Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Toisissa ketjuissa on puhuttu yleistasolla itämetron vaikutuksista. Taas Timo Herrasen historiikista "Hevosomnibusseista metroon", s. 318-320:
Tuloksia Kaupunkisuunnitteluviraston, liikennelaitoksen ja metrotoimiston v. 1982 käynnistämästä Metron jälkitutkimusprojektissa:
Tulokset v. 1983:
- Liikennelaskennoissa ei havaittu merkittäviä muutoksia kulkutapajakaumassa
- Kulosaaren sillan ylittävistä henkilömatkoista oli 64-65 prosenttia ennen ja 63 prosenttia v. 1985.
- Henkilöautoliikenne Kulosaaren sillalla kasvoi 16 prosenttia v. 1981-85, 2% vähemmän kuin muilla väylillä. Autojen keskimäärin kuljettama henkilömäärä supistui.
- Matkustaminen Rautatientorille kesti 1983 ruuhka-aikoina lähes yhtä kauan kuin ennen, mutta aikaisempaa kauemmin ruuhka-aikojen ulkopuolella.
- Kokonaismatka-ajan piteneminen koko Itä-Helsingissä oli ruuhka-aikoina 0,4, päivällä 2,1 ja illalla 2,8 minuuttia.
- Kyselytutkimuksessa (TKK) koettu matka-aika muuttui Herttoniemerssä -2 - +5 min ja Roihuvuoressa -2 - +8 min, Vuosaaressa -3 - +9 min, ruuhkan ulkopuolella jopa +16 min. Liikenneyhteydet huonontuneet: Herttoniemi 47%, Roihuvuori 71%, Vuosaari 88%.
Seurauksena: v. 1984 lisättiin palvelutasoa lisäämällä 5 min vuoroväli klo 21 asti, Sörnäisten metroasema, liityntälinjojen bussien lähtö ja tulo pyrittiin ajoittamaan metrojunien aikataulujen mukaan.
V. 1986, edistämistoimenpiteiden jälkeen:
- Kokonaismatkustusaika ennallaan, päivällä matka-aika pidentynyt minuutin ja illalla vajaat kaksi minuuttia, ruuhka-aikoina ei muutosta verrattuna v. 1983.
- Liikenneyhteydet heikentyneet: Herttoniemi 16% ja Vuosaari 57%.
Kokonaisuutena itämetro siis pidensi matka-aikoja. Matkustajien tyytymättömyys kuitenkin väheni ajan kuluessa, kun suorien bussiyhteyksien ominaisuudet unohtuivat.
Tuloksia Kaupunkisuunnitteluviraston, liikennelaitoksen ja metrotoimiston v. 1982 käynnistämästä Metron jälkitutkimusprojektissa:
Tulokset v. 1983:
- Liikennelaskennoissa ei havaittu merkittäviä muutoksia kulkutapajakaumassa
- Kulosaaren sillan ylittävistä henkilömatkoista oli 64-65 prosenttia ennen ja 63 prosenttia v. 1985.
- Henkilöautoliikenne Kulosaaren sillalla kasvoi 16 prosenttia v. 1981-85, 2% vähemmän kuin muilla väylillä. Autojen keskimäärin kuljettama henkilömäärä supistui.
- Matkustaminen Rautatientorille kesti 1983 ruuhka-aikoina lähes yhtä kauan kuin ennen, mutta aikaisempaa kauemmin ruuhka-aikojen ulkopuolella.
- Kokonaismatka-ajan piteneminen koko Itä-Helsingissä oli ruuhka-aikoina 0,4, päivällä 2,1 ja illalla 2,8 minuuttia.
- Kyselytutkimuksessa (TKK) koettu matka-aika muuttui Herttoniemerssä -2 - +5 min ja Roihuvuoressa -2 - +8 min, Vuosaaressa -3 - +9 min, ruuhkan ulkopuolella jopa +16 min. Liikenneyhteydet huonontuneet: Herttoniemi 47%, Roihuvuori 71%, Vuosaari 88%.
Seurauksena: v. 1984 lisättiin palvelutasoa lisäämällä 5 min vuoroväli klo 21 asti, Sörnäisten metroasema, liityntälinjojen bussien lähtö ja tulo pyrittiin ajoittamaan metrojunien aikataulujen mukaan.
V. 1986, edistämistoimenpiteiden jälkeen:
- Kokonaismatkustusaika ennallaan, päivällä matka-aika pidentynyt minuutin ja illalla vajaat kaksi minuuttia, ruuhka-aikoina ei muutosta verrattuna v. 1983.
- Liikenneyhteydet heikentyneet: Herttoniemi 16% ja Vuosaari 57%.
Kokonaisuutena itämetro siis pidensi matka-aikoja. Matkustajien tyytymättömyys kuitenkin väheni ajan kuluessa, kun suorien bussiyhteyksien ominaisuudet unohtuivat.