää niin hyvin, edellyttää useimmiten että kulkuneuvo kulkee raiteilla, muusta liikenteestä erillään.kemkim sanoi:Näin jälkikäteen kun mietin, niin hävettää tuo laiskuuteni. 15 minuutin vuoroväli bussilla on edelleen minusta liian harva, siihen en ole tottunut. Siksi muutinkin sellaiseen paikkaan, että niitä busseja kulkee minuutin välein. Näin ei tarvitse tuntea hukkaavansa aikaa odotteluun, vaan pääsee heti matkaan. Metron 4 minuuttia on vielä jokseenkin siedettävä, mutta 8 minuuttia kummalkin haaralle on minusta liian harva, varsinkin pakkaskelillä, jos junan perävalot näkyvät tullessa laiturille. Ymmärrän sitä, miksi itähelsinkiläiset eivät pidä nykysysteemistä, jossa on pakkoliityntä lähimmälle harvemman vuorovälin asemalle Itäkeskuksen sijaan.
En ole lopettanut autoilua, mutta vähentänyt sitä, juuri em syistä. Sitäpaitsi joukkoliikennevälineissä näkee paljon kauniita naisiakemkim sanoi:Miksi siirryin takaisin joukkoliikenteeseen? Tajusin autoilun vaarallisuuden monien itsestä riippumattomien ja riippuneiden läheltä piti-tilanteiden takia. En halua riskeerata elämääni parin minuutin tai euron säästämisen vuoksi. Myös ilmastonmuutoksen olemassaolo on vakavasti otettava asia, jonka puolesta otan näin kantaa toisin kuin monet. Ja on vain niin rentouttavaa mennä kyytiin ja antaa jonkun muun nähdä ajamisen vaiva, voi itse vaikka katsella maisemia, nauttia matkanteosta tai lukea Metro-lehdestä päivän uutiset.
edsel sanoi:Viimeaikaiset ongelmat ovat koskeneet Pendolinojen yhteenkytkemistä. Oliko niin, että tämä ominaisuus on ainoastaan VR:n pendolinokalustossa.